הנשיא: לתקן את הכשלים בקליטת יהודי אתיופיה

טקס האזכרה הממלכתי לזכרם של יהודי אתיופיה שנהרגו בדרכם לישראל נערך היום, ובמהלכו נשאו דברים ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה ראובן ריבלין

חדשות בארץ 2.6.2019 | 14:31

מרק ניימן, לע"מ

טקס האזכרה הממלכתי לזכרם של יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל, התקיים היום (ראשון) בהר הרצל בירושלים, בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, ועוד.

בדבריו אמר נתניהו, "כולכם התעקשתם - וכולכם לא ויתרתם. לא ויתרתם 2,500 שנים. דור אחר דור פיעמה בכם התקווה לשוב מאדמת נכר, הביתה. קהילת 'ביתא ישראל' הפיחה בגחלת היהודית אש, אש של אהבת ציון, אהבת ירושלים של זהב, אהבת ארץ חלב ודבש".

"ילדים לא פסקו מלשאול את הוריהם: 'מתי כבר יגיע תורנו לצאת לירושלים?'. וכשהבשילו התנאים - זה קרה בשטף אדיר. אלפים נטלו בידיהם את מקל הנדודים - בתוכם רבים שנמצאים איתנו היום. זה לא היה מסע תענוגות, זה היה מסע ייסורים.

נתניהו שיבח: "גיליתם רצון כביר והקרבה עילאית. חציתם מדבריות ונהרות גועשים, נאבקתם בחיות טרף ובשודדי דרכים, ידעתם מכאובים ופציעות, נפלתם קורבן לאלימות מזעזעת. אני שמעתי את הסיפורים, שומע אותם לאורך השנים, אכזריות שאין שנייה לה, ואולי האכזריות הגדולה ביותר – שנאלצתם להיפרד ביגון ובדמע מבני משפחה אהובים שכוחם לא עמד להם. בשפתיים יבשות וסדוקות הם לחשו מלה אחרונה: 'ירושלים'. מילה שהיא צוואה מחייבת.

"המשכתם ללכת. ללכת לירושלים. בשבילם, בשבילכם, בשביל צו הדורות. היום כולנו דואבים על האובדן העצום. כולנו מוקירים את המחיר הכבד שיקיריכם ואתם שילמתם. לפני חמש שנים בדיוק הקמנו כאן אנדרטה, ממש פה, ל-1,379 הנספים בסודאן. אבל האנדרטה האמיתית זה אתם. המסע הציוני שלכם הוא פרק מרכזי במגילת התקומה הלאומית. איש לא יגמד את חלקכם בסיפור הגאולה של יהדות אתיופיה. זה נכון שנציגי המדינה סייעו לכם, אבל אתם הגיבורים האמתיים".

בהתייחסות אקטואלית אמר ראש הממשלה, "אני גם מתייחס בד בבד ובמלוא הרצינות לתופעות שפוגעות ביוצאי אתיופיה, כמו התנכלויות מבחילות, גזעניות. אנחנו נאבקים בנחישות בגילויים של גזענות ואפליה. היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות מטפלת בכל תלונה על יחס פוגעני ומפלה".

"בשום פנים ואופן לא נסבול תופעות כאלו במדינת היהודים הדמוקרטית. אתם ראויים ליחס שוויוני והוגן. אתם ראויים לכבוד, כמו כל אזרח אחר במדינה, אתם ראויים לכבוד גדול מאוד. זו המדינה שלכם. זו הארץ שלכם. זו הבירה שלכם".

הנשיא ריבלין אמר בדבריו, כי "החברה הישראלית מחויבת להמשיך ולתקן את הכשלים שנוצרו בתהליך הקליטה של יהודי אתיופיה מבחינה ממסדית ומבחינה חברתית אזרחית. לאחות את הקרעים ולחזק את אמונם של בני העדה במוסדות המדינה.

"שלושים וחמש שנה מאז מבצע משה ועשרים ושמונה שנים ממבצע שלמה, הגיע הזמן לחדול ולדבר על "שילוב" ועל יוצאי אתיופיה כעל קבוצה נפרדת. הישראלים – יוצאי אתיופיה הם חלק אינטגראלי, בלתי נפרד ממדינת ישראל, מעם ישראל, מהחברה הישראלית ומהסיפור הישראלי. אחים אנחנו!"

בתום דבריו הזכיר הנשיא את מחויבותה של מדינת ישראל גם להשבתו של אברה מנגיסטו וחיזק את משפחתו. "יהי זכר הנספים אחינו ואחיותינו אשר קיפחו חייהם בדרך לירושלים ולארץ ישראל חקוק על ליבנו לעד", חתם הנשיא.

כיכר השבת

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום