כל הרקטות מובילות אליו: הכירו את המנהיג החדש שמתסיס את רצועת עזה

לא החמאס ולא הג'יהאד האיסלאמי לקחו אחריות על ירי הרקטות הערב מרצועת עזה אל גוש דן • אם אכן מדובר בג'יהאד האיסלמי, הירי מיוחס למדיניות של המנהיג החדש זיאד נח'לה, שקורא תיגר על מנהיגות חמאס ועל ההידברות עם ישראל

חרבות ברזל 14.3.2019 | 22:24

ארכיון | פלאש 90

ירי הרקטות הערב (ה') מרצועת עזה אל גוש דן מעלה סימני שאלה רבים הן בשל העיתוי בעיצומן של שיחות ההסדרה בתיווך מצרי ובינלאומי בין ישראל לחמאס והן בשל סוג הפעולה האיכותי ירי אל ליבה של תל אביב.

האחריות הישירה נופלת ככל הנראה על הג'יהאד האיסלמי, שברשותו רקטות לטווח ארוך, ואלה שנורו הן כנראה מסוג פאג'ר, מעין שיפור של רקטות מתוצרת איראנית. הג'יהאד הכחיש רשמית את הדיווחים אבל גם בעבר הכחיש דיווחים כאלה ואחר כך חזר בו. ואין זה מן הנמנע שאיראן מעורבת גם בירי הזה. הג'יהאד עשה בעת האחרונה מספר פעולות ובהן ירי הצלף אל קצין צהל בגבול הרצועה. הקצין נפצע קל לאחר שהכדור פגע בקסדתו.

אם אכן מדובר בג'יהאד האיסלמי הירי מיוחס למדיניות של המנהיג החדש זיאד נח'לה, אשר קורא תיגר על מנהיגות חמאס ועל ההידברות העקיפה עם ישראל. הג'יהאד מתח ביקורת קשה על חמאס לאחר העברת הכסף מקטאר למשכורות פקידי הממשלה, וטען כי מדובר בדמי פרוטקשן על חשבון דמם של ההרוגים והפצועים מההפגנות על הגדר.

נח'לה נחשב כמי שדוגל בהמשך ההתנגדות האלימה כולל ירי רקטות ובכך הוא משנה את המדיניות הקודמת שלפיה נענה הג'יהאד לריסון שדרש ממנו חמאס במסגרת שיחות ההסדרה עם ישראל ותיאם את הפעילות עם הנהגת חמאס. ירי כעת נועד ככל הנראה לאותת לחמאס כי לא יוכל להמשיך בשיחות בלי להתחשב בדעתו ולא יוכל להגיע להסכמות ולויתורים מול ישראל בלי להיוועץ עימו.

יתכן ומדובר אפילו בניסיון טירפוד של השיחות, אם תגיע תגובה ישראלית חריפה והמצב יגרר להסלמה. אפשרות אחרת היא כי הג'יהאד מעריך שישראל לא תגיב בחריפות רבה מדי בשל הבחירות הקרבות והחשש מהידרדרות, ובכך ישיג הישג תדמיתי ומורלי חשוב.

חמאס נמצא בדילמה משל עצמו. מחד הוא מוחזק כאחראי לכל המתרחש ברצועה ואמור לשלוט גם על ירי הג'יהאד. ותגובתו הערב, מעצר אנשי ג'יהאד, מנסה להראות כי אכן הוא מנסה להחזיר שליטה. אם ישראל תגיב בחריפות, וחמאס יגרר לתגובה משלו, הסלמה תביא לאובדן כל ההישגים שקיבל במסגרת שיחות ההסדרה. עליו להראות לכן הן לישראל והן למצרים שהוא פועל נגד הירי ה"סורר" אם אכן הוא כזה, לעצור את האחראים, ולהודיע שהוא מתנגד לכך. עליו לעשות כן גם כדי להראות לג'יהאד כי הוא עדיין בעל הבית ברצועה.

גלובס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום