החידושים המעניינים: חג השבועות בחצרות האדמו"רים בישראל

אחרי יומיים של שבת וחג, 'בחדרי חרדים' מסכם את שהתרחש בחצרות החסידים והיכלי הישיבות ברחבי הארץ; השמועס שחולק בגור, הדיינים של בעלזא, ספר התורה הפסול בצאנז, נוער השוליים שהתפרע בדאראג. מה ביקש הרבי מבאיאן בצאת החג ומי מנהיג הקהילה שעבר צנתור 

חרדים 10.6.2019 | 01:01

מוצאי חג מתן תורה ובחצרות החסידים נערכו השנה ליומיים של שבת וחג, בכדי לקבל את החסידים המגיעים לחצר, כמקובל שבחג השבועות נוסעים לשהות במחיצת הרבי. עם צאת חג השבועות, 'בחדרי חרדים' עם סיכום השבת והחג בחצרות החסידים ובהיכלי הישיבות. 

שר התורה הגר"ח קנייבסקי קיבל בערב חג השבועות לפני כניסת השבת חיטים משבעת המינים, מבנו של הרב בורר שהגר"ח אופה במאפייתו את המצות במשך עשרות שנים. הגר"ח הביע הנאה מרובה מהחיטים שהוגשו לשולחנו כמנחה לכבוד החג.

הגר"ח קנייבסקי עם החיטים בערב החג. צילום: שוקי לרר

• הגרי"ד טורצ'ין מנהיג קהילות הפרושים בארץ הקודש פונה לקראת צאת החג לבית החולים לאחר שחש בליבו, הרב טורצ'ין פונה מביתו ברחוב הושע בירושלים לבית החולים, שם עבר צנתור בליבו ובכל הקהילות העתירו בתפילה בכל זמן הצנתור לרפואתו השלמה. הציבור נקרא להתפלל לרפואת הגאון רבי יהושע דוד בן מרים. 

• בחצר חסידות גור, הטיש של האדמו"ר החל בצהריי יום השבועות שעה 17:30 ונערך באגף החדש של בית המדרש הגדול, שם גם היו חלק ניכר מהציבור שהתפלל במקום. השנה לראשונה חולק ה'תורה' של האדמו"ר קודם החג, דבר שהיה לחידוש גדול בעיני החסידים, שדברי השמוע'ס של הרבי חולקו כבר קודם החג. 

בערב החג ניתנו שורת הוראות לבחורי הישיבות, איך וכיצד להתנהג במהלך החג, פרטים שנמסרו על ידי הגבאי ר' יצחק מאיר טאומן. 

• בחצר חסידות בעלזא, במהלך הטיש של האדמו"ר בליל שבת, הוכתרו ארבעה דיינים חדשים, במעמד הרבנים הגאונים חברי בד"צ מחזיקי הדת, הדיינים החדשים שהוכתרו, הרה"ג רבי יהושע גרינוולד מקרית גת, הרה"ג רבי בצלאל יהודה וובר מבורו פארק, הרה"ג ר' יוסף יהודה גרינוולד מירושלים והרה"ג ר' אלי' דוב שאהן מירושלים, שניים מהדיינים החדשים הם נכדי הדומ"ץ הוותיק הגאון רבי משה וובר, מזקני רבני חסידי בעלזא.

בעקבות ריבוי הדיינים בלע"ה הוסיפו עוד שורה בספסלי הטיש להושיבם ביתרת הכבוד הראויה לדיינים. 

בערב החג חנכו חסידי בעלזא המתפללים בביהמ"ד דחסידי בעלזא ברח' 50 בשד' 12 בבורו פארק, את ביהמ"ד החדש ברח' 49 בשדרה 13, בערש"ק עם כניסת השבת נערך מעמד העברת ספרי התורה לבית המדרש החדש ובשבת בבוקר ערכו קידושא רבא לרגל מעמד חנוכת הבית בהשתתפות מאות מחסידי בעלזא בבורו פארק שלא הגיעו לחג השבועות לישראל.

• בחצר חסידות צאנז, באמצע קריאת התורה של חג השבועות נמצא פסול בספר התורה החדש שהוכנס בחודש אדר האחרון במעמד אלפים. במקומו הביאו ספר תורה אחר. ל'בחדרי חרדים' נודע כי הטעות בספר היתה, שבמקום "שלשים ומאה משקלה" היה כתוב "שלשים ואמה". 

בנעילת החג הגישו לרבי את הקוויטל של החסידים מכל רחבי תבל הנקרא ספר "תמכין דאורייתא", של רשת כוללי האברכים "מרכז התורה" דחסידי צאנז, שם הוזכרו כל התומכים הקבועים ב-330 האברכים של רשת כוללי האברכים "מרכז התורה" של חסידי צאנז שזכו לכוס של ברכה, בקבוקי יין מהודרים מידיו של הרבי בעת עריכת הטיש.

מקומו שלך הרבי מצאנז בערב החג. צילום: באדיבות המצלם

• בחצר חסידות באיאן; במעמד נעילת החג הזמין הרבי את כל החסידים לשמחת החתונה לבתו שתיערך בחודש הקרוב בכפר סבא, הרבי אמר בדבריו שזו שמחה אישית שלו והוא מבקש מכל החסידים לבוא לשמחה וכן להשתתף בשבע ברכות ובשבת שבע ברכות, לרגל השמחה, החסידים שרו 'עוד ישמע'. 

בחסידות חגגו את חג מתן תורה באוהל מיוחד שנבנה ברחבת 'בית מלכה' לעריכת הטישים. מפאת העומס עזרת הנשים הפכה כולה לעזרת גברים, כך שהנשים שהגיעו ל'יזכור' התפללו ב'בית מלכה' הסמוך.

• בחצר חסידות סאדיגורה שהו החסידים בישראל ללא האדמו"ר, האדמו"ר מסאדיגורה שהה בחג השבועות בלוס אנג'לס, שם שהו במחיצתו חסידים ובני משפחת המלוכה, קבוצת חסידים המריאו מישראל לשהות עם הרבי, ביניהם חשובי החסידות.  

• בחצר חסידות קרעטשניף ברחובות התבשרו החסידים בשם הנהלת המוסדות על כינוס ענק שייערך במלאת שבעים שנה להקמת המוסדות של חסידות קרעטשניף בארץ הקודש, הכינוס יתקיים בחודש אלול הקרוב בו ישתתפו כל החסידים והוותיקים שבהם מכל רחבי הארץ והעולם. ל'בחדרי חרדים' נודע כי עדיין אין מקום סגור ולעת עתה מדובר על בנייני האומה בירושלים. 

המודעה לקראת הוועידה ההיסטורית בחצר חסידות קרעטשניף. צילום: באדיבות המצלם

• בחצר חסידות דאראג ברחוב יצחק נפחא בבני ברק סבלו החסידים מהצקות של נוער שוליים שהתיזו מים לעבר עוברים ושבים. בשלב מסוים כשהחסידים מחו בבני הנוער שהגיעו מפרדס כץ, הם עלו עם מוטות של ברזל לבניין בית המדרש והכו בחסידים ללא רחם. מספר חסידים אף נזקקו לטיפול רפואי דבר שהעיב על חג השבועות, הן בלילה והן ביום, כשהם חזרו למקום לאחר שהמשטרה עזבה. כונני 'איחוד הצלה' טיפלו בליל החג ב-15 חסידי דאראג שהותקפו.

• בחצר חסידות לעלוב הגישו החסידים לאדמו"ר קוויטל מיוחד ובו כל שמות החסידים שמאושרים על ידי הוועדה לענייני טכנולוגיה כשרה של החסידות לאחר שחתמו על כל תקנות החסידות הנוגעות לשימוש בכלי טכנולוגיה מתקדמים. החסידים המאושרים זכו לברכתו של הרבי. 

• בחצר חסידות דז'יקוב ויז'ניץ חזו החסידים שהגיעו לחגוג את החג עם הרבי בבית שמש, שם הוקם השיכון של החסידות, כשהרבי לובש לראשונה בעקיטשע פרחוני לראשונה מאז הוכתר לאדמו"ר לפני כשבע שנים. 

בחסידות פתחו במעמד 'שיתחדש המלוכה' לרגל בואו של האדמו"ר מדזיקוב ויז'ניץ, יחד עם כלל החסידים, להתגורר ברמה ג' 2 בבית שמש. קהל החסידים קיבלו את האדמו"ר ביום חמישי אחר הצהריים בבגדי שבת ברחובה של עיר בכיכר הרחובות אמרי נועם - תפארת נפתלי, שם נערכו ריקודים של שמחה בחזית בית המדרש. כמו כן, לרגל חג השבועות, נבנה אוהל גדול לקראת השבת הראשונה בעיר והטיש הראשון שערך האדמו"ר.

הרבי מדז'יקוב ויז'ניץ בערב חג השבועות. צילום: מנחם שלוס

• בחצר חסידות זוטשקא חגגו את חג השבועות לראשונה במחיצת הרבי החדש, שערך כמה חידושים שלא היו בעבר, הרבי ערך את טיש סעודה שלישית בשבת כרגיל לפני החג בחושך מוחלט ושר שירי רגש כהכנה לחג הקרב. בליל החג ערך טיש בהשתתפות מאות איש. הרבי אף חיבר ניגון חדש על המילים "קדשנו במצוותיך ותן חלקנו בתורתיך" הרבי לימד את החסידים את לחנו החדש. חידוש מרכזי היה בחג עת לבש הרבי בעקיטשע לבן לראשונה מאז הוכתר. הרבי לבש את הבקעיטשע רק בתפילות ולא בטישים. 

בערב החג מסר הרבי החדש מזוטשקא חמישה שיעורי הכנה לקראת חג השבועות בתוך שבוע שלפני חג השבועות. השיעורים נמסרו הן בבית מדרשו במסגרת שיעור החסידות הקבוע הנמסר מידי יום שלישי לאברכים, לילדי ת"ת מונקאטש שבבני ברק, ולאברכי הכולל שבנשיאותו - כולל "עולת דוד" בהיכל הכולל והן בישיבות 'מנחת יצחק' ובאבוב בבני ברק, שם הלהיב את הבחורים בדברים חוצבי להבות אש לקראת קבלת התורה ובניגוניו החודרים כליות ולב. 

הרבי מזוטשקא בשיעור בערב חג השבועות. צילום: באדיבות המצלם

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום