בשנתיים הקרובות לא יינתנו דו"חות מתוך מצלמות מהירות

מבוכה למשטרה: לאחר שאמינותן של מצלמות המהירות הוכחה בבית המשפט כבעייתית מאד, תיאלץ המשטרה להחליף את המצלמות בפתרונות ישנים יותר. עד אז, במשך כשנתיים - אין דו"חות

רכב ותחבורה 25.6.2019 | 17:00

נתי שוחט, פלאש 90

בשל הבעיות המשפטיות הרבות וחוסר היכולת של המשטרה להוכיח את אמינות מצלמות המהירות, "א3", פרויקט אכיפת המהירות היקר בתולדות ישראל, צפוי להיות מוחלף בפרויקט אכיפה חדש, שיהיה אולי פחות מתקדם אבל אמין יותר, כך נחשף ב'ידיעות אחרונות'. התוצאה בינתיים, המשטרה לא שולחת דוחות מהירות מהמצלמות כבר חצי שנה, והיא צפויה עד להחלפת המצלמות בתוך כשנתיים, שלא לעשות זאת.

על פי הדיווח ב'ידיעות אחרונות', משטרת ישראל החלה בשבועות האחרונים בתהליך בדיקה של מספר מכמונות מהירות חדשות שמיועדות להחליף הן את מצלמות ה-א3 שמותקנות על עמודים והן את מכמונות המהירות "דבורה" שמותקנות על גגותיהן של ניידות המשטרה וגם הן בעייתיות מבחינת אמינות. על פי הדיווחים, המשטרה נמנעת מלתבוע נהגים בבית המשפט כאשר התיעוד הוא דרך אותן מצלמות.

פרויקט ההחלפה צפוי לארוך כשנתיים. בכל מקרה, דו"ח שמצולם אבל לא נשלח לנהג במשך ארבעה חודשים נמחק מהמערכת.

המכמונות החדשות שנבדקות פחות טובות מבחינת המשטרה והן נחשבות להליכה לאחור מבחינה טכנולוגית, שכן הן ניתנות לגילוי מוקדם באמצעות גלאי רדאר, שהוא חוקי להפעלה בישראל. למרות זאת במשטרה מעדיפים אותן שכן הן אמינות יותר ומקבלות גם את אישור מכון התקנים.

מבחינת המשטרה מדובר במכה רצינית שכן מצלמות המהירות היוו מקור הכנסה גדול מאד עבור המשטרה מדו"חות רבים מאד שניתנו במהלך הפעלת הפרויקט. 

על פי הדיווח ב'ידיעות', המשטרה בוחנת שימוש במכמונת רדאר מתוצרת גאטסומטר ההולנדית. הסיבה היא שחלק מהתשתיות הקיימות כיום במסגרת פרויקט א3, למשל המצלמה עצמה, מיוצרות על ידי אותה החברה. כך, המשטרה מבקשת להתקין את המכ"מים על בסיס מערכת ה-א3 הקיימת ולהשתמש בעמדות קיימות, במערכות החשמל והתקשורת שלה, כדי להוזיל ולזרז את משך ההתקנה.

במקביל, החוזה של המשרד לביטחון פנים עם מלם-תים בסך 350 מיליון שקל להפעלת מערכת א3 נקבע מראש ל-12 שנה ויסתיים רק ב-2021, ואז אמורה המערכת לחזור לידי המדינה. המערכת משמשת את המשטרה גם לאכיפת נסיעה באור אדום בצמתים, וייתכן שהפעלתה במתכונת זו תימשך בשנים הבאות לפחות בתחום זה.

ממל"ם-תים נמסר, כי אינם מגיבים בנושא לקוחות.

ממשטרת ישראל נמסר ל'כיכר השבת': "לצערנו, הבוקר נחשפנו לפרסום רצוף באי דיוקים באשר למצלמות א׳3, באופן שעלול לגרום הטעייה של ציבור הנהגים ומשתמשי הדרך. במסגרת המאבק המתמשך בקטל בדרכים, משטרת ישראל הנמצאת בקדמת האכיפה הטכנולוגית, מפעילה מגוון רחב של אמצעים טכנולוגיים ובוחנת כל העת הוספת אמצעי אכיפה טכנולוגיים היכולים לסייע בהפחתת הנפגעים ותאונות הדרכים בכבישים.

בניגוד לנטען ולפרסום השגוי הבוקר בהקשר זה, הרי שנכון להיום אין כל כוונה להחליף את מערכת א'3 במערכת אחרת ולא הייתה פנייה של משטרת ישראל לחברה מסחרית כלשהי בנוגע לאמצעי אכיפה חדש. כפי שציינו בעבר, עם סיום התהליך תתקבל החלטה בתאום עם הפרקליטות באשר להמשך הנפקת הדו"חות מהמערכת.

נציין, כי כל ניסיון לקשור בין אמצעי אכיפה אחד לאחר תוך הסקת מסקנות שגויות ומעוותות- חוטא לאמת. אנו נמשיך לאכוף את חוקי התעבורה בדגש על עבירות תנועה מסכנות חיים באמצעות מגוון רחב של שיטות ואמצעים, הכל בכדי להציל חיי אדם".

כיכר השבת

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום