מהחודש הבא – העסקת מנופאים רק באמצעות חברות כוח-אדם

ב-7 ליולי ייכנס לתוקפו חוק המחייב העסקת מנופאים באתרי בנייה רק באמצעות חברות כוח-אדם ייעודיות ומורשות • החוק החדש מחייב אישור של מינהל הבטיחות שבמשרד העבודה לפעילות מנופאים ועגורנאים

חדשות בארץ 10.6.2019 | 09:25

תאונת המנוף ביבנה | פלאש 90

מעסיקים מנופאים ועגורנאים - יש לכם חודש להתארגן לקראת כניסתו לתוקף של חוק חדש שמחייב העסקת מנופאים באתרי בנייה רק באמצעות חברות כוח-אדם ייעודיות ומורשות. החוק הספיק לעבור ממש לפני פיזור הכנסת ה-20, ולפיו טרם העסקת מנופאים ועגורנאים באתרי בנייה, על החברות המעסיקות אותם יהיה להצטייד ברישיון ממינהל הסדרה והאכיפה שבמשרד העבודה והרווחה; זאת כמו כל חברת כוח-אדם (שמירה, ניקיון וכו'). לרישיון הזה יצורף נספח בטיחות ובו 14 סעיפים, שחלקם מתייחסים לסוגיות בטיחות.

נציגי המנופאים טענו בהזדמנויות רבות כי הקבלנים מחייבים אותם לעבוד שעות רבות מעבר למותר בחוק, לעבוד על עגורנים שלא עברו בדיקה, ולעבוד בתנאי מזג-אוויר קשים (למשל רוחות חזקות) - אחרת יפוטרו. עוד טענו כי יש מקרים רבים שבהם מנופאים עובדים עם רישיונות מזויפים. רק באחרונה נתפסה אזרחית זרה, שעבדה כמנופאית על עגורן באתר בנייה של חברת אלקטרה בנייה בתל-אביב, כשהיא מחזיקה תעודה מזויפת.

נספח הבטיחות, שייכנס כעת לתוקף, קובע בין השאר כי בעל החברה מחויב ב"אימות זהותו של האדם המבקש להיות מועסק כעגורנאי מוסמך, באמצעות הצגת רישיון נהיגה או תעודת עגורנאי שהופקה על-ידי מינהל הבטיחות, הנושאת את תמונתו".

סעיף אחר דורש כי לעגורנאי יהיה רישיון בתוקף לעבודה בגובה, וכי העגורנאי יעבוד רק באתר שמונה בו מנהל עבודה שאושר על-ידי מינהל הבטיחות.

כך, בנספח הבטיחות עוגנה חובה על חברת כוח-האדם לא להתערב ולתמוך בהחלטתו של מפעיל העגורן להפסיק את השימוש בעגורן בתנאי מזג-אוויר המסכנים את המשך השימוש בו. 

במשרד העבודה מציינים כי אחד הסעיפים מבטיח "שלא יישלח עגורנאי אם אין תסקיר בדיקה של העגורן. אם בודק מוסמך בדק את העגורן ורשם שצריך תיקון עד תאריך מסוים, והתאריך עבר ללא תיקון, העגורנאי חייב לרדת מהעגורן ולא לעבוד. באחריות החברה לוודא שהמנופאי לא מפעיל מנוף שנתגלו בו ליקויים".

"ברגע שחברה צריכה לקבל רישיון של חברת כוח-אדם, אנחנו מכניסים עוד בעלי עניין שיהיה להם אינטרס לחשוב על הבטיחות - אחרת לא יחדשו להם את הרישיון", אמרו ל"גלובס" במשרד.

יצוין כי החוק מאפשר לקבלן להעסיק מנופאים גם באופן ישיר (לא דרך חברה) תוך עמידה בדרישות הבטיחות, אולם ברוב האתרים הקבלנים מעדיפים להעסיק חברת כוח-אדם שמעסיקה את המנופאים והעגורנאים.

שר העבודה והרווחה חיים כץ מסר עם פרסום התקנות: "מדובר בצעד נוסף כחלק מרפורמה מקיפה לאסדרת תחום הבטיחות הפרוץ באתרי הבנייה ולהגברת ההרתעה בקרב קבלנים רשלניים".

גלובס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום