נתפס מייסד 'ויקילקס' ג'וליאן אסאנג'

סוף מדליפן למעצר: ג'וליאן אסאנג', מייסד ויקיליקס – נעצר היום על ידי משטרת בריטניה • זאת לאחר ששגרירות אקוודור לא הסכימה להעניק לו יותר מקלט מדיני עקב הפרת תנאי השהות במקום

חדשות בעולם 11.4.2019 | 17:50

ארכיון | ויקיפדיה

סוף גנב לתליה. סוף מדליף לתפיסה. המדליף הגדול של כל הזמנים ג'וליאן אסאנג', שזכה למקלט מדיני בשגרירות אקוודור בלונדון מאז 2012, נעצר היום (ה') על ידי משטרת בריטניה. המאסר בוצע בהתבסס על צו בית משפט מ-2012  כך עולה מהודעת המשטרה.

הדבר קרה לאחר שאקוודור הזמינה את משטרת בריטניה להיכנס ולקחת את אסאנג', שהפר פעם אחר פעם את תנאי השהיה במקום.

ג'וליאן אסאנג' פרץ לתודעה בסוף 2010, כשאתר ההדלפות שלו 'ויקיליקס' החל לפרסם מסמכים מסווגים של צבא ארה"ב והסטייט דיפרטמנט – מחלקת המדינה האמריקנית עם מידע מסווג על המלחמות באפגניסטן ובעיראק ועל היחסים הדיפלומטיים של ארה"ב עם מדינות שונות בעולם וישראל ביניהם.

במסמכים שפורסמו הופיעו בין השאר עדויות על תקלות של הכוחות, הפרות בוטות של זכויות אדם ומספר גבוה של ציטוטים מפגישות שנערכו בדלתיים סגורות עם עשרות פוליטיקאים בכל רחבי תבל.

לאחר פרסום המסמכים הורגשה אי נוחות ברורה בארה"ב ובנות בריתה. הם הציגו מנהיגים מפורסמים בעולם באור בעייתי עם כינויים לא מחמיאים ובעיות אחרות. בנוסף התפרסמו במסמכים התבטאויות של דיפלומטים אמריקנים בנוגע לאישים בינלאומיים, שבארה"ב ובמדינות אחרות היו מעדיפים כי יישארו הרחק מאוזנו של הציבור.

בשנת 2012, שנתיים לאחר פרסום המסמכים ואחרי שהתגלגל בעולם, העניקה אקוודור מקלט מדיני לאסאנג' כדי למנוע את הסגרתו לשוודיה בעקבות חשד לעבירה על חוקי המדינה, ואת הסגרתו לארה"ב. בינואר 2018, הוענקה לאסאנג' אזרחות אקוודורית, ובעקבות כך הבהירה שרת החוץ של המדינה כי היא רוצה להגיע עם ממשלת בריטניה לפתרון 'מכובד ופשוט' למצבו. היא גילתה אז שאקוודור חוששת לחייו של אסאנג' בעקבות איומים שהושמעו במדינות אחרות.

בחודש מאי 2018 סגרה שבדיה את החקירה נגדו, אך בריטניה המשיכה להצהיר שבכל מקרה הוא ייעצר כשיעזוב את השגרירות. אסאנג' עצמו הביע דאגה שאם יעזוב את מתחם שגרירות הוא יוסגר מידית לארה"ב, שם הוא צפוי לעמוד לדין על פרסום אלפי מסמכים מסווגים של הצבא האמריקני.

באוקטובר האחרון מסרה אקוודור לאסאנג' רשימת הנחיות ברורה כיצד עליו להתנהג, והבהירה לו שאם לא יעמוד בתנאים – הוא עלול לאבד את המקלט המדיני שלו. הובהר לו שאם הוא רוצה חיבור לאינטרנט עליו להימנע מעיסוק בנושאים שעלולים לפגוע באינטרסים הדיפלומטיים שלה. חלק מהתנאים התייחסו לצרכים הבסיסים שלו והוא התבקש אף לנקות את השירותים ולדאוג לחתול שחי עימו בשגרירות.

כאמור, לאחר שלא עמד בתנאים הוזמנה משטרת בריטניה לשגרירות אקוודור בלונדון והוציאה משם בכוח את מייסד ויקיליקס. הוא נלקח למעצר בתחנת משטרה במרכז העיר. לאחר מכן הוארך מעצרו, והמשטרה האנגלית מסרה שארה"ב מיהרה לבקש מבריטניה להסגיר את אסאנג' לידיה.

אולם זמן קצר אחרי ההודעה על מעצר אסאנג', נשיא אקוודור, לנין מורנו מסר, שבריטניה הבטיחה כי אסאנג' לא יוסגר למדינה שיש בה עונש מוות. כיום רק בחלק ממדינות ארה"ב ישנו עונש כזה. הנשיא הסביר כי החלטת אקוודור להפסיק את המקלט המדיני לאסאנג' התקבלה לאחרונה משום שהפר אמנות בינלאומיות.

עורך דינו של אסאנג' אמר לכלי התקשורת כי מעצרו של מייסד ויקיליקס נעשה בשל בקשת ההסגרה האמריקנית ובשל טענה שאסאנג' הפר מספר פעמים את תנאי השחרור בערבות שלו, שנקבעו על ידי רשויות אכיפת החוק בבריטניה.

יצוין, שמבקריו הקבועים של המערב ובעלי בריתו של אסאנג' מיהרו לגנות את מעצרו. כך למשל אדוארד סנואודן אחד מהגדולים שבהם, שגם הוא בעצמו הדליף חומרים מסווגים מתוך המודיעין האמריקני ואז נמלט מארה"ב, מסר כי מעצרו של אסאנג' הוא "יום שחור לחופש העיתונות". רוסיה הביעה תקווה שזכויותיו לא יופרו.

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום