כך תגלו: האם החמץ יוצר לאחר חג הפסח?

חג הפסח מאחורינו, הגיע הזמן למלא את הבית, שוב, במוצרי החמץ. אך יש המקפידים שלא לרכוש חמץ - אלא רק כזה שיוצר לאחר פסח • בפנים: הקוד שיגלה לכם מתי יוצר החמץ

חרדים 28.4.2019 | 07:47

אילוסטרציה | אבי ברקוביץ', פלאש 90

חג הפסח מאחורינו. אמנם, כולנו ערכנו מכירת חמץ לגוי, אך ישנם המקפידים שלא לאכול חמץ שנמכר לגוי, כדי לא להיכשל חלילה בחמץ שעבר עליו הפסח אם לא נמכר כראוי או שחוששים שלא מהני מכירת חמץ בחמץ ודאי, כדעת הגר"א והחזו"א, ומחפשים דווקא חמץ שהוכן לאחר חג הפסח.

יש המסתפקים בחמץ ש"נאפה לאחר הפסח", כאשר המשמעות הינה שהקמח ויתר מרכיבי המוצר נמכרו לגוי אך המוצר עצמו יוצר לאחר הפסח, ויש המהדרים ומקפידים גם על "נטחן לאחר הפסח", או "נאפה מקמח שנטחן לאחר הפסח".

כיצד נוכל לדעת מתי באמת הכינו את החמץ שרכשנו?

האפשרות הפשוטה והאמינה ביותר היא תאריך הייצור המוטבע על כל מוצר. בחלק מהמוצרים תאריך הייצור מופיע בצורה ברורה עם התאריך המלא בו ייצרו את המוצר.

אך ישנם מוצרים שבהם תאריך היצור נכתב בצורת "קוד יצור", המכיל בתוכו מספרים שונים המשמשים את המפעל לצרכי מעקב ובקרה.

השיטה המקובלת היא למספר את כל הימים שבין ה-1 בינואר ל-31 בדצמבר, כשכל יום מקבל מספר עוקב, וכך הוא מצוין בקוד היצור בתוספת השנה.

היום, יום ראשון, 28 באפריל 2018, הוא היום ה-118 מתחילת השנה הלועזית. אם כן, קוד היצור שלו אמור לכלול את הספרות 19-118 - כומר, היום ה-118 בשנת 2019, ואם המוצר יוצר כבר אמש, מיד לאחר צאת החג, אז - 19-117.

לעיתים הקוד כולל רק את הספרה האחרונה של השנה, כלומר "9118", כשה-9 הראשון מסמל את שנת 2019.

יצוין כי במוצרים של מפעלים מסוימים מופיעות לעיתים עוד ספרה אחת או שתיים, כגון 19-118-2, המסמלות את המשמרת או המפעל ואין להן חשיבות לתאריך הייצור לעניין החמץ.

לפי זה, כל המוצרים שיוצרו לפני סוף פסח תשע"ח, הקוד שלהם יהיה עד 9118.

לתשומת לב: ישנם מוצרים שהקוד מסמן את תאריך אריזת המוצר ולא תאריך הייצור ויש לשים לב לכך. בנוסף, מוצרים שיוצרו לפני הפסח עלולים להופיע על המדפים בהמשך הקיץ.

כיכר השבת

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום