זעם ברחובות: חסימות, עימותים ומעצרים

מחאת בני העדה האתיופית התרחבה לכל הארץ והפכה אלימה וסוערת. מפגינים חוסמים צמתים וצירים מרכזיים ומתעמתים עם שוטרים. בהתפרעות מול תחנת זבולון נזרקו אבנים ומנגד נעשה שימוש בגז מדמיע ורימוני הלם

חדשות בארץ 2.7.2019 | 21:01

תומר נויברג, פלאש 90

רכבים שרופים, עימותים בין שוטרים למפגינים, פקקי ענק וחסימות כבישים במחאת בני העדה האתיופית בעקבות הרג סלמון טקה ז"ל: אלפים מפגינים הערב (שלישי) וחוסמים במשך שעות צירי תנועה מרכזיים בכל רחבי הארץ, בהם נתיבי איילון, כביש החוף וכביש 6. בקריית אתא מפגינים הבעירו צמיגים והתעמתו עם שוטרים, 19 מפגינים נעצרו. בירושלים, מאות חסמו את הכניסה לעיר. במשטרה מעוניינים להכיל את האירועים ואלפי שוטרים פרוסים ברחבי הארץ בהוראה שלא להביא להחמרת המצב.

מפת החסימות המלאה:

כביש 2 (החוף): מחלף פולג לשני הכיוונים
כביש 4: מחלף גהה לכיוון צפון
כביש 4: מחלף ראשון לציון לשני הכיוונים
כביש 4: מחלף אשדוד לכיוון צפון
כביש 6: מחלף אליקים לכיוון דרום
כביש 20 (נתיבי איילון): ממחלף ההלכה למחלף לה גרדיה בשני הכיוונים
כביש 431 מחלף באר יעקב לכיוון מזרח
תל אביב: דרך מנחם בגין לכיוון צפון ודרום, רחוב קפלן מרחוב אבן גבירול עד דרך מנחם בגין ורחוב גבעת התחמושת מרחוב יגאל אלון עד דרך מנחם בגין
ירושלים: הכניסה לעיר
חיפה: צומת מת"מ בכניסה לעיר
באר שבע: צומת אלי כהן
אשקלון: הכניסה לעיר מכביש 4 לרחוב בן גוריון
כרמיאל: הכניסה הראשית לעיר מכביש 85, נחסמו גם הרחובות החרושת ונשיאי ישראל
עפולה: רחובות הנשיא ויצמן, שפרינצק וקהילת ציון
צומת קריית אתא
כביש 70 צומת יקנעם לכל הכיוונים
כביש 38 צומת ביג בית שמש לכל הכיוונים
כביש 40 צומת גדרה/כנות, צומת מצליח, צומת ביל"ו, צומת קסטינה וצומת פלוגות לכל הכיוונים
כביש 25 צומת נתיבות

החל משעות הערב החלו הפגנות ספונטניות כמעט בכל רחבי הארץ בכמה מוקדים בו זמנית. אחד המוקדים המרכזיים של המחאה הוא צומת קריית אתא, שם המפגינים השליכו אבנים ואשפה על השוטרים והציתו צמיגים, 400 מטרים ממקום הירי שלשום.

תקרית חריגה נרשמה ליד קריית הממשלה בתל אביב כשנהג רכב פרטי ביקש לעבור בציר החסום, אך המפגינים לא נתנו לו. הנהג התעקש לעבור ואז המפגינים החלו להשליך לעברו אבנים. קצין ובלשית משטרה חילצו את הנהג ולקחו אותו לתוך קריית הממשלה והגנו על חייו‎.

בחיפה, יותר מ-1,000 מפגינים התעמתו עם שוטרים מחוץ לתחנת משטרת זבולון. השוטרים ירו לעבר המפגינים רימוני הלם וגז מדמיע. בצומת גדרה, נפצעו שלושה שוטרים באורח קל כתוצאה מידויי אבנים ונזק נגרם לשתי ניידות משטרה.

במחלף אולגה נפגע שוטר בראשו כתוצאה מאבן שהושלכה לעברו. הוא נפצע באורח בינוני ואיבד את הכרתו. השוטר פונה לבית החולים הלל יפה בחדרה לקבלת טיפול רפואי. במקביל, בעקבות עומסי התנועה וחסימות הכבישים, ההצבעה בפריימריז לראשות העבודה התארכה ותימשך עד לשעה 22:00.

"לא יכול להיות שממשלת ישראל לא מזיזה אצבע", אמר אחד המפגינים בצומת עזריאלי בשיחה עם החדשות. "איפה ראש הממשלה? הוא מעולם לא בא לפגוש את המפגינים. היו מיליון ועדות. אנחנו דורשים ועדת חקירה חיצונית שתחקור את המקרה. אנחנו בוכים. קהילה שלמה כואבת ובוכה".

חילוקי דעות נרשמו בין מפגינים שרוצים להסלים את האלימות, לעומת המארגנים שמתנגדים לעימותים עם השוטרים. השוטרים החליטו לבצע מעצרים בניסיון לפתוח את הצומת.

אחד המפגינים בצומת עזריאלי הביע זעם על התנהלות המשטרה: "רוצחים שחורים יהודים. רצחו לנו את יהודה ביאדגה. חלפו כמה חודשים ורצחו את סלמון טקה. ההפגנה הזאת תימשך עד שנתניהו יבוא לפה. לא יכול להיות שקצין משטרה רוצח ילד בן 17 ואחרי יום משחררים אותו".

צעיר אחר שמפגין בצומת עזריאלי וחוסם את הכביש אמר: "לא מתכוון לזוז מכאן. אי אפשר להמשיך ככה. יש לי אחים קטנים שאני מפחד עליהם שייצאו לרחובות, תעשו משהו"‎.

לקראת ההפגנות, צעירים בני העדה אמרו בשיחה עם החדשות Online שהן צפויות להיות סוערות ואלימות יותר ממה שהיה עד כה. "זהו, נגמר", אמרו הצעירים. "מיצינו בכל הדרכים הממלכתיות והמנומסות להשמיע את הזעקה שלנו. אל תתפלאו אם תראו מעשים קיצוניים".

מלבד ההפגנות הספונטניות: החל מהשעה 17:00 צפויה להתחיל הפגנה בצומת עזריאלי בתל אביב. בפתח תקווה מתוכננות הפגנות מול בעניין העירייה בה המפגינים צפויים לצעוד לאורך רחוב ז'בוטינסקי עד גהה. בנתניה יפגינו בכביש החוף בין צומת פולג לאיקאה. באשקלון יפגינו מול היכל הספורט העירוני. בנוסף, מתוכננות הפגנות בעפולה, ראשל"צ, ב"ש, ובקריות.

פפריקה חריפה, אבנים ודלק

המשטרה נערכת בכוחות מתוגברים להסלמה ולהחרפת העימותים. במסגרת ההיערכות, נוטרו כמה מסרים שהועברו בקבוצות וואטסאפ שהוקמו לקראת ההפגנות. בהן, פורסמו הנחיות למפגינים לגבי אילו אמצעים להביא וכיצד להתנהל מול שוטרים ופרשים על סוסים.

גורמים במשטרה מביעים דאגה לנוכח הכוונה להתעמת ולהסלים את האלימות. גורמים במטה הארצי מבהירים שיתאפשר למפגינים להביע מחאה אותנטית וגם לצעוד בתהלוכות, אך לא תתאפשר חסימה ממושכת של צירי תנועה ופגיעה בשגרת החיים. בנוסף, לפי המשטרה, כל ניסיון להתעמת עם שוטרים ולפגוע בהם - ייענה בתקיפה.

בין הדברים שהמפגינים נקראו להביא: פפריקה חריפה כדי להתמודד עם הסוסים, כיסוי לפה ולפנים נגד גז מדמיע, מקלעים, אבנים ודלק להבהרת צמיגים. "מי שפחדן ויפה נפש שיישאר בבית", נכתב. כולם לבוא עם מצב רוח לוחמני.

"יצאנו לכמה הפגנות מנומסות - השיא היה בכיכר רבין, ויצאנו להפגנות ותהלוכות שקטות במספר מוקדים", אמרו חלק מהמפגינים. "עכשיו נמאס לנו - אל תתפלאו אם יהיו דברים קיצוניים. יודעים שהמשטרה פונה למנהיגים הרוחניים שלנו, אנחנו יודעים שהמשטרה פונה לראשי עמותות - אנחנו יודעים מה הם ענו להם, גם הם אובדי עצות ומאוכזבים". להתארגנות הזו אין הנהגה - מדובר בהפגנות ספונטניות שמתארגנות באופן חשאי, והמוחים לא מוכנים להיחשף.

המפגינים גם אמרו כי נכון לרגע זה - מתוכננת הפגנה בשבוע הבא בה הם מתכוונים לסגור את נתב"ג. אחד מהקייסים הבכירים בקהילה אמר לחדשות Online: "אני לא מבין למה הקצינים במשטרה מתקשרים אליי בכל פעם שיש משהו חריג. קברנו היום ילד שכל עולמו היה לפניו". עוד הוסיף הקייס: "אמרתי לקצינים שהתקשרו אליי - אין לי תשובה בפי. אני לא יכול לשלוט על הצעירים הכואבים, הכועסים והבוכים".

טקה ז"ל הובא מוקדם יותר היום למנוחות בבית העלמין תל רגב שבקריות. בני משפחה וחברים רבים ליוו אותו בדרכו האחרונה. במשטרה נערכים להפגנות ברחבי הארץ ובטקס הלווייתו הספידו אותו וטענו: "זאת לא הייתה הריגה - זה היה רצח".

ראיות חדשות ושחזורים בזירת הירי‎

במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) עדכנו על צעדי החקירה האחרונים של התקרית הקטלנית שלשום. בהודעה נמסר כי ביומיים האחרונים נגבו עדויות של עדי ראייה שהיו באזור, בוצעו שחזורים בזירה ונתפסו ראיות נוספות, לרבות בדיקה של מצלמות אבטחה רלוונטיות.

במח"ש ציינו כי מיד עם קבלת הדיווח הראשוני על המקרה ביום ראשון בערב, חוקרים הגיעו לזירה ופתחו בחקירה. עוד באותו הלילה נעצר קצין המשטרה היורה, שלא היה בתפקיד בזמן הירי, ומאז נמשכת החקירה.

במח"ש הבהירו כי הקצין נחקר באזהרה. גם היום נמשכת חקירתו. "השוטר החשוד מצוי בימים אלה בחלופת מעצר בפיקוח מלא והדוק, וחקירתו תימשך ככל שיידרש", מסרו במח"ש. כמו כן, צוות החקירה נמצא בקשר רצוף עם משפחת טקה ונציגי מח"ש מעדכנים אותם לגבי מצב החקירה.

החקירה מלווה מראשיתה על-ידי פרקליט של מח"ש והיא מתנהלת תחת פיקוח הדוק של הנהלת המחלקה. לבקשת מח"ש, עדיין מוטל צו איסור פרסום על פרטי החקירה, "במטרה למנוע פגיעה בחקירה כתוצאה מפרסומים שונים. הצו עודנו בתוקף נוכח פעולות חקירה חשובות שעדיין נדרשות, וטרם הסתיימו, לרבות איתור של עדים נוספים".

עורך דינו של השוטר היורה ביקש למסור שמרשו משתף פעולה באופן מלא עם חוקרי מח"ש. "מרשי דבק בגרסתו לפיה נאלץ להגן על עצמו ועל משפחתו מפאת סכנת חיים מיידית ומוחשית בה היו נתונים ודומה כי ממצאי החקירה עד כה תומכים בגרסתו. מרשי לא חפץ בתוצאה הטרגית והוא מצר על כך מאוד", מסר עורך הדין.

"למרבה הצער מרשי ומשפחתו נתונים בלחץ כבד נוכח חשד לשלומם ובטחונם ועל אף צו איסור הפרסום גורמים שונים פרסמו את שמו ותמונתו ברשת תוך הוספת דברי בלע ואיומים. נוכח האמור הוגשה תלונה למשטרה ואנו תקווה כי החקירה תמוצה במלואה והאחראים יועמדו לדין. יודגש כי מרשי הנו קצין משטרה מוערך המשרת את מדינת ישראל על כל אזרחיה מתוך תחושת שליחות ונאמנות אין קץ".

mako

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום