נתניהו הודתה בעבירה פלילית ותשלם למדינה

סוף לתיק שהעסיק את המדינה? היום נחתם הסדר טיעון עם רעיית ראש הממשלה ב'תיק המעונות', במסגרתו גם הוגש כתב אישום מתוקן המקל עמה | על פי הודאתה של שרה נתניהו, היא קיבלה במשך כ-3 שנים עבורה ועבור בני משפחתה ואורחיהם מהמדינה ארוחות מוכנות בשווי של כ-175,000 שקלים בד בבד עם שרותיה של מבשלת, זאת, שלא כדין

חדשות בארץ 12.6.2019 | 17:35

היתה מודעת למעשיה קלסרים. צילום אילוסטרציה; קובי גדעון, פלאש 90


פרקליטות מחוז ירושלים הגישה היום (רביעי) הודעה על הסדר טיעון שנחתם עם אשת ראש הממשלה, הגב' שרה נתניהו בתיק המעונות אליו צורף כתב אישום מתוקן.

בתום הליך גישור יסודי אליו הופנו הצדדים, החליטה פרקליטות מחוז ירושלים על דעת פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה, להסכים להסדר טיעון, אשר התגבש בפני השופט המגשר. הליך הגישור נפרש על פני מספר ישיבות, חלקן במעמד שני הצדיים וחלקן במעמד צד אחד, במהלכן הציגו הצדדים, את טענותיהם בנושא.

במהלך הדברים, הציג השופט המגשר בפני הצדדים הצעות שונות, בשים לב להערכתו את מכלול נסיבות העניין ואת טיב המעשים מושא כתב האישום. בסופו של דבר הגיעו הצדדים להסדר טיעון לפיו תודה הגב' נתניהו בביצוע עבירה פלילית של קבלת כספי המדינה בסך של 175 אלף שקלים ותורשע על פי הודאתה בעבירה של קבלת דבר תוך ניצול מכוון של טעות הזולת (עבירה לפי סעיף 416 סיפא לחוק העונשין שכותרתו "תחבולה"). לעניין העונש, הצדדים עותרים במשותף לגזור על הנאשמת קנס בסך 10,000 שקלים ופיצוי למדינת ישראל בסך 45,000 שקלים.

על פי המפורט בכתב האישום המתוקן, היתה הגב' נתניהו מודעת למגבלות ההוצאה שקבע משרד ראש הממשלה לפיהן בעת שמועסקת מבשלת במעון, לא ניתן להזמין ארוחות מוכנות ממסעדות על חשבון המשרד. לאורך התקופה המתוארת בכתב האישום, הגב' נתניהו ניצלה במכוון את טעות הגורמים הרלוונטיים במשרד, אשר סברו כי במעון לא מועסקת מבשלת. על יסוד טעותה בדבר אי-העסקת מבשלות במעון אישרה חשבות המשרד את התשלומים עבור הארוחות המוכנות שהוזמנו והשפים מהמסעדות, כמו גם את שכרן של עובדות אשר שימשו בפועל כמבשלות במעון, והמשרד נשא בתשלומים אלה בפועל.

על פי הודאתה של שרה נתניהו, הנאשמת החל מ-9.2010 ועד 3.2013 קיבלה עבורה ועבור בני משפחתה ואורחיהם מהמדינה ארוחות מוכנות (שכללו ככלל כל אחת מספר מנות) בשווי של כ-175,000 שקלים בד בבד עם שרותיה של מבשלת. זאת, שלא כדין.

במקביל, הגישה המדינה תגובה לעתירה שהוגשה לבג"צ שדרשה לבטל את הסדר הטיעון בפרשת מעונות רה"מ. בתגובה זו נכתב כי אין כל עילה להתערב בהסדר הטיעון וכי דין העתירה להדחות על הסף ולגופה. עוד נכתב כי הסדר הטיעון, אשר גובש לאחר שהצדדים הופנו להליך גישור, ולאחר שהצדדים שמעו ברוב קשב את הצעות המגשר, מבטא איזון ראוי של מכלול האינטרסים, ובכלל זה אינטרס ציבורי חזק בהרשעת הגב' נתניהו ומר סיידוף וסיום ההליך הפלילי בעניינם באופן מיידי. במסגרת ההסדר הפרקליטות עמדה על כך שעניינם של הגב' נתניהו ומר סיידוף יסתיים בהרשעה פלילית, להבדיל מסיום התיק בהיעדר הרשעה או בתשלום אזרחי, וזאת בשל המסר האכיפתי החד והברור שיש בכך כלפי מי שביצעה את המעשים כרעיית ראש ממשלה מכהן במעון ראש הממשלה, וכלפי מי שעשה את המעשים כעובד ציבור ובעת ששימש בתפקיד סמנכ"ל במשרד ראש הממשלה וכלפי הציבור כולו. בהקשר זה הובהר לבג"צ כי הפרקליטות לא הייתה מוכנה בשום אופן לסיים את התיק בלא הודאה והרשעה חד משמעיים.

הודאת הגברת נתניהו בעובדות המתוארות בכתב האישום המתוקן ובביצועה של עבירה הפלילית והסכמתה להיות מורשעת בה, מבטאת לקיחת אחריות, שלה יש לתת משקל רב. בנסיבות העניין, בודאי כאשר משך תקופה ארוכה היא סירבה להודות כי ביצעה עבירה פלילית וטענה כי לא נפל במעשיה כל פגם. להודאה זו ולהרשעה, יש חשיבות רבה מבחינה ציבורית.

הסדר הטיעון עם שני הנאשמים בתיק הביא בחשבון, בין היתר, את הערכת הפרקליטות בדבר רמת הענישה הצפויה להיגזר על הנאשמים אם ינוהל ההליך במלואו והנאשמים יורשעו במיוחס להם – דבר שצפוי היה לקרות רק בעוד זמן רב. זאת, בשים לב למכלול נסיבות העניין, לרבות הנסיבות האישיות של הנאשמים, גילם והעדר עבר פלילי, ובשים לב לחלוף הזמן הרב ממועד ביצוע העבירות המיוחסות להם בכתב האישום. להערכת הפרקליטות, במכלול הנסיבות, לא היה נגזר על הגב' נתניהו עונש מאסר בכליאה ממשית גם לו היה ההליך מנוהל עד תומו.

יובהר כי הסכום שנקבע במסגרת ההסדר ישולם במסגרת ההליך הפלילי בלבד, והסדר הטיעון בעניינה של הגב' נתניהו אינו כולל התחייבות כלשהי מטעם המדינה לאי הגשת תביעות אזרחיות בנושא כתב האישום.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום