ישראל תחקור 11 מקרי מוות של פלסטינים בעזה מאש צה"ל

החקירה נפתחה בנוגע לפלסטינים שנהרגו מירי צה"ל בהפגנות השבועיות בגבול הרצועה. לפי גורם ישראלי בכיר, זאת בתגובה לדוח של האו"ם שטען שחיילים יורים כדי להרוג אזרחים

חרבות ברזל 13.3.2019 | 20:41

תרגיל של חטיבת גולני, אילוסטרציה | דובר צה"ל

צה"ל פתח בחמש חקירות של 11 מקרי מוות של פלסטינים במהלך ההפגנות על גדר גבול הרצועה, כך מסר היום (רביעי) דובר צה"ל. 

על פי ההודעה, כל מקרה מוות של פלסטינים במסגרת הפרות הסדר על הגבול מתוחקרים. הממצאים מועברים לבחינת הפרקליטות הצבאית, שהורתה כעת לפתוח בחמש חקירות מצ"ח. 11 אירועים בהם נהרגו פלסטינים יתוחקרו, ואירועים נוספים עוד נמצאים בבחינה. 

כל מקרי המוות שיתוחקרו אירעו במהלך שנת 2018, ביניהם מותו של עבאד אל-נאבי ושלושה פלסטינים נוספים ב-30 במארז, מותם של שלושה פלסטינים מזרחית לג'בליה ב-20 באפריל, מותם של שני פלסטינים מזרחית לאל בוריג' ב-15 במאי, מותה של רזאן אלנאג'ר ב-1 ביוני ומותו של עותמאן חאלס ב-13 ביולי. 

על פי גורם ישראלי בכיר, כפי שפורסם בסוכנות הידיעות AP, צה"ל החליט לנקוט בצעד זה על מנת להפריך את האשמות שפורסמו בדוח של ארגון זכויות אדם של האו"ם בשבוע שעבר, הטוען שחיילים ישראלים ירו במכוון על אזרחים פלסטינים, ובכך ביצעו פשעי מלחמה נגד האנושות וגרמו למותם של 189 בני אדם ולפציעתם של 6,000.

הבכיר הישראלי ציין כי חקירות פליליות בנושאים כאלו נפתחות רק במקרה של "עילה סבירה" להתנהגות בלתי הולמת. עם זאת, בדוח נטען כי לעיתים רחוקות חקירות כאלה מביאות להעמדה לדין של חיילים.

ביום שישי האחרון, הפגינו 9,000 פלסטינים בחמישה מוקדים על גבול רצועת עזה, חלקם השליכו מטענים, יידו אבנים, ניסו לחתוך את הגדר והבעירו צמיגים. צה"ל השתמש בגז מדמיע ובצלפים נגד מפרי הסדר, ומשרד הבריאות בעזה דיווח שצעיר בן 23 נהרג ממזרח לרפיח ו-42 נפצעו. לאחר מכן סיכם הצוות המארגן את ההפגנות על גדר הרצועה: "קוראים לציבור ברצועה ובגדה להמשיך בצעדות להסרת המצור ולהתכונן לאירועי יום האדמה ב-30 במארס".

לפני כשלושה שבועות, במהלך הפגנות שישי על הגדר, נהרג יוסף חוסיין א-דאייה, נער פלסטיני בן 15, ו-30 פלסטינים נוספים נפצעו מירי צה"ל לעבר מתפרעים בגבול רצועת עזה - כך נמסר ממשרד הבריאת בעזה. לפחות 8,000 פלסטינים, חלקם ילדים ונערים, הפגינו לאורך חמישה מוקדים בסמוך לגדר המערכת. בין היתר הם השליכו מטענים ויידו אבנים לעבר כוחות הביטחון. בתגובה השיבו חיילי צה"ל בירי גז מדמיע ובאש חיה לעבר המתפרעים.

חדשות 13

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום