הלחץ על בואינג גובר: רוב המטוסים מהדגם הבעייתי קורקעו בעולם

רשויות התעופה באסיה ובמזה"ת הצטרפו לרגולטורים מסין ועד אירופה שהשביתו את המטוסים • מניית החברה איבדה 11% ביומיים ומחקה כ-26 מיליארד דולר משווייה

חדשות בעולם 13.3.2019 | 16:11

הדגם הבעייתי, ארכיון | ויקיפדיה

שלושה ימים אחרי התרסקות מטוס אתיופיאן איירליינס בעיותיה של בואינג מחריפות. מטוסי החברה מדגם 737 מקס הבעייתי הושעו בעוד כמה מדינות, ומרבית הצי העולמי של הדגם הזה קורקע.

הונג קונג, וייטנאם, ניו זילנד ולבנון הצטרפו היום (ד') לרגולטורים מסין, מאירופה ומאמריקה הלטינית שהחליטו לקרקע את המטוס, לאחר שדגם זה היה מעורב בהתרסקות קטלנית שנייה בתוך פחות מחמישה חודשים.

אתמול (ג') נפתח בהחלטתן של אוסטרליה, מלזיה וסינגפור להשעות את השימוש במטוס. הן הצטרפו לסין, אינדונזיה וכמה חברות תעופה באמריקה הלטינית. לאחר מכן נטשו הרגולטורים האירופים את החזית המשותפת שלהם עם מקביליהם האמריקאים, וקרקעו את המטוס, במהלך שאילץ כמה מטוסים לשוב על עקבותיהם באמצע הטיסה.

השעיית השימוש במטוס היא מהלך יוצא דופן בקרב רגולטורים זרים, שבדרך כלל דבקים בהנחיות רשות התעופה הפדרלית (FAA) של ארה"ב בכל הנוגע למטוסים מתוצרת ארה"ב.

אתמול (ג') צייץ הנשיא טראמפ בטוויטר כי "מטוסים הופכים למורכבים מכדי שניתן יהיה להטיסם". הוא לא נקב בשמה של בואינג ולא ציין במפורש את 737 מקס. "יש צורך לקבל החלטות בשבריר שנייה, והמורכבות יוצרת סכנה".

אתמול בערב שוחח טראמפ עם מנכ"ל בואינג, דניס מוילנבורג, לדברי פקיד בבית הלבן. במהלך השיחה הביע מוילנבורג אמון בבטיחות 737 מקס, לדברי מקור יודע דבר.

בואינג טוענת שהמטוס בטוח לטיסה גם לאחר ההתרסקות באתיופיה ביום א' והתרסקותו של מטוס 737 מקס 8 באינדונזיה באוקטובר. אתמול שבה החברה והצהירה שיש לה ביטחון מלא בבטיחות המטוס, אך הוסיפה כי "אנחנו מבינים שרשויות פיקוח ולקוחות קיבלו החלטות שלדעתם היו המתאימות ביותר לשוקי הבית שלהם". החברה אמרה כי תמשיך לספק מידע לממשלות ולחברות תעופה כדי לסייע להן לחדש את השימוש במטוסים.

FAA שבה והכריזה אתמול (ג') שהמטוס בטוח לשימוש. "הבדיקה שלנו לא העלתה שום בעיות ביצוע מערכתיות, ולא סיפקה שום בסיס להורות על קרקוע המטוס", אמרה FAA. חברות תעופה אמריקאיות, שדבקות בהנחיות FAA, אמרו שאין להן שום תוכניות לקרקע טיסות.

מניית בואינג  נפלה אתמול ב-6.2%, ומתחילת השבוע איבדה 11% מערכה. שווי השוק של החברה נשחק ביותר מ-26 מיליארד דולר בעקבות התרסקות המטוס.

בריטניה, צרפת, גרמניה ואירלנד קרקעו אתמול את 737 מקס בהפרשים של שעה זו מזו. סוכנות בטיחות התעופה האירופית - המקבילה האירופית של FAA - הרחיבה את האיסור לכל מדינות האיחוד האירופי. הודו קרקעה את המטוס בשעה מאוחרת אתמול, זמן מקומי, וקנדה הודיעה שהיא בוחנת את המצב ושגם היא עשויה לקרקע את המטוס.

מהלכים אלה מתבצעים על רקע מבול התהיות במדיה החברתית מצדם של נוסעים וכמה ארגונים שמייצגים צוותי טיסה ודיילים ברחבי העולם, שמביעים חשש לגבי בטיחות השימוש במטוס.

עקב החלטות הקרקוע, לא נעשה אתמול שימוש במרבית מטוסי 737 מקס ברחבי העולם, שמספרם עולה על 370, ונגרמו כמה שיבושים בטיסות ברחבי העולם.

חוקרים מטעם בואינג נשלחו לאדיס אבבה, שבה התרסק ביום א' מטוס אתיופיאן אירליינס, ונספו 157 אנשים. הפקידים האתיופים שמובילים את החקירה איתרו את הקופסאות השחורות של המטוס, שבהן מאוחסנים נתוני מפתח חיוניים לכל חקירה שהיא.

עם זאת, ייקח ימים עד שיהיה מידע ראשוני שעשוי להנחות את החוקרים. החוקרים עדיין לא סיימו את חקירת התרסקות בואינג 737 מקס של חברת ליון אייר האינדונזית. מטוס זה צלל אשתקד לים ג'אווה וכל 189 האנשים שעליו נהרגו. קווי הדמיון בין שתי התאונות - כולל סוג המטוס והצניחה הפתאומית של המטוס מהאוויר זמן קצר לאחר ההמראה - מעוררים חששות בקרב ותיקי התעשייה. 

גלובס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום