הלוויין חשף: סעודיה קרובה להשלמת הכור הגרעיני הראשון שלה

בתמונות נראה מתקן במרכז מחקרי בריאד שאמור להכיל דלק גרעיני ובנייתו צפויה להסתיים עד סוף השנה. ריאד טוענת שתכנית הגרעין שלה היא למטרות שלום, אך יורש העצר הזהיר בעבר כי יפתח נשק גרעיני אם איראן תעשה זו

חדשות בעולם 4.4.2019 | 20:57

הכור המוקם בפאתי ריאד (צילום: google earth)

ערב הסעודית עומדת להשלים את בניית הכור הגרעיני הראשון שלה - כך עולה מתמונות לוויין שפורסמו היום (חמישי) בזמן שריאד מסרבת לעמוד בהתחייבויות בינלאומיות שימנעו ממנה לייצר נשק גרעיני.

האתר ממוקם בפאתי ריאד, במרכז למדע ולטכנולוגיה על שם המלך עבד אל-עזיז. הוא זוהה על ידי רוברט קלי, לשעבר מנהל הפיקוח הגרעיני בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. הוא אמר כי מדובר בכור מחקר קטן מאוד, של 30 קילוואט. בתמונות, שנחשפו לראשונה בסוכנות בלומברג, נראית הקמתה של מכל מתכת צינורי בגובה של עשרה מטרים שאמור להכיל את הדלק הגרעיני. בסמוך אליו נראות עבודות להקמת מבנה בטון. העבודות צפויות להסתיים עד לסוף השנה.

ערב הסעודית, הרוצה להיגמל מתלותה בנפט כמקור אנרגיה, טוענת כי תכנית הגרעין שלה היא למטרות מחקר בלבד. עם זאת, בשנה שעברה אמר יורש העצר מוחמד בן סלמאן כי הממלכה תפתח נשק גרעיני אם איראן תעשה זאת.

בחודשים האחרונים גברו הקריאות בקונגרס לממשל טראמפ להגביר את השקיפות בנושא, אחרי דיווח שלפיו הוא אישר העברת ידע טכנולוגי גרעיני רגיש לממלכה הסונית למרות אי-התחייבותה לעמוד בסטנדרטים שיבטיחו כי היא אינה מתכננת לפתח נשק להשמדה המונית. הביקורת בארצות הברית על ערב הסעודית גברה משמעותית מאז הרצח של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י בשנה שעברה, אולם בבית הלבן ממשיכים בשיתוף הפעולה עם הממלכה.

וואלה

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום