מבזקים

פרשת שלח תשע"ט, גופנה, יקב גבעות.

מדור שבועי מרתק באדיבות מומחה היינות שרגא גבהרד | והשבוע: רזיאל, יקב מצודה.

יין ואלכוהול21.6.2019 | 00:16

פרשת שלח תשע"ט, פטי וורדו גופנה 2017, יקב גבעות

בפרשת השבוע מסופר שהמרגלים הביאו את פירות הארץ למדבר, כדי להוציא לעז על ארץ הקודש. בזוהר הקדוש כתוב שמצוות הביכורים נועדה לכפר על חטא זה. על דברי הזוהר הללו ישנם הרבה דרשות, וגם לנו נותרה פינה מאירה.

המרגלים לא הביאו את כל שבעת המינים, אלא רק תאנה, רימון וענבים. אכן המשנה במסכת ביכורים כותבת כך: כיצד מפרישים בכורים? יורד אדם בתוך שדהו ורואה תאנה שביכרה, אשכול שביכר, רמון שביכר, קושרו בגמי [חוט לסימן], ואומר: 'הרי אלו ביכורים' (פרק ג' משנה א'). פלאי פלאים, מתוך שבעת המינים הציגו החכמים רק את אלה שהמרגלים הביאו.

למה דווקא אותם הביאו המרגלים? כי אלה הם הפירות הכי יפים ומשכנעים בעוצמתה של הארץ. על כן בסדר העדיפויות של הברכה, הם צריכים היו להיות הראשונים, אך המרגלים קלקלו את ההוד וההדר שלהם, ועשו אותם אחרונים בסדר העדיפויות. אבל גם זה בעיה, בגלל הכלל: "אחרון אחרון חביב" (בר"ר עח/ח, מובא ברש"י בראשית לג/ב). גם לכך נמצא פתרון, התורה כותבת את המילה 'ארץ' פעמיים, וקובעת כלל שהקרוב למילה 'ארץ' יש לו זכות קדימה. עכשיו הם לא ראשונים ולא אחרונים.

החשבון עדיין לא תם. ביכורים אפשר להביא כל השנה, אבל חג הביכורים הרישמי הוא חג השבועות (במדבר כח/כו). בחג השבועות עדיין אין תאנים ותמרים אלא רק מיובשים משנה שעברה, וגם לא ענבים [מלבד ענבי חו"ל או חממות]. במפורש כותבת התורה שחג השבועות הוא ביכורי קציר חיטים (שמות לד/כב). כלומר: הבאים לבית המקדש בחג השבועות מביאים רק חיטה ושעורה. זו דחייה נוספת שגרמו המרגלים לגפן תאנה ורימון, שיצטרכו להביא אותם באמצע חודש אלול.

כל זה הוא ביחס לפירות, אבל מה עם היין? הזמן המתאים לבקבק יין צעיר ומשובח הוא לקראת הקיץ. אמנם ביקבים מזדרזים לעשות זאת עוד לפני פסח, כי זו תקופה שקונים הרבה יין, אבל אם ימתינו איתו עוד חודש אחד של קיץ, הוא יהיה נהדר לקראת חג השבועות.

המרגלים הרי לא הביאו יין אלא ענבים. בגמרא כתוב ש'יין' הוא 'סוד' בגלל הגימטרייה הזהה של שניהם (ערובין סה/א). במפרשים מבואר שהיין בעצמו הוא הסוד הטמון בתוך הענבים. עם החשבון שלנו כאן חשפנו את אחד מסודות היין, שבזמן המרגלים הוא התחבא בתוך הענב, אותו הם לא הצליחו להשחית, והיין זוכה להגיע לבית המקדש בחג הביכורים.

אבל זה עוד לא הכל, עשינו חשבון שהברכה על ענבים תאנים ורימונים נדחתה, בגלל שזה לא קרוב למילה 'ארץ', זה כשרוצים לברך "בורא פרי העץ",  אבל בברכה "בורא  פרי הגפן", קודם היין לכל שאר הדברים. כי היין נחשב כ'מלך' על שלחן הסעודה.

נשאר לנו רק לברר על איזה 'מלך' נעשה השבת קידוש?  אני טעמתי השבוע משהו שכדאי היה לחשוף אותו לציבור שלא מכיר, בסדרת 'גופנה' של 'יקב גבעות' יש את הפטי וורדו שעושים ממנו יין מעולה שבמעולים.

הענבים מגיעים מגבעת הראל גובה 750 מטר, ומנס הרים גובה 700 מטר. אחרי התסיסה היין התיישן 12 חודשים בחבית עץ אלון צרפתי.

נתחיל מהריח הנפלא שעולה מהכוס, וככל שהזמן עובר הריחות מתעצמים, פירות אדומים ושחורים בשלים, רימון, שזיף ודובדבנים עטופים במעט חבית עדינה, קצת מתקתקות נעימה, הצבע אדום\סגול, גוף מלא טעמים מתובלים, חומצה במידה נכונה והסיומת ארוכה וטובה.

אמנם היין צעיר (2017) ויש לו פוטנציאל התיישנות מעולה, אבל כבר עכשיו אפשר גם ליהנות ממנו, לא לשכוח לפתוח את הבקבוק כשעתיים לפני השתיה.

כשרות : הרב בן נון - שילה. הרב מרדכי אונגאר ניו סקווירא ניו יורק. .O.K

המחיר 145₪

לחיים ושבת שלום

שרגא גבהרד – יועץ בתחום הכשרותי והמקצועי ביין, סדנאות יין וסיורי יקבים: 052-6176201.
http://kosher-wine.co.il

הרצאה ייחודית, מעניינת וטעימה."כשרות היין" "חשיבות היין". "יין בתורה". "תהליך עשיית היין". "איך מתאימים וטועמים יין". "נזקים בכרמים ויקבים" ועוד מגוון נושאים רבים ומעניינים, מלווה בטעימת יינות. מתאים לכל ציבור, לפרטים נוספים לחצו כאן

שתף כתבה זו