הפרנצע'ס, הדיינים ואוהל הענק: כך יקבלו את התורה בחצרות

ערב חג מתן תורה: בחצרות החסידים נערכים השנה ליומיים של שבת ויום טוב, בכדי לקבל כראוי את החסידים המגיעים לחצר, כמקובל שבחג השבועות נוסעים לשהות במחיצת האדמו"ר • האתגר המרכזי: קליטת החסידים • 'בחדרי חרדים' ליקט את השינויים והחידושים בחצרות הגדולות

חרדים 6.6.2019 | 20:41

קובי הר צבי

גור: הגרלה על מקום בפרנצ'ע

בחצר חסידות גור מתמודדים עם העומס הכבד בחג השבועות ובימים האחרונים עשו מאמצים גדולים להכשיר את הקומה הראשונה של בית המדרש החדש שישמש את החסידים עבור סעודות השבת והחג. בחסידות נפתח קו הרשמה מיוחד להירשם לסעודות תמורת סכום סמלי. עקב העומס, הוסיפו השנה עמדה מיוחדת ללא צורך בכרטיס אשראי למי שלא מחזיק בכרטיס.

בנוסף נערכה הגרלה על המקומות בתפילה על ה טריבונה 'פרנצ'ע' הממוקמת בצד ימין של מזרח בית המדרש והיא נועדה לאלו שלא זכו בעבר, בחורי הישיבות של החסידות משתתפים בהגרלה ללא צורך ברישום מוקדם ואילו על האברכים יש צורך להירשם ולשלם סכום סמלי של עשרה שקלים. הפרנצ'ע בצד צפון מיועדת גם בחג השבועות לאלו שהתחייבו סכומים גדולים לטובת בניית בית המדרש הגדול.

החסידים מספרים שבגור בחג השבועות לא מכריזים על זמן רשמי שבו יתקיים הטיש, רק ידוע שזה מתקיים זמן מה לפני תפילת מנחה. בשנה שעברה, האדמו"ר מגור נכנס ממש מוקדם לטיש והסבירו זאת בכך שאין די מקום להכיל את האלפים בבית המדרש בזמן הטיש. עקב כך ולאחר בדיקה של מזג האוויר הוחלט כי הטיש ייערך בהיכל בית המדרש ההולך ונבנה בימים אלו, ואף עשו זמנית החלקה מיוחדת על הרצפה שלא יהיה צורך בריצוף.

כמו כן, המקום הוכשר לישיבה בתפילות וללימוד ובגלל שקשה לשמוע שם את קריאת התורה תיערך במקום קריאת התורה בזמן ההפסקה.

בעלזא: ארבעה דיינים יוכתרו

אלפי חסידי בעלזא ישהו בחג השבועות בחצר החסידות בירושלים. חג השבועות, זמן מתן תורתנו, הפך בחצר חסידות בעלזא ליום חגם של החסידים. ביום זה, מכריזים על שולחנו של האדמו"ר מבעלזא את שמותיהם של הרבנים הגאונים שנבחרו לכהן פאר כדיינים ומורי צדק בקהילה - קהל מחזיקי הדת. דיינים אלו נבחרים מדי שנה בקפידא, לאחר שהעבירו שנים רבות של יגיעה בלימוד תורה הקדושה, והשתלמו במקצועות התורה הנדרשים להורות הוראה בישראל, ובהצטיינם ביראתם הקודמת לחכמתם בחודש אלול שנת תשע"ה הורה האדמו"ר להקים מכון מיוחד להכשרת רבנים ומורי הוראה לדור החדש, ולבחור מבין הכוללים בכל אתר תלמידי חכמים ויראי ה' הראויים לאותה אצטלא דרבנן ולהורות הוראה בישראל.

הוועד פועל לאור הנחיות מפורטות שהתקבלו מהאדמו"ר, הכוללות רשימה של מקצועות שעל המועמד להיבחן עליהם, ועוסקות גם ברמה של המבחנים וקובעות את הציון הנדרש, הן במבחן מעמיק והן במבחנים הלכה למעשה. בנוסף, גובש תקנון שרק המועמדים העונים בצורה חיובית לתקנון זה, יכולים להיות נמנים על הנבחנים לדיינות במכון זה.

בליל שבת הקרוב יוכתרו ארבעת הדיינים חדשים במעמד הרבנים הגאונים חברי בד"צ מחזיקי הדת הרה"ג ר' יהושע גרינוולד מקרית גת, הרה"ג ר' בצלאל יהודה וובר מבורו פארק, הרה"ג ר' יוסף יהודה גרינוולד מירושלים והרה"ג ר' אלי' דוב שאהן מירושלים שניים מהדיינים החדשים הם נכדי הדומ"ץ הוותיק הגאון רבי משה וובר מזקני רבני חסידי בעלזא.

ויז'ניץ: נעילת החג בשילוב פאר שפיל

בחצר חסידות ויז'ניץ נערכים לקלוט את אלפי החסידים שיגיעו לשבות במחיצת האדמו"ר, לאחר מגבית המצ'ינג 'תנו לבבכם' שנערכה בשבוע האחרון. טיש נעילת החג יתקיים במוצאי חג השבועות בשילוב שמחת הפארשפיל לנכד מרן האדמו"ר מויזניץ, בן לחתנו הרב מנחם מנדל הגר, בן הגה"צ רבי ישראל אליעזר הגר אב"ד סערט ויזניץ ירושלים, עם נכד הגה"צ ר' זאב ארנסטר אב"ד מאור חיים ירושלים, בת לבנו הרב יוסף ארנסטר, בהיכל ביהמ"ד הגדול בקרית ויז'ניץ בב"ב.

צאנז: כוס של ברכה מהאדמו"ר 

מעמד מיוחד ייערך בחצר החסידות בנעילת החג, תחת הכותרת "ובאו כולם בברית יחד", בו יגישו לרבי את הקוויטל של החסידים מכל רחבי תבל הנקרא ספר "תמכין דאורייתא", של רשת כוללי האברכים "מרכז התורה" דחסידי צאנז, בו ייפקדו לזכרון טוב כל התומכים הקבועים ב-330 האברכים של רשת כוללי האברכים "מרכז התורה" של חסידי צאנז. להוקרה מיוחדת יזכו עמודי התווך של "מרכז התורה", שותפי יששכר וזבולון התומכים בסכומים מכובדים ב"מרכז התורה" - כאשר יזכו לכוס של ברכה, בקבוקי יין מהודרים מידיו של הרבי בעת עריכת הטיש.

באיאן: אין עזרת נשים ובשבע ברכות

בחצר חסידות באיאן נערכים לחג בצל השיפוצים הנערכים בקלויז ברחוב מלכי ישראל. אוהל מיוחד נבנה ברחבת בית מלכה לעריכת הטישים. מפאת העומס עזרת הנשים הופכת כולה לעזרת גברים כך שנשים המגיעות ליזכור יתפללו בבית מלכה. בחסידות נערכים לחונת בתו האחרונה של הרבי שתתקיים בשבועות הקרובים במסגרת ההכנות, נערכים בבאיאן לקיים שני 'שבת שבע ברכות' במרכז החסידות.

אלא שכאן צצה בעיה: בית המדרש המרכזי של החסידות בירושלים נמצא בשיפוצים נרחבים, וצריך לאכלס את כל החסידים.

בחסידות מצאו תוכנית: אלפי חסידי באיאן יתרכזו בבית המדרש הגדול של חסידי גור ברחוב ירמיהו בירושלים, וחסידי גור יתפללו באותה שבת בבית מדרשם הישן שברחוב רלב"ח בשכונת גאולה.

סאדיגורה: החסידים המריאו ללוס אנג'לס

האדמו"ר מסאדיגורה ישהה בחג השבועות בלוס אנג'לס שם ישהו במחיצתו חסידים ובני משפחת המלוכה, קבוצת חסידים המריאו מישראל לשהות עם הרבי בינהם חשובי החסידות. 

לעלוב: קויטל מיוחד לרבי בערב החג

לקראת חג השבועות הגישו החסידים לאדמו"ר קוויטל מיוחד ובו כל שמות החסידים שמאושרים על ידי הוועדה לענייני טכנולוגיה כשרה  של החסידות לאחר שחתמו על כל התקנות במסגרת החסידות בכל מה שנוגע לשימוש בכלי טכנולוגיה מתקדמים. בוועדה ביקשו מהחסידים להזדרז לחתום כדי ששמם יופיע בקויטל וכן במודעות בבית המדרש.

דז'יקוב ויז'ניץ: אהל ענק ושיתחדש המלוכה

בחסידות דז'יקוב ויז'ניץ יפתחו את חג השבועות במעמד 'שיתחדשו המלוכה' לרגל בואו של האדמו"ר מדזיקוב ויז'ניץ, יחד עם כלל החסידים, להתגורר ברמה ג' 2 בבית שמש. קהל החסידים יקבלו את האדמו"ר היום חמישי אחר הצהריים בבגדי שבת ברחובה של עיר בכיכר הרחובות אמרי נועם - תפארת נפתלי, שם ייערכו ריקודים של שמחה בחזית בית המדרש. כמו כן, לרגל החג השבועות, נבנה אוהל גדול לקראת השבת הראשונה בעיר והטיש הראשון של האדמו"ר.

פארשעי: כמה עולה לקשט את מקומו של האדמו"ר

בבית המדרש 'נצח ישראל' של חסידות פארשעי הנמצא ליד מונסי בניו יורק, החליטו לפרסם את המחירון של הפרחים שיקשטו את בית הכנסת בחג השבועות הקרוב, בבחינת 'זה קלי ואנוהו' כפי המנהג הקדום לקשט את בתי המדרש לכבוד חג מתן תורה.

מדובר בתופעה שנראית לראשונה בבתי הכנסת. על פי המודעה של החסידות, נראה כי משקיעים רבות בכל מה שקשור לקישוטים של בית הכנסת והם פרסמו מחירון שהוא כמובן בדולרים.

על פי המחירון: קישוט ארון הקודש יעלה לכם 720 דולר, על קישוט מקומו של הרבי מפארשעי תיאלצו להיפרד מ- 500 דולרים. קירות הבית מדרש יסתפקו ב 120 דולר וקישוט הבימה של בית המדרש תעלה 500 דולר לצד מחיר קישוט הכתר של ספר התורה שיסתכם רק ב - 180 דולר.

וזה לא הכל: מתברר כי המחירים היקרים נעוצים דווקא בקידוש המיוחד של החג בבוקר. ביום טוב הראשון עלות הקידוש 1250 דולר, וביום השני עלות הקידוש 625 דולר. על פי המודעה מדובר בזכות גדולה לרכוש את הקידוש כי מדובר ביארצייט של דוד המלך ע"ה.

דבר אחרון שמוצע למכירה הוא, התזמורת בטיש נעילת החג, שתנגן בבית המדרש לאחר שלושה ימים של שבת ושני ימים של חג. עלות התזמורת 1000 דולר.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום