משרד המשפטים: אין מניעה לקיים קורסים נפרדים

אם יוכח בתשתית עובדתית כי ההפרדה לא תמנע מחלק מהציבור את ההספקה - אין בעיה שמשרדי הממשלה או רשויות מקומיות יארגנו קורסים נפרדים, כך מבהירים במשרד המשפטים בעקבות הסערה סביב הנושא

חרדים 2.7.2019 | 16:07

pixabay

לאחר ההבהרה של היועץ המשפטי לממשה ד"ר אביחי מנדלבליט, כי אין באפשרות משרד התחבורה ליזום ולהפעיל קורסים של "נהיגה מונעת" בהפרדה, במשרד המשפטים מבהירים כי אם ההתארגנות מגיעה מקבוצה פרטית - אין מניעה לערוך זאת.

ההחלטה על האיסור נמסרה על ידי משרד המשפטים למשרד התחבורה לפני כשלושה שבועות, בזמן העברת התפקיד בין ישראל כץ לבצלאל סמוטריץ׳, מאחר והגיעו תלונות לפיהן קיימים יותר קורסים לגברים, כך שנשים נאלצות להמתין זמן רב כדי לקבל קורסים, בעקבות דרישות ההפרדה.

אברך חרדי תושב בני ברק החליט להעלות את טענותיו על הכתב ופנה למשרד המשפטים תוך שהוא קובל על ביטול האפשרות לעבור קורס נהיגה מונעת, בכיתה בה משתתפים גברים בלבד. במחלקה למשפט ציבורי מנהלי של משרד המשפטים השיבו והסבירו כי ההנחיה על ביטול ההפרדה, היא בעקבות החוק לאיסור אפליה.

"נקודת המוצא להנחיה היא כי קיומם של קורסי נהיגה מונעת בהפרדה מגדרית, הינו אפשרי רק בהתקיים התנאים המצטברים הקבועים בסעיף 3 לחוק איסור הפליה. הראשון מבין התנאים בחוק קובע, כי לא יראו הפליה בקיומן של מסגרות נפרדות מקום בו אי הפרדה תמנע מחלק מן הציבור את הספקת המוצר או השירות הציבורי". מכיוון שמשרד התחבורה לא הציג תשתית עובדתית מספיקה התומכת בקיומו של תנאי זה, "לא ניתן לקיים את הקורסים האמורים בהפרדה מגדרית. זאת, אף מבלי לבחון את התקיימותם של יתר התנאים המנויים בסעיף החוק".

עם זאת הבהירו במשרד המשפטים, במכתב שפורסם לראשונה ב"קו החרדי", כי אין בהכרעתו של היועץ המשפטי לממשלה כדי למנוע פרקטיקות קיימות במשרד התחבורה, "המאפשרות לקבוצת נרשמים שהתאגדה באופן עצמאי כקבוצה לפנות ולבקש עריכת קורס משותף עבורם", לדוגמא, עובדים במקום עבודה מסויים.

עוד בטרם ההבהרה של משרד המשפטים, גורם משפטי בכיר אמר ל'בחדרי חרדים', כי "צריך להבין שהיועץ המשפטי מנדלבליט אינו יכול לפעול בניגוד לחוק. גישתו בסוגיות הללו היא רגישה ומדודה ונעשית מתוך כבוד לכל אורחות החיים, ולציבור החרדי, והוא מצא פתרון מאוזן וחוקי גם לסיטואציה הזו".

הסערה החלה בעקבות הפרסום בעיתון 'הארץ' לפיו היועץ המשפטי לממשלה אוסר את קיום קורסים במשרד הרישוי באופן נפרד בטענה כי מדובר ביוזמה המנוגדת לחוק האוסר אפליה בין גברים לנשים. בחוות הדעת נכתב כי "אין באפשרותו של המשרד ליזום ולהפעיל מטעמו קורסי "נהיגה מונעת" המיועדים לגברים בלבד או לנשים בלבד", לטענתם, "נקודת המוצא להנחיה היא כי קיומם של קורסי נהיגה מונעת בהפרדה מגדרית הנו אפשרי רק בהתקיים התנאים המצטברים הקבועים לחוק איסור הפליה".

"מכיוון שמשרד התחבורה לא הציג תשתית עובדתית מספיקה התומכת בקיומו של התנאי המשפטי הראשון המצוין בחוק, לא ניתן לקיים את הקורסים האמורים בהפרדה מגדרית. זאת, אף מבלי לבחון את התקיימותם של יתר התנאים המנויים בחוק". אך כאמור, בהבהרה שנשלחה לתושב בני ברק צויין, כי אין מניעה להתארגנות קבוצות נפרדות, גברים ונשים בנפרד, ולבקש ממשרד התחבורה לקיים קורס ייעודי למענם - כקבוצה.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום