הפסקת אש? שיגורים לעבר עוטף עזה

למרות שמקורות דיפלומטיים העריכו כי ישראל ועזה ינצרו את האש בחצות - השיגורים מהרצועה לעבר יישובי העוטף נמשכים לתוך הלילה, לצד תקיפות צה"ל ברצועה. דיווחים פלסטיניים טוענים שחמאס דחו הצעת רגיעה

חרבות ברזל 6.5.2019 | 01:40

השיגורים מרצועת עזה, היום | פלאש 90

לקראת הפסקת אש? על רקע הדיווחים מפי גורמים דיפלומטיים על כך שישראל ועזה ינצרו את האש הלילה (בין ראשון לשני) בשעה חצות - השיגורים לעבר עוטף עזה נמשכים, עם שיגורים לעבר המועצה האזורית אשכול, שדות נגב, שער הנגב ואשקלון. במקביל, בדיווחים פלסטיניים נטען שמשלחות של חמאס ושל הג'יהאד האסלאמי בקהיר דחו את ההצעה להפסקת אש.

מחצות, השעה בה הייתה אמורה להיכנס לתוקפה הפסקת האש, נשמעו אזעקות צבע אדום מספר פעמים במועצה האזורית אשכול ובאשקלון. בינתיים, בכלי תקשורת פלסטיניים דיווחו שמשלחות החמאס והג'יהאד לא הסכימו להצעת רגיעה ישראלית, בתמורה להפסקת התקיפות ברצועה. המשלחות מתעקשות על יישום ההבנות בין ישראל להנהגת הרצועה, כך על פי הדיווחים.

כשברקע דיווחים על אפשרות להפסקת אש, צה"ל הודיע מוקדם יותר הלילה שהשמיד את לשכתו של שר הפנים וראש המנגנונים של חמאס במרכז רצועת עזה. דובר צה"ל מסר כי את השמדת לשכתו של תופיק אבו-נעים, שר הפנים וראש המנגנונים בלשכה המדינית של חמאס, שנכלא בישראל ב-1991 ושחורר במסגרת עסקת שליט ולאחריה השתלב בהנהגת חמאס, ביצעו מטוסי קרב. "אבו נעים אחראי על מנגנוני הביטחון של ארגון הטרור חמאס, שנעשה בהם שימוש להוצאת פעולות טרור צבאיות", נמסר.

לשכתו של תופיק אבו-נעים | צילום: דובר צה"ל

צילום: דובר צה"ל

דקות לפני השמדת הלשכה, תקפו מטוסי קרב של חיל האוויר בניין בן 7 קומות של חמאס שהסווה תוואי מנהרת לחימה בשכונת אל-פרקאן בעיר עזה. לדברי צה"ל, ארגון הטרור השתלט על המבנה ב-2010, בזמן תהליכי הבנייה - וניצל את בנייתו בחפירת רשת מנהרות מסועפת ומשמעותית תחתיו. המבנה ממוקם בצמוד לבית ספר ובלב שכונה אזרחית.

בתוך כשעתיים תקפו מטוסי קרב של חיל האוויר תקיפה של כ-40 מטרות טרור של חמאס והג'יהאד האסלאמי לאורך הרצועה - ובכך עלה מספר התקיפות ביממה וחצי האחרונה לכ-320 מטרות. בין היעדים שהופצצו: חמ"לי תצפיות, תשתיות תת-קרקע, מחסני אמצעי לחימה, מתחמים צבאיים, עמדות שיגור, עמדות תצפית ועוד. במקביל לדיווחים על האפשרות של הפסקת אש, המטחים לעבר הדרום לא נפסקים בעיקר ביישובי עוטף עם שורה של אזעקות.

ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה שיגר מסר ישיר לישראל ולמקבלי ההחלטות בירושלים ואמר: "ניתן לחדש את הרגיעה - אך זה מותנה במחויבות מוחלטת של ישראל להפסקת אש". לדבריו, התגובה של חמאס תלויה אך ורק ב"מידת התוקפנות של ישראל", והוסיף כי החזרה להבנות לרגיעה ששררו בתקופה האחרונה תלויה במידת המחויבות של ישראל להפסקת האש. בתקשורת המצרית קשרו את המטח הכבד לדרום להפסקת האש המסתמנת, והסבירו כי קצב האש הגבוה נועד לסיים את סבב הלחימה עם תמונת ניצחון מבחינתם של הפלסטינים.

סביב השעה 19:00 שוגרו לישראל שורה של מטחים כבדים שכללו שיגורים של עשרות רקטות כמעט ברצף. באחד המטחים לאשדוד, נהרג פנחס מנחם פשווזמן ז"ל, בן 22, בפגיעה ישירה של רקטה במבנה בעיר. זמן קצר לאחר מכן שני חיילים נפצעו קל ובינוני מפיצוץ פצצת מרגמה סמוך לגבול הרצועה. השניים פונו במסוק לסורוקה להמשך טיפול רפואי, ומבית החולים נמסר כי למרות הפציעות - מצבם טוב.

ההרוג נפגע מרסיסים בדרכו למרחב המוגן שאליו לא הספיק להגיע בזמן המטח כבד שנורה לעבר הערים אשדוד ואשקלון. במותו עלה מניין ההרוגים בישראל בסבב הלחימה האחרון ל-4 במספר ב-36 השעות האחרונות בסבב הלחימה הזה: משה אגדי ז"ל בן 58 מאשקלון נהרג הלילה מפגיעה ישירה מרקטה שפגעה בביתו, הרוג נוסף, שני במספר, מפגיעה ישירה במפעל באשקלון בשעות הצהריים, ואזרח שנהרג שעה קלה לאחר מכן מפגיעת טיל נ"ט בכלי רכב שבו נסע ליד יד מרדכי.

בפגיעה הישירה הערב באשדוד נפצעו 7 בני אדם נוספים, בהם שני גברים כבני 60 וגבר כבן 41 שסבח נפגיעות רסיסים בגפיים. בנוסף טופלו ופונו לבית החולים 4 נפגעי חרדה. "מיד לאחר האזעקות קיבלנו במוקד 101 של מד"א קריאה על גבר שנפצע מרסיסים בגזרת אשדוד", סיפר חובש רפואת חירום במד"א יוסי צמח. "כשהגענו למקום האירוע ראינו את הפצוע שוכב בלובי הבניין בסמוך למדרגות כשמסביבו הרס רב. חילצנו אותו במהירות לניידת טיפול נמרץ תוך טיפול רפואי מציל חיים ופינינו אותו בדחיפות לבי"ח כשמצבו קריטי".

mako

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום