חשיפה: אותרו חומרים רדיואקטיביים במחסן האיראני שחשף נתניהו

ארבעה פקידים בכירים מסרו כי כחצי שנה לאחר נאומו של רה"מ באו"ם, פקחי הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית איתרו במקום ראיות לפעילות גרעינית. זאת, למרות שבטהראן טענו כי מדובר במפעל שטיחים

חדשות בעולם 11.7.2019 | 21:29

מרים אלסטר, פלאש 90

פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מצאו ראיות לפעילות רדיואקטיבית במחסן בטהראן אותו חשף ראש הממשלה נתניהו בנאומו באו"ם בחודש ספטמבר, ושבו לטענתו אחסנה איראן ציוד וחומרים שהיו קשורים לתכנית הגרעין הצבאית שלה – כך אמרו לחדשות 13 ארבעה פקידים ישראלים בכירים שמעורים בנושא.

בנאומו באו"ם טען נתניהו כי האיראנים הוציאו באוגוסט 2018 מהמחסן האטומי 15 ק"ג של אורניום מועשר עליו לא הצהירו בפני הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית. הוא טען אז כי מדובר היה באחד משורה של צעדים שהאיראנים ביצעו כדי "לנקות" את האתר מראיות מרשיעות. האיראנים הכחישו אז את הדברים וטענו כי מדובר במפעל שטיחים והכחישו שנעשתה באתר פעילות גרעינית כלשהי.

ישראל העבירה לסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית מידע על המחסן החשוד ופקחי האו"ם ביקרו כמה פעמים במקום. הביקור האחרון של הפקחים היה בחודש מארס. הם לקחו דגימות קרקע באתר כדי לגלות שרידים לחומרים רדיואקטיביים והחלו להכין דוח על ממצאיהם.

לפי הפקידים הישראלים הבכירים, הבדיקות של פקחי האו"ם התגלו כחיוביות, ובשבועות האחרונים אושר הדבר באופן וודאי. הפקידים הבכירים ציינו כי התגלו במקום ראיות רבות לזיהום רדיואקטיבי, שמעיד על כך שהוחזקו במקום חומרים גרעיניים עליהם איראן לא דיווחה.

אחסון חומרים וציוד גרעיני באתר סודי ללא דיווח לסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית הינה הפרה חמורה של האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני עליה חתומה איראן. לקביעה רשמית כזו של הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית עשויות להיות השלכות מדיניות בינלאומיות מרחיקות לכת ביחס לאיראן. בארה"ב ובישראל מקווים שכבר בימים הקרובים הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית תפרסם דוח שיכלול את הממצאים המרשיעים ותפיץ אותו לכל המדינות החברות במועצת המנהלים של הארגון.

כזכור, בספטמבר 2018 נאם ראש הממשלה נתניהו בעצרת הכללית של האו"ם, וחשף כי לאיראן ישנו עוד מתקן גרעיני בטהראן. נתניהו טען כי מדובר ב"מתקן סודי שבו מאוחסן ציוד רב מתוכנית הגרעין של איראן", וקרא לסבא"א לחקור את המתקן "עכשיו".

"היום אני חושף מתקן שני – מחסן גרעיני חדש, רק שלושה מיילים מהמתקן שממנו הבאנו את ארכיון הגרעין", אמר אז נתניהו, והציג תמונה של המקום שבו לדבריו קיים המחסן. "זה מתחם תמים למראה. מי שמנסה להגיע לשם, זה מאה מטרים מאזור של מנקי שטיחים. כרגע אלו אולי שטיחים רדיואקטיביים".

"גורמים רשמיים איראניים ניסו לפנות את המחסן הגרעיני – הם עשו זאת מאז שפשטנו על הארכיון", הוסיף ראש הממשלה. "15 קילוגרם של חומר רדיואקטיבי שהם הוציאו משם, הם הפיצו ברחבי טהראן כדי להעלים אותו. עליכם לשאול את עצמכם – מדוע איראן שמרה ארכיון אטומי סודי ומחסן אטומי סודי? אחרי הכול, כשדרום אפריקה ולוב ויתרו על תוכניות הגרעין שלהן הן קודם כל הרסו את הארכיונים שלהן. הסיבה שאיראן לא השמידה את המחסנים האטומיים שלה היא כי היא לא נטשה את התוכניות שלה לפתח נשק גרעיני. האיראנים תכננו להשתמש בכך בעוד זמן מה. זה לא יקרה, כי מה שאיראן מחביאה – ישראל מוצאת".

"יש לי מסר לראש סבא"א, שאני מאמין שהוא רוצה לעשות את הדבר הנכון – עשה את הדבר הנכון, לפני שהאיראנים ינקו אותו. אתם זוכרים שהבטיחו לנו שחיפושים יכולים להתרחש בכל זמן ומקום? מה דעתכם על בדיקות ממש כאן, ממש עכשיו?", שאל נתניהו ופנה אל ראש סבא"א: "בדוק את האתרים האחרים שדיווחנו אליהם. אמור את האמת לעולם על איראן".

"יש לי מסר לרודנים של איראן – ישראל יודעת מה אתם עושים ואיפה. לא ניתן לכם להחזיק בנשק גרעיני – לא עכשיו, לא בעוד עשור, לעולם לא", הצהיר ראש הממשלה. "נמשיך לפעול נגדכם בסוריה, בלבנון, בעיראק ובכל מקום שעלינו לפעול כדי להגן על אנשינו ומדינתנו".

"כשדיברתי כאן לפני שלוש שנים, ישראל עמדה לבדה בין האומות. מתוך כ-200 מדינות כאן, רק ישראל התנגדה להסכם הגרעין עם איראן", אמר נתניהו בפתח דבריו. "התנגדנו כי זה איים על עתידנו, אפילו על שרידותנו. התנגדנו כי ההסכם סלל את הדרך של איראן לארסנל גרעיני. בהסרת הסנקציות היא תדלקה את קמפיין הכיבוש ברחבי המזרח התיכון".

"ישראל חשפה את השקר של איראן. ישראל ערכה פשיטה על הארכיון הגרעיני של איראן. החזקנו יותר ממאה אלף תקליטורים ומסמכים שאוכסנו בטהראן", אמר ראש הממשלה." במאי הצגתי לתקשורת מעט ממה שהשגנו. סיפקתי הוכחות לשאיפה של איראן לפתח נשק גרעיני ולהונות את הקהילה הבינלאומית. שיתפנו את המידע הזה עם המדינות החתומות על ההסכם ועם סבא"א. חודשים חלפו, סבא"א עדיין לא נקטה שום מהלך".

החדשות 13

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום