היום: בג"ץ ידון בבקשתו של נתניהו לקבל מימון להגנתו המשפטית

הרכב של 3 שופטי בג"ץ ידון היום בצהריים בעתירה שהגיש רה"מ נגד החלטת ועדת ההיתרים שבמשרד מבקר המדינה לדחות את בקשתו לקבל מימון לצורך הגנתו המשפטית מאנשי העסקים נתן מיליקובסקי וספנסר פרטרידג'

פוליטי 18.3.2019 | 09:39

נועם רבקין פנטון, פלאש 90

המאבק של ראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל מימון מאנשי עסקים להגנתו המשפטית בתיקים 1000, 2,000 ו-4,000 מגיע לבג"ץ. הרכב של 3 שופטי בג"ץ, בראשות הנשיאה אסתר חיות, צפוי לדון היום בצהריים (ב') בעתירה שהגיש רה"מ נגד החלטת ועדת ההיתרים שבמשרד מבקר המדינה, לדחות את בקשתו לקבל מימון לצורך הגנתו המשפטית מאנשי העסקים נתן מיליקובסקי (בן-דודו של נתניהו) וספנסר פרטרידג'.

הדיון יתקיים כשברקע התפטרותו של יו"ר ועדת ההיתרים השופט ד"ר עוני חבש, לפני כשבועיים, וכן ההתפתחויות בפרשת "הצוללות" (תיק 3,000), הנובעות בין השאר ממידע שעלה מהחלטת הוועדה בנוגע לקשר העסקי שהיה בין רה"מ נתניהו לבן דודו מיליקובסקי.

נזכיר, כי אותה החלטה של ועדת ההיתרים חשפה שבשנת 2009 ביקש נתניהו - ואף קיבל - היתר מהוועדה לקבל הלוואה ממיליקובסקי לכיסוי חוב למס הכנסה שנוצר עקב החזקותיו, בשותפות עם מיליקובסקי ובני משפחתו בחברה העוסקת בתוספי פלדה. לפי הפרסומים, נתניהו מכר את מניותיו למיליקובסקי בחברה שהתמזגה מאוחר יותר עם חברת GrafTech International (גרפטק), אחת מספקיותיה טיסנקרופ, העומדת בלב פרשת הצוללות. עובדה זו שהצטרפה לחשיפת תאגיד השידור "כאן" ממרץ 2017, לפיה מיליקובסקי החזיק עד לפני כשנתיים, יחד עם אחיו דניאל ובני משפחה נוספים, ב-11% ממניות גרפטק, הן אלה שככל הנראה הובילו את הפרקליטות להודיע לאחרונה, כי היא תבדוק את הקשר שבין המניות שהחזיק רה"מ יחד עם מיליקובסקי לבין פרשת הצוללות. רה"מ נתניהו איננו חשוד בפרשת הצוללות.

אם נחזור לנושא שעל הפרק היום, נראה שמטרתם העיקרית של עורכי דינו של נתניהו, נבות תל-צור, טל שפירא ועמית חדד, לשכנע את שופטי בג"ץ מדוע, החלטת ועדת ההיתרים "לוקה בחוסר סבירות קיצוני, הן בכל הקשור להתנהלותה בפן הפרוצדורלי והן בכל הנוגע לנימוקים ששימשו אותה לדחיית הבקשה", כנטען על ידם בעתירה.

את וועדת ההיתרים מייצג עוה"ד רנאטו יארק. את משרד מבקר המדינה ייצג בהליך היועץ משפטי למשרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור, עו"ד פרופ' יורם רבין.

משיב נוסף בעתירה הוא היועץ המשפטי לממשלה, אשר הגיש בשבוע שעבר לביהמ"ש את עמדתו לקראת הדיון היום, הכוללת התייחסות אך רק לשאלה האם יש לוועדת ההיתרים סמכות להכריע בבקשה, ולא בכל הנוגע לשאלת אישור התרומות עצמן.

"אין אנו יכולים לקבל מודל של 'תרומות תחילה'"

נזכיר כי בחודש שעבר נדחתה טענתו של רה"מ כי לא יוכל לממן את הגנתו המשפטית בשלל הפרשיות הפליליות המרחפות מעל ראשו (תיקים 1000, 2000 ו-4000) ללא תרומות מבעלי הון מחו"ל. הוועדה למתן היתרים במשרד מבקר המדינה דחתה את בקשת נתניהו להתיר לו להסתייע לצורך מימון הוצאותיו המשפטיות בספנסר פרטרידג' ובבן-דודו נתן מיליקובסקי, שניהם בעלי הון, תושבי חוץ; זאת תוך שהיא קובעת כי נתניהו צריך למצות את משאביו האישיים לפני שיפנה לקבל תרומות מאחרים למימון הגנתו.

הוועדה דחתה, בין השאר, את בקשת נתניהו לאפשר לו בשלב ראשון קבלת מימון הגנה ראשוני בסך חצי מיליון דולר מכל תורם - המיועד לייעוץ המשפטי שכבר ניתן לו עד כה וממשיך להינתן ועד לקבלת החלטת היועץ המשפטי לממשלה בתיקים השונים (לא כולל הליכי שימוע); ובהמשך הדרך ובמידת הצורך תוגשנה בקשות נוספות לקבל מאותם תורמים סכומים נוספים עד לתקרה כוללת של 2 מיליון דולר, כאשר ראש הממשלה עצמו גם ישתתף במימון.

"אין אנו יכולים לקבל מודל של 'תרומות תחילה' ואחר-כך השתתפות הנוגע בדבר עצמו במימון. הוועדה קבעה בעבר עיקרון הפוך - בטרם יפנה שר לנדבת תרומתם של בעלי ההון במימון, עליו למצות את יכולותיו ממשאביו והונו העצמי", נכתב בהחלטת הוועדה.

עוד נקבע כי "האפשרות לתת היתר פותחת פתח צר, במקרים מיוחדים, לפי שיקול-דעת הוועדה, לחרוג מהכללים ולתת היתר אישי לאי-קיום כלל מהכללים, בהתחשב בנסיבות המקרה ובתקינות הציבורית של מתן ההיתר. נפתח הפתח - הוא עלול להיסגר במקרה של שינוי נסיבות בולט; לא נפתח הפתח - יישארו הכללים בתוקפם באותו עניין וכלפי אותו שר, וההחלטה תהא סופית".

*** חזקת החפות: ראש הממשלה בנימין נתניהו וכל החשודים האחרים בתיקי רה"מ מכחישים את המיוחס להם. יודגש כי גם לאחר ההחלטה על הגשת כתב אישום, בכפוף לשימוע, הם בגדר חשודים, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת לזכותם חזקת החפות .

גלובס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום