הכסף שאחרי הסבב: קטאר תעביר לפלשתינים סיוע של כמעט חצי מיליארד דולר

סוכנות הידיעות של קטאר הודיעה כי הנסיכות מהמפרץ תעביר לפלשתינים 480 מיליון דולר במענקים והלוואות • לפי הידיעה, 300 מיליון דולר נועדו להימסר ישירות לתקציב הרשות הפלשתינית הנמצאת במצוקה תזרימית בשל סירובה לקבל מישראל את המסים שהיא גובה עבור הרשות

מדיני 7.5.2019 | 10:27

פלאש 90

קטאר תעביר לפלשתינים סיוע של כמעט חצי מיליארד דולרים, ובתוכו גם 30 מיליון דולרים, הסכום שעוכב לפני שבוע ובין השאר גרם להתלקחות ולעימות הצבאי בסוף השבוע.

סוכנות הידיעות של קטאר הודיעה כי הנסיכות מהמפרץ תעביר לפלשתינים 480 מיליון דולר במענקים והלוואות. לפי הידיעה, 300 מיליון דולר נועדו להימסר ישירות לתקציב הרשות הפלשתינית הנמצאת במצוקה תזרימית בשל סירובה לקבל מישראל את המסים שהיא גובה עבור הרשות. 

הכסף הזה נועד כך לפי הידיעה לתקציבי חינוך ובריאות של הרשות הפלשתינית. עוד 180 מיליון יועברו בין השאר לסיוע חירום לפרוייקטים של האום ברצועה, ככל הנראה הכוונה בעיקר לחלוקת מזון למשפחות נזקקות לרגל הרמדאן. מטרה נוספת היא רכישת סולר עבור תחנת הכוח ברצועה כדי לאפשר אספקת חשמל שוטפת. בימי הרמדאן שעות הערב-לילה ולפנות בוקר פעילות במיוחד לארוחות, בקורי קרובים ועוד, והדרישה לחשמל בשעות אלה גבוהה בהרבה מאשר בימים רגילים.

הידיעה לא מתייחסת באופן ישיר לחמאס או לרצועת עזה, לא לסכום שעוכב בשבוע שעבר, 30 מיליון ולא לשמועות על סכומים שהושמעו כתנאי להפסקת ירי הרקטות, 40 מיליון דולרים.

ועם זה מתברר כי קטאר לפי בקשת הרשות הפלשתינית וכדי לא לכרוך את המענקים בסבב האלימות האחרון, הכניסה את הכסף המקורי לסיוע לרצועת עזה לתוך תכנית הסיוע שתוכננה בחודש האחרון. הרשות פנתה אל מדינות ערב בבקשה לסייע לה בשל משבר כספי המסים, היא קיבלה הבטחות מגומגמות מכמה מהמדינות, ורק קטאר מממשת את הבטחת הסיוע. הסכום נחלק כאמור ל 300 מיליון ישירות לתקציב הרשות, סכום המשתווה לערך להעברה של חודשיים של תשלומה המסים. החלק השני ניתן ללא פירוט מדויק למעט לאספקת חשמל (סולר) ולפרויקטים של האו"ם.

משיחות עם גורמים המעורבים בנושא בתוך סכום זה נכללת ההעברה הקבועה לרכישת סולר עבור תחנת החשמל של הרצועה כדי לאפשר אספקת חשמל בלילות הרמדאן, וגם תשלומים למשפחות נזקקות כפי שהועברו בחודשים האחרונים בתוספת מענקי חג. גם ההעברות לסוכנויות האום הן בעיקר לצורכי חבילות מזון לחג ומצרכים בסיסיים אחרים. יתכן וחלק מהסכום נועד לסוכנות הסעד והתעסוקה של האום, אונרא הנמצאת גם היא במשבר כספי בשל הפסקת התיקצוב האמריקני, אך בקטאר מעדיפים לא לפרט זאת בהודעה הכללית. כמו כן אין פירוט אם מדובר גם בכספי משכורות לעובדי הממשלה ברצועה, ולא ברור אם הם אכן יקבלו משכורות ממענק זה.

בחמאס מיהרו לברך על הודעת קטאר, כדי לקשר בינה לבין העימות האחרון, ולהראות שהשיגו סכומים נכבדים יותר מבעבר. זאת בעקבות הביקורת הרבה על הארגון במהלך העימות ולאחריו. בין שאר נטען במאמרים בקריקטורות וברשתות החברתיות כי חמאס מבזבז מיליונים על הטילים במקום על הרעבים ברצועה, שלא יוכלו לחגוג את הרמדאן.

מבחינת ישראל ההעברה של קטאר בצורה זו עדיפה שכן היא מונעת קריסה של הרשות לפחות לחודשיים, ו"מחביאה" את הסכום שיגיע לרצועה. ישראל לא פרסמה דבר עד כה על פרטי ההסכמות שהביאו להפסקת אש אתמול לפנות בוקר, אך לטענת חמאס הן כוללות העברה של 40 מיליון שקלים, 30 מיליון סכום ההעברה הקבוע לחודשיים ועוד 10 מיליון מענק רמדאן. כן כוללות ההסכמות לפי חמאס, הרחבת הכנסת סחורות לרצועה, פתיחה של המעברים ליצוא מהרצועה, הרחבת מרחב הדייג ועוד. לטענת חמאס אנשיו סירבו לתנאי הישראלי לכלול את איסור ההפגנות ה"אזרחיות" מול הגדר. כאמור בישראל עד כה לא פרסמו שום פרט על ההסכמות, והפניות לקבל את הפרטים לא נענו.

גלובס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום