כמה עוד? המאפיות דורשות לייקר שוב את מחיר הלחם

מספר חודשים לאחר העלאת מחירי הלחם, המאפיות הגדולות לא יודעות שובע • פנו לבג"ץ בדרישה שיורה על העלאת המחירים בעוד חמשה אחוזים • שר האוצר היוצא (וכנראה גם הנכנס) כחלון, לא יתמוך מן הסתם ביוזמה, אך בג"ץ מחירי החלב הוכיח כי השר לא קובע • לחם לאכול

כלכלי 21.5.2019 | 19:11

עובד במאפיות אנג'ל בירושלים | צילום אילוסטרציה: אביר סולטן, פלאש 90

רק לפני שלושה חודשים עלו מחירי הלחם שבפיקוח וזאת לאור הוראת צו הפיקוח על המחירים. היום נודע כי המאפיות הגדולות פנו לבג"ץ בבקשה לייקר בעוד חמשה אחוזים את מחירי הלחם שבפיקוח. העותרות, מאפיות אנג'ל וברמן, טענו בפנייתן לבג"ץ כי רכיבי האנגריה התייקרו ולכן אין להן ברירה אלא להעלות את מחירי הלחם שבפיקוח.

בין היתר טענו המאפיות כי הנוסחה לפיה מחושב מחיר הלחם כוללת גם את רכיב המזוט, רכיב שלפי טענתן של המאפיות כבר כשבע שנים לא מיובא לישראל ולא נעשה בו שימוש במשק הישראלי. משכך, המדינה הייתה צריכה להוציא את הרכיב הזה מתוך החישוב הכללי כבר לפני 7 שנים, ולעדכן תחתיו את הרכיבים החדשים בהם משתמשים. המאפיות רוצות לחשב את העלות רטרואקטיבית ולכן הגיעו למסקנה שהן רוצות שהמדינה תתיר להן להעלות את מחירי הלחם בחמשה אחוזים.

כזכור, בעבר הואשמו ראשי המאפיות הגדולות בישראל, ביניהם המנהלים של מאפיות ברמן ואנג'ל, כי פעלו לתיאום מחירים מופקעים ולמניעת תחרות בשוק הלחם, אלא שלאחר שנים רבות של הליכים משפטיים, מנהלי המאפיות נכנסו לכלא לחודשים ספורים בלבד.

הדרישה הנוכחית מבג"ץ של שתי המאפיות הגדולות בישראל להורות למדינה על העלאת מחירי הלחם שבפיקוח, מראה כי המאפיות הגדולות מצאו דרך להתאחד על מנת להעלות מחירים, אלא שהפעם זה לא נעשה במחשכים על ידי שיחות אנונימיות, כי אם על ידי פנייה מסודרת לבג"ץ באמצעות משרד עורכי דין יחיד שמייצג כאחד את שתי המאפיות הגדולות בישראל.

לא מכבר, קיבל בג"ץ עתירה דומה של המחלבות הגדולות והורה לשר האוצר כחלון לחתום על צו לייקור המחירים של מוצרי החלב שבפיקוח, כחלון חתם על הצו למרות שלא רצה בכך.

בנוסף, הוצרך כחלון לחתום על צו המייקר בכמעט מאה אחוזים את מוצרי הטבק לגלגול, גם זאת בניגוד לרצונו וגם זאת בעקבות פסק בג"ץ, מה שמוכיח כי למרות הרצון והמדיניות של שר האוצר, במקרים רבים מאוד מי שנותן את המילה האחרונה אלו שופטי בג"ץ.

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום