נתניהו: "איראן נמצאת בעיצומו של קמפיין תוקפנות"

על רקע המתיחות בין ארה"ב לאיראן, נתניהו נועד עם היועץ לביטחון לאומי האמריקאי ג׳ון בולטון •  בולטון: "לאיראן לא יהיה נשק גרעיני אף פעם. לא נגד ארה"ב - ולא נגד העולם" • מחר תתקיים פגישת פסגה משולשת בין יועצי הביטחון הלאומיים של ישראל, ארה"ב ורוסיה

מדיני 23.6.2019 | 16:07

חיים צח, לע"מ

היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, ואחד הדמויות הניציות ביותר בבית הלבן, נמצא החל מאתמול בערב בישראל לקראת פגישת פסגה משולשת בין יועצי הביטחון הלאומיים של ישראל, ארה"ב ורוסיה שתיערך מחר בירושלים.

בולטון, שבמשך שנותיו בשירות משרד החוץ האמריקאי (ממשל בוש) וכמומחה מדיניות בשנות ממשל אובמה, הטיף למהלכים אגרסיביים מול איראן ולפעולת מנע, מצא עצמו ביום חמישי האחרון בסיטואציה שבה כוחות ארה"ב, עמדו לתקוף באיראן (אחרי הפלת המל"ט האמריקאיו) ובהוראת הנשיא סבו לאחור דקות לפני ביצוע הפעולה. הנשיא טראמפ צייץ לאחר מכן שהודיעו לו שמחיר הפעולה יהיה חייהם של כ-150 אנשים והוא חשב שאין זה פרופורציונלי להורדת מל"ט אמריקאית (מל"ט שהוא בגודל של מטוס).

הבוקר נועדו ראש הממשלה בנימין נתניהו ובולטון בלשכתו של נתניהו בירושלים. נתניהו אמר כי "איראן מנהלת זה זמן רב קמפיין של תוקפנות וטרור ברחבי האזור - בעיראק, סוריה, לבנון, תימן ועוד מקומות. כשהסנקציות נגד איראן הוסרו לפני מספר שנים כחלק מעסקת הגרעין ועשרות מיליארדי דולרים החלו לזרום לתוך הכספות האיראניות, התוקפנות של איראן גדלה באופן דרמטי.

אני רוצה להצהיר זאת מפורשות - תומכי הסכם הגרעין טענו שהזרמת כמויות עצומות של מזומנים לכלכלה האיראנית תוביל להתמתנותה של איראן. הם טענו שאיראן תתחיל למקד את מאמציה פנימה ותתחיל לפעול לבניית האומה. אך למעשה קרה בדיוק ההפך. איראן השתמשה באותם מאות מיליוני דולרים למימון בנייתה של אימפריה, לא של אומה".

עוד לדברי נתניהו, בישראל רואים את המאמץ האיראני להקים בסיסים בסוריה, באספקת נשק מתוכם לחיזבאללה ובתמיכה כספית לשלוחות טרור. "שכנותינו הערביות ראו בדיוק את אותו הדבר. הן ראו את התוקפנות האיראנית ואת תמיכתה המוגברת של איראן בארגוני טרור שמאיימים עליהן, החל מהמיליציות השיעיות בעיראק וכלה בח'ותים בתימן".

נתניהו ציין כי עוד לפני הפלת המל"ט האמריקאי ותקיפת מיכליות הנפט, כוחות איראניים ירו עשרות טילים לשטח ישראל ושיגרו מל"טים לתוך ישראל. "איראן גם ירתה טילים עמוק אל תוך השטח הסעודי ובאמצעות בנות חסותה העמידה בסכנה נתיבי שייט בינלאומיים. כל זה קרה לפני חודשים ושנים, אחרי העסקה אבל לפני האירועים האחרונים. איראן נמצאת בעיצומו של קמפיין תוקפנות".

בולטון אמר במהלך הפגישה כי "איראן שואפת לייצר נשק גרעיני ומפתחת את יכולות משמרות המהפכה, ואף אחד לא העניק לאיראן רישיון ציד. היא מעבירה טילים ואמצעי לחימה לעיראק, סוריה, לבנון, תימן ואפגניסטן - וממשיכה לאיים באגרסיביות נגד ישראל ובעלות בריתנו במדינות המפרץ. הסימנים מראים שאיראן היא לא אומה שמחפשת שלום".

לדבריו, "איראן, וכל מדינה עוינת אחרת, לא יכולה לראות בארצות הברית מדינה חלשה. כפי שהנשיא אמר ביום שישי - הצבא שלנו מוכן לפעולה. אל תבלבלו זהירות עם חולשה. הטלנו סנקציות אתמול בלילה - ובקרוב, אני מקווה, יגיעו חדשות. לאיראן לא יהיה נשק גרעיני אף פעם. לא נגד ארה"ב - ולא נגד העולם".

בהמשך המפגש בין נתניהו לבולטון הצטרף ראש המל"ל מאיר בן שבת. מחר בבבוקר (ב׳) יפגשו היועצים לביטחון לאומי, בולטון, ובן שבת עם היועץ לביטחון לאומי של רוסיה ניקולאי פטרושב. ביום ג׳ יצטרף נתניהו אל שלוש היועצים לביטחון לאומי.

גלובס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום