ההצהרות הסותרות של ראש העיר

שתי התמונות הצמודות שאתם רואים, מציגות את אותו בן אדם, אלא בתקופות שונות • כיו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת וכיום כראש העיר רמת גן • אז מה השתנה חוץ מההזדקנות? הדעה שלו לגבי תחבורה ציבורית בשבת 

חדשות בארץ 26.5.2019 | 10:20

אז "נגד" - היום "בעד" כרמל שאמה הכהן, אז והיום צילום: קובי גדעון, פלאש 90

 

לאחר שהצהיר בתחילת השבוע שעבר, כי הוא צפוי להוציא אל הפועל מיזם תחבורה ציבורית ברחבי העיר רמת גן בעיצומו של יום שבת קודש - נבירה קלה בגוגל מגלה את דעתו של ראש העיר כרמל שאמה הכהן שהיתה נגד תחבורה ציבורית בשבת בשבתו כחבר בכנסת ישראל.

"השבת היא לא של החרדים, ואפילו לא של הדתיים. השבת היא של כל העם היהודי! גם כאדם חילוני מסורתי, השבת יותר חשובה לי מכל גזרה אחרת שיש בנושאים של חילונים מול דתיים או דת-מדינה. לשבת יש מקום מיוחד, ואת זה כולם צריכים לקחת בחשבון במערכת האיזונים שקיימת ברעיון של הפעלת תחבורה ציבורית בשבת", את הדברים אמר שאמה הכהן בעת ששימש כיושב ראש ועדת הכלכלה של 'הכנסת' מטעם 'הליכוד'. סיעת 'מרצ' העלתה אז הצעה לסדר בעניין הפעלת מערך תחבורה ציבורית בעיר תל אביב.כרמל שאמה הכהן כח"כ. מתוך שידורי ערוץ 'הכנסת'

שאמה הכהן הוסיף באותו הדיון על עצם הרעיון שעירייה תפעיל תחבורה ציבורית בשבת ואמר כי "מדובר בהחלטה מוניציפאלית, שעניינה מקומי, אבל לגישתי השלכותיה הן לאומיות. עניין השבת הוא עניין שנוגע, לדעתי, לשיא רגישות המרקם העדין של החברה הישראלית, לא רק ביחסי חילונים-חרדים. בתפיסת עולמי השבת היא שבת של כולנו, כל אחד רואה אותה במובנו שלו. השבת היא אלמנט דתי שלא שייך רק לחרדים, הוא שייך גם לדתיים, למסורתיים, גם לחילונים במובן מסוים, השבת היא מנוחה עבורם".

"גם אני, כאדם שאינו שומר שבת - כלומר, מקדש את כניסת השבת אבל נוסע בשבת - אני רואה זוויות שונות ושיקולים שונים לפני שמחליטים להפעיל תחבורה ציבורית בשבת. לדעתי, יש החלטות, שגם אם הן מתקבלות בצורה דמוקרטית, צריכים הם לאיזונים הראויים. גם בפקודת העיריות יש החלטות שמועצת עיר מוסמכת לקבל, אך נדרש לכך רוב מיוחס ולא רוב רגיל. לדוגמה, הגנה על העצמאות של הגזבר או של מבקר העירייה. העצמאות הזאת קיבלה את הגנת המחוקק, כך שמועצת עיר צריכה רוב מיוחד", הבהיר אז ראש העיר.

בדבריו הוסיף יו"ר ועדת הכלכלה בזמנו וכיום ראש עיריית רמת גן כי "ההחלטה בדבר הפעלת תחבורה ציבורית, גם בעיר שהיא עיר כמעט חילונית לגמרי - תל-אביב היא עיר עם מאפיינים בין-לאומיים והיא עיר תיירות - יש משמעות כבדת משקל להפעלה של תחבורה ציבורית בשבת. זה לא אומר שהדבר לא חוקי, זה לא אומר שהדבר אסור. זה אומר שצריך לעשות בכובד ראש ובשיתוף פעולה ובקרה של השלטון המרכזי, כי יש במדינה סטטוס-קוו, שנשמר במשך עשרות שנים. כל נגיעה שלו וכל שינוי שלו צריך לעשות בצורה מאוד מדודה, מאוד מידתית, בזהירות רבה".

מי שמציג את הדברים הללו בפני ראש העיר שאמה הכהן, הם אנשי 'פורום השבת הציבורית' שכותבים לו במכתב שהגיע לידי 'בחדרי חרדים' כי "לנוכח האמור, מה רבה תמיהתנו על כך שהדרישות שהעלית אז מראש עיריית ת"א הן בבחינת נאה דורש אך לא נאה מקיים. החלטות טובות מושתתות על עקרונות שבהם נמדד מנהיג ברגע האמת. אולם במקום לנהוג ברגישות ובזהירות מירבית, הודעת כי החלטתך התקבלה על-סמך... סקר. מי כמוך יודע שסקרים ניתן להטות, שהם משקפים רק את המשתתפים בהם ומושפעים מהלכי רוח חולפים. גם אתה יודע היטב כי רובם של אלה שהביעו תמיכה בכלל לא ישתמשו בשירות, שנקווה כי לא יתממש".

במכתב דורשים אנשי 'פורום השבת' לגלות אחריות "כראש עירייה במדינה יהודית לאופן בו תיראה השבת הציבורית, באופן בו העירייה תנהג בממלכתיות ותשמור השבת בצורה מלאה ובמקביל תאפשר ליחיד לקבוע כיצד תיראה השבת שלו ולמנהיג, לקבוע איך תראה כהונתו בעיני הציבור, לאורך זמן".

עוד נכתב "כראש עירייה עדיף שתתרום בתחומים רבים בהן נדרשת יכולת העשייה המוכחת שלך, באופן שלא יביא להרמת יד כלפי שמיים ולדריסת מסורת ישראל בגלגלי שירות הסעות מחלל שבת".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום