צילם דורות של אדמו"רים: וותיק הצלמים החרדים נפטר מהמחלה הקשה 

במשך יובל שנים היה ר' ברוך אוביץ צלם גדולי ישראל והנציח רגעים שהיו ואינם, מתוך תחושת אחריות לדור הבא והערצה עמוקה לגדולי ישראל שמהם זכה להערכה נדירה • בתקופה האחרונה סבל מהמחלה הארורה ובשעה האחרונה נפטר לבית עולמו למגינת לב ידידיו ומכיריו והוא בן 63

ברוך דיין האמת 21.6.2019 | 10:36

"רוצה לחיות ולתת תמונות לילדי ישראל"  הצלם ר' ברוך אוביץ צילום: יעקב לדרמן - בקהילה

 

ברוך דיין  האמת: מירושלים מגיעה הידיעה הקשה והמרה על פטירתו של וותיק הצלמים החרדים וחצרות הקודש, הרה"ח רבי ברוך אוביץ ז"ל למעלה מחמישים שנה, מחשובי חסידי קרעטשניף ומלמד דרדקי רבות בשנים שהלך לעולמו לאחר המחלה הקשה שניצחה את כוח גבורתו, והוא בן 63 בפטירתו.

בשנתיים האחרונות מאז חלה במחלה הממאירה ונזקק לעבור טיפולים קשים, העתירו כל העת בתפילה לרפואתו של ברוך משה יעקב בן מרים, אך למגינת לב בחודש האחרון הלך מצבו והדרדר. הרבנים והאדמו"רים הגיעו לבקרו ליד מיטת חליו, אך נגזרה הגזירה והוא השיב את נשמתו הטהורה ליוצרה.

בכל זמן מחלתו הקשה התבטא כל העת, "רק מבקש מהריבונו של עולם שיתן לי להמשיך לחיות בשמחה, שיאפשר לי לחיות ולצלם ולתת תמונות לילדי ישראל. ואני מחכה כבר לפרסם את התמונה הראשונה של המשיח. הרבה
מגדולי ישראל בירכו אותי שאזכה, ואני מקווה רק שזה יקרה בקרוב". 

ר' ברוך כך כונה, נלד בירושלים  בח' אלול תשט"ו לאביו הרה"ח רבי זאב אוביץ שיבלחט"א מאנשי ירושלים ולאמו מרת מרים שתחי'.

בילדותו למד בתלמוד תורה 'עץ חיים' סניף סיני ובגיל עשר עבר ללמוד בתלמוד תורה גור שם היה בן כיתתו של הגאון רבי שאול אלתר ראש ישיבת 'שפת אמת' גור ואף ישב לצידו בכיתה, מאוחר יותר עבר לבני ברק שם התקשר לחצר ויז'ניץ ל'אמרי חיים' ולבנו הישועות משה שעוד קודם שמונה לאדמו"ר קירב את ר' ברוך ועמד על סדר לימודו. 

בבחרותו נקשר לחצר הקודש קרעטשניף ולאדמו"ר הקודם רבי משה דוד זצ"ל, אליו היה מקושר בעבותות של ממש. ר' ברוך התגורר לאחר נישואיו בטבריה ובירושלים ומאוחר יותר בעיר ביתר עילית.

מאז שהיה ילד בן 8, ר' ברוך אוביץ ז"ל, ותיק הצלמים החרדים, עסק בצילום, והוא כנראה הראשון שהביא לציבור את 'תמונות הרבנים' ומאז היה מתפרנס בדוחק רב מעבודת הצילום בהיותו צלם וותיק שתיעד בין היתר את אדמו"רי גור, וכל גדולי ישראל זצ"ל ויבלחט"א.

פרק מיוחד בחייו היה בתפקידו כמלמד תינוקות של בית רבן בתלמוד תורה בביתר ובתלמודי תורה בירושלים. הוא היה מחדיר בילדים אהבת תורה ולמסיבות שהיה עורך בכיתתו היה מביא אדמו"רים ורבנים שיחלקו לילדים מיני מתיקה.

הרב אוביץ ז"ל שהיה יהודי ירא שמים וירא חטא, אהב את מלאכתו אך בד בבד שם לו גדרים מפעימים. בין היתר לא צילם נשים, לא לוויות ולא ניחומי אבלים. מעולם לא השתמש בכלי הטכנולוגיה בשביל התמונות ולא הכניס מחשב לביתו. הוא היה מכתת רגליו למקומות שונים בכדי להעביר את התמונות.

בשנים האחרונות, כשהכל החל לעבוד באמצעות אימיילים, היה מגיע לחנות בגאולה שם היו מעבירים לו את התמונות דרך כתובת האיימיל היישר למערכות העיתונים.

קשר מיוחד היה לו עם גאב"ד העדה החרדית הגרי"ט וייס ור' ברוך אף היה מכונה 'הצלם של הגאב"ד'. מאז עלה הגאב"ד לישראל נקשר בנפשו ומאז ועד יומו האחרון דבק בו והגאב"ד העריכו עד למאוד.

היה חביבם של כל רבני העדה החרדית, וכן של הגאון הצדיק רבי יעקב מאיר שכטר מברסלב והאדמו"רים מדושינסקיא, זוועהיל קאמרנא, ועוד. כל החגים ובטישים מיוחדים היה נוסע לשהות במחיצת הרבי מקרעטשניף ברחובות, שם היה לאחד מיקירי החסידים.

היה מתמסר מידי שבוע ותורם לחברות תהילים תמונות בחינם ובפרט בשנותיו האחרונות, כאשר נזקק לרפואה וישועה. 

אוביץ, שהיה כאמור מלמד תינוקות של בית רבן במשך למעלה מעשרים וחמש שנה, סיפר בעבר לעיתונאי מני גירא שוורץ איך הכול התחיל, אוביץ גולל איך התחיל את עיסוקו בצילום כתחביב וצילם את האדמו"רים שהיו מגיעים לנפוש בטבריה. אוביץ היה נוהג להגיע, יחד עם תלמידיו, להתברך מפי האדמו"רים.  "אני זוכר שבאחד הימים הגיע מארצות הברית האדמו"ר מסטניסלב מונסי זצ"ל. כמובן שיצאתי אליו עם כל תלמידי הכיתה שלי. הרבי ממש נהנה והביקור התארך למשך כמה שעות. הוא חילק להם מיני מתיקה ורקד עמם בשמחה גדולה. 

"היה רגע שחשבתי שהגזמתי, ושבגללי הרבי הפסיד את מנוחתו. לפני שיצאנו התנצלתי על שהכבדתי עליו. הרבי קם ממקומו וממש גער בי: 'מה זה עולה על דעתך. כשאני נמצא בביתי שלי יש לי לכל היותר ספר תורה אחד. אבל אתה הבאת לי לחדר שלושים ספרי תורה'לך, שאני לא אשמח?! זו הטובה הכי גדולה שאתה יכול לעשות לי'. 

"בפעם אחרת, לפני חצי יובל שנים, הגעתי עם הילדים אל חדרו של האדמו"ר רבי דוד אבוחצירא מנהריה. אלא שהגבאי לא הרשה לי לצלם. ביקשתי רשות ונכנסתי אל רבי דוד, סיפרתי לו שאני מלמד ואני נוהג לתת לילדים את תמונותיהם עם הצדיקים, וזה מאוד משפיע עליהם, כי הם תולים את התמונות בביתם ובכל לילה הם מנשקים בחיבה את התמונות. 

"הוספתי שעל אחת כמה וכמה, כשמדובר בנכדם של אדמו"רי בית אבוחצירא, נכד ה'בבא סאלי' ובנו של הבבא מאיר, שהדבר יעשה רושם גדול על הילדים, שרובם מעדות המזרח. רבי דוד הקשיב לי ואמר: 'האמת שאני לא אוהב תמונות, אך אם בזכות זה הילדים ינשקו ויזכרו את צדיקי משפחתנו, אני מסכים'". 

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום