אמן הרגש החסידי בראיון חג מיוחד ל'בחדרי': "לא עשו לי הנחות"

הוא סירב להתראיין מול מצלמה וזה מעיד על אישיותו הפשטנית והנחבאת אל הכלים, עם זאת הוא מצליח גם היום, כמו אז בראשית שנות האלפיים - לגעת בלבבות, לרגש עד דמעות ולשמח עד כלות • ימים ספורים לפני התקדש החג, הוא הפתיע עם קליפ מרהיב שמתאר את ה'סדר נאכט' מזווית חסידית, הפקה שזכתה לתהודה רבה בקרב חובבי המוזיקה וזו ההזדמנות שנקרתה בדרכנו לקיים עמו ראיון חג מיוחד, בו הוא מדבר על הכל

מוזיקה 21.4.2019 | 13:37

מוטי ויזל צילום: מתוך הקליפ 'קדש'

את קריירת המוזיקה הראשונה שלו, סיים אמן הרגש, מוטי ויזל, בגיל 15 וחצי, או בשמו המפורסם כילד פלא: "אהרן הלוי". מאז הוא חלם והתעורר מהחלום ושוב חזר לחלום ואף הגשים – את ייעודו בחיים, להתחבר ללבבות דרך השירה. עכשיו הוא כובש יעד קטן נוסף בדרכו אל הפסגה והוציא קליפ רשמי ראשון שלו – הפקת ליל סדר מרגשת ומיוחדת. בראיון חג מיוחד ל'בחדרי חרדים', משתף מוטי ויזל בתחושות, ברצונות, בקשיים ובתכנונים לעתיד.

אין חובב מוזיקה חסידית, באשר הוא, שלא הכיר בראשית שנות ה-2000 את קולו של אהרן הלוי. ילד פלא שממקהלת החיידר נכנס בגיל 11 לאולפנים למשך שעות. "ההורים שלי ביקשו לשמור עלי ועל סדר היום שלי כילד, ולכן הקלטתי רק בימי שישי ובמוצאי שבתות", הוא משתף. "גם את השם המלא שלי העדיפו להסתיר". וכך, מרדכי אהרן הלוי ויזל – הפך לאהרן הלוי.

הרגש והמתיקות שהפיק מגרונו היישר מתוך הלב, כבשו את סדרת 'לחיים טיש', 'פילהרמונה 3', סדרת 'מתיקות' של משה יוסף כהנא, חסידישע אוצרות, שירי שבת כמו 'קה אכסוף', 'קה ריבון', ועשרות שירים שנחשבו לטובים ביותר. וכדרכם של ילדי פלא, גם זמנו של אהרן הלוי הסתיים ותם. הנער התבגר, הקול התחלף, ומוטי ויזל האמתי, יכול היה להישאר גאה בפרי יצירותיו, ולהתקדם הלאה בחייו.

חלום ילד הפלא התנפץ בפנים: אנשים ציפו שיצא ממני ילד – אבל הילד הפך לאיש

"כשהסתיימה תקופת השירה שלי כילד, הרגשתי שאין סיכוי שאחזור לשם", משחזר ויזל, 28, נשוי ואב לשלושה ילדים. "השלמתי בתוכי שזה פשוט היה ונגמר – אם כי תמיד הרגשתי בתוכי את הרצון שזה ימשיך. ידעתי שאני רוצה לעסוק בתחום השירה. במשך מספר שנים החלום די התפוגג. נישאתי, הלכתי ללמוד ב'כולל', ויום אחד חבר מהישיבה ניגש אלי ושאל אם אני רוצה לבוא לשיר בחתונה שלו. בלי לחשוב הרבה ובלי להסס, פשוט הסכמתי. ואחרי החתונה הזו הגיעה פתאום עוד חתונה וראיתי שאנשים מתחברים לשירה שלי, אז הבנתי שיש מצב שאני יכול לחזור לעניינים".

אלא שהעניינים לא זרמו חלק, וילד הפלא שהפך לאיש 'רגיל', הבין שיש פה התמודדות לא פשוטה.

"לבוא ממקום של ילד פלא, במיוחד בתקופה בה לא היו יותר מדי ילדי פלא, לשוק עמוס זמרים ותיקים, ולהתחיל להתמודד – זה בהחלט לא קל", הוא מודה בכנות. "הקושי שלי היה הרבה יותר גדול. לאנשים היו ציפיות. הם זכרו לי את השנים כילד, את השירים ששרתי, את הקול שהיה לי ופתאום הם שומעים זמר 'רגיל', כמו כל עוד זמר, לא עשו לי הנחות, ויתירה מכך, הגיעו פידבקים פוגעניים, ששלחו אותי לדוגמה לחפש 'עבודה אמתית'. היו רגעים שחשבתי להאמין להם, כי היו לי ספקות לגבי עצמי ואני חושב שאנשים הרגישו את זה. זו הסיבה לדעתי שלא פרצתי כזמר אלא בניתי את הדרך שלי לאט ובטוח. הייתי בתהליך של הבנה לגבי הייעוד שלי, וזה ארך זמן. לפחות שנתיים בדקתי את עצמי, האם אני פועל נכון? האם אני מרגיש נכון"?

המטרה: לשמח אנשים. האמצעי: לא כל אחד חייב לאהוב אותך

התקופה הקשה הראשונה, לא הפילה את רוחו של ויזל הצעיר. מהבית הוא קיבל תמיכה מלאה. הרצון האמתי שלו היה להתחבר לרגשות של האנשים ולשמח אותם, וכך האמינו בו גם בני משפחתו ותמכו לאורך כל הדרך. אומנם חוסר הפרגון מצד אנשים שציפו לאהרן הלוי וקיבלו את מוטי ויזל, היה מעיק, אם כי הטוב תמיד מנצח, כשאתה מאמין בו. "יום אחד פגשתי מישהו שהוריד לי תובנה ששינתה את חיי", מעיד ויזל, ובוחר לציין לשבח את אחד האנשים מהתחום, דבר שאינו מובן מאליו כלל. "הוא העריך את השירה שלי, ניגש אלי ואמר: 'אתה יודע? לא כל אחד צריך לאהוב אותך. לך עם המשפט הזה ותעשה מה שהלב שלך מרגיש' ואני אכן לקחתי את המשפט הזה הכי גבוה שיכולתי והחיים שלי השתנו. נקודה. האמנתי שאני עושה בדיוק מה שאני צריך לעשות ומי שרוצה שיאהב, ומי שרוצה – שיאהב. יש אצלי רק כן כן", הוא מחייך.

פתאום הוא שם לב שהתגובות החיוביות עולות בעוצמתן. "אני חושב שהזמן שעבר עשה לי רק טוב ופשוט מרגע שהצלחתי להתחבר לעצמי בלי לחשוב על כל המסביב, זה התחבר גם ללב של האנשים". ומפה ועד למלא אולמות חתונה ערב ערב בקבלות פנים, חופות, חתונות ומצווה טאנץ – הדרך זרמה באופן מעורר התפעלות. תוך שנים ספורות הוא הפך לאחד השמות החמים בשוק הזמרים החסידיים וכבש את הלבבות גם כזמר בוגר.

ויזל. (צילום: שלומי טורנהיים)

מה הייחודיות שלך כזמר בוגר?

"אני מרגיש שאני מצליח להיות אמיתי ולהעביר את מה שאני מרגיש. אני מתרגש בכל קבלת פנים שאני שר בה, אני חושב על כל מילה בטקסט שאני שר, אם זה שמחה ואם זה רגש, וזה מה שמחבר אותי לקהל. אני מסוגל לדמוע בקבלת פנים".

ואכן, מאזיניו הרבים מספרים על עוצמת הרגש שהוא משפיע בשירתו, ויש כאלו שאוחזים בידם קטעי וידאו בהם נראה ויזל יושב ושר כשהוא מליט פניו בידיו ומתרגש עד דמעות.

את התוצאות רואים בשטח. קליפ שהוציא לקראת חג הפסח, עבר את 20 אלף הצפיות הראשונות תוך יממה וחצי. הקהל הצמא הגיב בהתלהבות רבה, ונשא על כפיים את האיש שנשאר כפלא.

מהו הרגע בו החלטת להוציא קליפ לפסח?

"למעשה עד היום לא הוצאתי שום דבר עצמאי", מספר ויזל. "קיבלתי לאורך השנים פניות מאנשים, בקשות ודרישות לעשות יותר, ואיכשהו זה קרה לאט. לפני פסח שנה שעברה, המלחין הדגול הרשי רוטנברג, הלחין שיר 'קדש ורחץ', שיר עם השראה ואווירה מדהימה של ליל הסדר. התחברתי אליו מיד וידעתי שאני רוצה לעשות איתו משהו. לפני מספר חודשים כשהתחלתי לחשוב ברצינות, לא רציתי להוציא קאבר כאחד השירים, אלא לנסות להעביר את האווירה שאני מאמין שיש בשיר הזה. פניתי להרשי ושאלתי מה דעתו על כך שאוציא קליפ עם השיר הזה. הרשי מיד נענה, התחבר לרעיון ונתן את ברכתו. הטוויסט שעלה בי היה לשלב את השיר עם שיר שביצעתי כילד. שיר מדהים של יצחק אונגר, 'כאשר זכינו', שיר שבזמני כילד נגע בכל לב. הדיסק 'כולנו מסובים' הגיע כמעט לכל בית חסידי והכה גלים. ראיתי לנכון לחדש ולשלב בין הישן והמוכר, לחדש והמרגש וכך נולד הקליפ הזה".

איך התגובות?

"מדהימות. זה הזמן להודות לכל הקהל האהוב שיש לי בחוץ ולומר שזה כלל אינו מובן מאליו עבורי. אני מקבל כל תגובה ותגובה בהתרגשות ובאהבה, וזה כיף גדול לדעת שיש לי חיבור עם אנשים שאפילו לא מכירים אותי".

מתוך הקליפ החדש

ספר לנו על תגובה הכי מרגשת שקיבלת

"התקשר אלי בן אדם וסיפר לי שישב עם בחור, חוזר בשאלה. הם שוחחו ביניהם והחליטו לצפות יחד בקליפ שלי. הבחור ישב שם ופשוט בכה... בסוף הוא ביקש להזמין את עצמו לליל הסדר אל אותו בן אדם שישב איתו, כדי לחוות ולהרגיש את החג. אין יותר מרגש מכזו תגובה".

מה עם אלבום?

"גם זה בתכנון בעז"ה. אם יש משהו שמחזק בי את איסוף החומרים עליו אני עמל, אלו התגובות לקליפ. אחת הרווחות היא שאני חייב להוציא אלבום".

מי ההשראות שלך? מה אתה אוהב לשמוע?

אני מאוד מתחבר לשירים באידיש. מאוד אוהב אותם ושומע המון. האהובים עלי מאוד הם פינקי ובר, הרשי וינברגר, מוטי אילוביץ, משולם גרינברגר, הרשי רוטנברג.

אני שומע הרבה את מיכאל שניצלער, ובאופן כללי שומע הרבה מאוד מוזיקה חסידית אותנטית.

מה השאיפות שלך בתחום?

"שתמיד אוכל למלא אולם שלם של אנשים והם פשוט יהיו איתי במאה אחוז. שישירו איתי, שישמחו איתי, שיתרגשו איתי".

אם לא היית זמר – מה היית?

 "אם לא הייתי זמר – לא הייתי".

חג שמח!

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום