שפך בנזין והצית הרכב: כתב אישום נגד מפגין במחאת יוצאי אתיופיה

שבוע לאחר ההפגנה בתל אביב, אחד המוחים נאשם בחשד להצתת רכב בצומת עזריאלי. מכתב האישום עולה כי הוא קפץ על קדמת מכונית וניפץ את שמשותיה, בעוד הנהג חולץ על ידי המשטרה. לאחר מכן העלה באש את כלי הרכב יחד עם מפגין אחר. השופט קבע כי יישאר במעצר עד להחלטה אחרת

חדשות בארץ 10.7.2019 | 14:45

פלאש 90

פרקליטות מחוז תל אביב (פלילי) הגישה היום (רביעי) כתב אישום נגד הבמטו מטקו, בן 27 מנתניה, חשוד בהצתת הרכב בצומת עזריאלי, במהלך הפגנות יוצאי אתיופיה בשבוע שעבר על רקע מותו של הנער סלומון טקה. הפרקליטות אף ביקשה מבית המשפט לעצור את הנאשם עד תום ההליכים. "מסוכנותו של המשיב נלמדת ממעשה ההצתה שביצע, תוך נטילת סיכון בלתי מבוקר באשר לפגיעה בשלומו של הציבור וכן נכונות לפגוע ברכושו ובקניינו של האחר", נכתב. מעצרו הוארך עד ל-18 ביולי.

השופט יוסי טופף הורה כי הנאשם בהצתה יישאר במעצר עד להחלטה אחרת, "למותר לציין שתוצאתה של הצתה עלולה לפגוע בחיי אדם, בשלום הציבור וברכושו. מכאן המסוכנות הגבוהה הנובעת ממעשי העבירה המיוחסים לנאשם. לא נעלם מעיני הרקע לביצוע העברה. ידוע כי זכות ההפגנה והמחאה הינן זכויות יסוד במשטר דמוקרטי, אך אין בכך כדי להתיר ביצוע עבירות".

על פי התיאור בכתב האישום, "סמוך לשעה 19:00, במהלך ההפגנה נסע א.א. עם רכבו מסוג סקודה ברחוב מכיוון מערב למזרח. בשלב מסוים, אחד המפגינים, שזהותו אינה ידועה למאשימה, קפץ על קדמת הרכב וניפץ את שמשותיו. מפגינים נוספים התקהלו בסמוך לרכב ו-א.א. חולץ על ידי כוחות המשטרה. הרכב נותר עומד ברחוב.

בשעה 22:10 או בסמוך לכך, הצטייד מטקו בבקבוק בנפח חצי ליטר ובתוכו חומר דליק מסוג בנזין. הנאשם ואחד נוסף, שזהותו אינה ידועה למאשימה, כשהם רעולי פנים, ניגשו אל הרכב במטרה להציתו. מטקו שפך לתוך הרכב את הבנזין והאחר הצית את הרכב.

בתום הדיון אמרה הסנגורית עו"ד יעל פינקלמן-ניסן כי "מדובר בצעיר נורמטיבי הפועל ותורם רבות למען החברה. הצעיר הגיע להפגנה כמו אלפים רבים כדי למחות על היחס והאפלייה כלפי יוצאי אתיופיה. באותו ערב היו מאות מוקדים בהם התלהמו הרוחות והוא מצא עצמו עצור. הצעיר מכחיש את האישומים המיוחסים לו, לאחר שנלמד את חומרי החקירה נגיב בבית המשפט".

לפני הדיון ביקשה פינקלמן-ניסן לדחות את הדיון בבקשת המעצר עד תום ההליכים, ובינתיים לשחרר את הנאשם למעצר בית מלא, עד להחלטה אחרת. היא גם ציינה כי הנאשם עובד כמדריך נוער ברשות לשיקום האסיר. "אנחנו בצל המחאה שהייתה, ועל הרקע הזה הוגש כתב האישום", אמרה. "כולנו הרגשנו את המחאה - בפקקים, באלימות, באבנים - שהשתתפו בהם אלפי אנשים. ניתן לשער שהיה להט יצרים במקום עצמו, כשגם יש סרטונים שרואים בהם הרבה מאוד אנשים. בסוף מכולם רק הוא עצור".

ביום שלישי בשבוע שעבר, לאחר הלווייתו של טקה, נערכו הפגנות בכל רחבי הארץ, במהלכן חסמו המפגינים כבישים, הבעירו צמיגים ואף התעמתו עם כוחות הביטחון בכמה מוקדים. כתוצאה מכך נפצעו כ-50 שוטרים ו-60 מתפרעים נעצרו.

בצומת עזריאלי פרצו עימותים אלימים בין מפגינים לנהגים שנתקעו בעומסי התנועה. כמה מתפרעים עלו על מכוניות שנקלעו להפגנה, ובחלק מהמקרים אף הסבו להן נזק. בתיעוד מהמקום נראה אחד המפגינים עולה על מכונית הסקודה בעודה נוסעת, ומנתץ באלימות את שמשות הרכב. במקביל, כמה מהמוחים החלו לרדוף אחרי הנהג תוך יידוי אבנים. הוא חולץ מהמקום על ידי בלשים בלבוש אזרחי ופונה אל קריית הממשלה.

ביום שני האחרון קרובי משפחתו וחבריו של טקה עלו לקברו בבית העלמין תל רגב שבקריות. "אנחנו נתכנן את המהלכים שלנו באופן מסודר, אבל אנחנו נמשיך באותן מחאות לא אלימות. האבא היקר קרא לא פעם למחאות לא אלימות שיביאו לא מעט אנשים", אמר מדריך הנוער אסף גבונה שדיבר בשם המשפחה על חקירת מח"ש. "קשה להאמין איך כבר שבוע סלומון לא איתנו, והבכי הזה של ההורים הוא בכי שיימשך הרבה זמן ולא ייעצר פה. אני רוצה להגיד לך סלומון אח שלי, אתה לא מבין כמה אהבה ואחדות השארת פה. כמה לבבות הצלחת להוציא החוצה".

וואלה!

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום