החל ממחר: החלב הגולמי יוזל, אבל הצרכנים לא ירגישו את זה בכיס

המחיר החדש משקף ירידה של כ-0.9 אגורות לליטר חלב גולמי, אולם ההוזלה הנוכחית אינה צפויה להתגלגל למחירי מוצרי החלב בסופרמרקט

כלכלי 30.6.2019 | 16:15

נתי שוחט, פלאש 90

המחיר בו רוכשות המחלבות את החלב הגולמי מהרפתות ירד החל ממחר על רקע הוזלה בתשומות, כך מעדכן היום (א') משרד החקלאות.

מחיר החלב הגולמי משפיע באופן ישיר על מחירם של מוצרי החלב בישראל, ובראשם מוצרי החלב שבפיקוח שהתייקרו מוקדם יותר החודש בשיעור של 3.4%.

כך, מחיר החלב הגולמי יעמוד ברבעון השלישי של 2019 על 1.9749 שקלים, המגלם ירידה של כ- 0.045% מהרבעון הקודם. המחיר החדש משקף ירידה של כ-0.9 אגורות לליטר חלב גולמי. במשרד החקלאות מציינים כי מתחילת 2019 ירד מחיר החלב הגולמי המצטבר ב- 5.09 אגורות לליטר, ירידה של כ- 2.5%.

הנימוק להוזלה הנוכחית הוא ירידה קטנה במחירי המזון לבעלי החיים (מספוא), וזאת לצד עלייה במזון בעלי חיים מסוג אחר ועלייה בסעיף שכר העבודה. במשרד מציינים כי "התייעלות הענף תרמה אף היא לירידת מחיר המטרה".

עם זאת, מוקדם יותר החודש ולאחר כשנה של מאבקים רגולטוריים ומשפטיים מילא משה כחלון את הוראת בג"ץ לחתום על צו ייקור מוצרי החלב שבפיקוח ממשלתי, זאת בעקבות עתירה שהגישה תנובה לבג"ץ. בעתירתה טענה תנובה כי בעוד שמחיר החלב הגולמי עלה בשנים 2017-2018, במשרד האוצר סרבו לחתום על הצו שמייקר גם את מוצרי החלב שבפיקוח.

תנובה טענה כי הסירוב הזה הסב לה נזק בהיקף של כ-200 מיליון שקל. על רקע זה, ייקרה תנובה בקיץ שעבר את מוצרי החלב שלה שאינם תחת פיקוח ממשלתי בשיעור של כ-3.5%, וזאת לטענתה כדי לפצות על הפגיעה בה. אחריה ביצעו מהלכים דומים גם מחלבות טרה ומחלבות גד.

בהנחה שהייקור עליו המליצה וועדת המחירים הממשלתית נכנס היה לתוקף במרץ 2018, ההוזלה הנוכחית אמורה הייתה להתגלגל גם לכיסם של הצרכנים דרך ירידת מחירי מוצרי החלב שבפיקוח. ואולם, ההתעלמות מהמצב שנמשכה תקופה ארוכה, בין היתר, הביאה לכך שההוזלה הנוכחית אינה צפויה להתגלגל למחירי מוצרי החלב בסופרמרקט. רק לאחרונה טענו חלק מהמחלבות כי הן זכאיות דווקא לעליית מחיר בשיעור גבוה יותר.

גלובס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום