ארה"ב הסירה את המונח "שטח כבוש" מרמת הגולן והגדה המערבית

ארה"ב השמיטה בפעם הראשונה את הביטוי מהדוח השנתי על זכויות אדם, וקוראת לגולן "שטח בשליטת ישראל". גורם אמריקני: "אין שינוי במדיניות, הדוח לא עוסק בסוגיות חוקיות"

מדיני 13.3.2019 | 20:31

משקיפי האו"ם בגבול סוריה | הדס פרוש, פלאש 90

משרד החוץ האמריקני פרסם היום (רביעי) את הדוח אותו הוא מפרסם מדי שנה על זכויות אדם, והגדיר בפעם הראשונה את רמת הגולן כ"שטח בשליטת ישראל", והשמיט את המונח "שטח כבוש" לגבי רמת הגולן, הגדה המערבית ורצועת עזה.  

גורם במשרד החוץ האמריקני הבהיר כי אין שינוי במדיניות בנוגע לשטחים הפלסטינים, וכי המונח "שטח כבוש" הושמט כי מדובר "הדוח עוסק בזכויות אדם, ולא בסוגיות חוקיות".

השינוי החל עוד בשנה שעברה, כאשר המונח "כבוש" בהקשר לגדה המערבית הוסר מהכותרת של הדוח והופיע רק שש פעמים בתוכנו - צמצום משמעותי מהשנים הקודמות. הפעם, המונח לא הופיע בכלל, לא בכותרת ולא בתוכן. רמת הגולן כונתה בדוח שפורסם אשתקד כ"כבושה", והשנה, כאמור, כונתה "תחת שליטה ישראלית". השינוי הוא סמלי, והאמריקנים עדיין לא הכירו בריבונות ישראלית ברמת הגולן. עם זאת, זה איתות מצד הממשל האמריקני לגבי כוונותו. 

לפני כחודשיים ביקש ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשל טראמפ להכיר בריבונות הירשאלית ברמת גולן, וזאת בעקבות הנסיגה האמריקנית מסוריה. כך אמרו פקידים ישראלים בכירים לחדשות 13. נתניהו העלה את הנושא גם בפגישתו עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו וגם בפגישתו עם היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון בולטון בירושלים.

נתניהו העלה כבר לפני כמה חודשים את נושא הריבונות הישראלית ברמת הגולן בפני הממשל האמריקני אלא שאז לא זכה להיענות חיובית. האמריקנים חששו מתגובה רוסית חריפה לצעד כזה והחליטו בשלב זה לא הכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן. 

בתוך כך, בכירים במפלגת כחול לבן של בני גנץ ויאיר לפיד מעריכים כי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עשוי להכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן כדי לסייע לראש הממשלה נתניהו בבחירות. שלושה ממקורבי גנץ אמרו לחדשות 13 כי במפלגה סבורים שטראמפ עשוי להודיע על ההכרה ברמת הגולן במהלך ביקורו של נתניהו בוושינגטון בעוד שבועיים, ולהעניק בכך לראש הממשלה הישג מדיני אותו יוכל להציג לבוחרים. 

חדשות 13

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום