רה"מ בתגובה לסערת אוחנה: "פסיקות בית המשפט מחייבות את כולם‎"

נתניהו הגיב לסערה שעוררו דברי שר המשפטים החדש לחדשות והבהיר: "החלטות בית המשפט מחייבות את כולם". לא התקיימה שיחת נזיפה לאוחנה, בסביבת רה"מ הבהירו: פנינו לרפורמות - תוך שמירה על כבודו של בית המשפט

פוליטי 13.6.2019 | 20:21

הדס פרוש, פלאש 90

"החלטות בית המשפט מחייבות את כולם": ראש הממשלה נתניהו הגיב הערב (חמישי) לדבריו של שר המשפטים הטרי, אמיר אוחנה, שנאמרו בריאיון שהעניק אמש לעמית סגל במהדורה המרכזית. דבריו של אוחנה חוללו סערה שהובילה לתגובה חריפה במיוחד מנשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, ומהיועץ המשפטי לממשלה עו"ד אביחי מנדלבליט.

בהודעה שפרסם הצהיר נתניהו כי "החלטות בית המשפט מחייבות את כולם" - ובכך ביטל את אמירתו של אוחנה, שהצהיר שבמקרים מסוימים לא חייבים לקיים את החלטות בג"ץ. לא התקיימה שיחת נזיפה בין נתניהו לאוחנה בעקבות הדברים ובסביבת ראש הממשלה אמרו: ברור שפנינו לרפורמות, אך תוך שמירה על כבודו של בית המשפט.

במהלך הריאיון אמש אמר השר אוחנה שיש פסיקות בג"ץ שהממשלה לא חייבת למלא. "לתפיסתי, האחריות הראשונה והעליונה של כל מדינה - היא לשלומם ולביטחונם של אזרחיה", הבהיר בהודעה שפרסם. "לפני כל מה שנשמע טוב ומצטלם טוב. כאשר יש התנגשות בין חיי אזרחיה וחייליה של המדינה - לבין כל ערך אחר, האחרון צריך לסגת בפני הראשון".

המתקפה של נשיאת העליון: "הדרך לאנרכיה קצרה"

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, ביקרה הבוקר בחריפות ובאופן חריג את דברי שר המשפטים הנכנס אמיר אוחנה.  "בין תפיסת העולם הזו ובין אנרכיה של 'איש הישר בעיניו יעשה' - הדרך קצרה", אמרה חיות בהשתלמות לנשיאים וסגני נשיאים של בתי משפט במעלה החמישה.

"בעקבות ראיון ששודר אתמול עם שר המשפטים, חשוב לי לומר לכם כי בעיניי יש לראות בחומרה את העובדה ששר משפטים במדינת ישראל, ביום השבעתו לתפקיד, בוחר לשתף אותנו בהשקפת עולם משפטית חסרת-תקדים וחסרת-אחריות שלפיה לא את כל פסקי-הדין הניתנים על ידי בית-משפט חייבים לכבד", תקפה. "במלים אחרות, כל בעל דין יוכל מעתה בברכת שר המשפטים לבחור איזה פסק דין צריך לקיים ואיזה לא".

את דבריו של השר אוחנה גינה גם היועץ המשפטי לממשלה: "במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, המושתתת על עיקרון שלטון החוק, החובה לציית לפסיקת בתי המשפט היא בגדר מושכלת יסוד, המשמשת ערובה להגנה על זכותו של כל אזרח במדינה", הבהיר מנדלבליט, "זו אינה אפשרות הנתונה לבחירה. מדובר בחובה המוטלת על כל אזרח וכל רשות שלטונית באשר היא".

mako

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום