גם לחרדים מגיע: 'מחיר למשתכן' בב"ב יוצא לדרך

רגע לפני הבחירות זה קורה • המכרז הראשון המשמעותי של 'מחיר למשתכן' בבני ברק • מה המחיר המרבי למ"ר וכמה תעלה דירה ממוצעת? • וגם: התכנית העירונית של ב"ב למתחמים עסקיים רציפים, ולמבני ציבור שקומות החנויות שלהן יכניסו שכירות חודשית לקופת החברה הכלכלית

כלכלי 7.3.2019 | 14:40

הדמיה, שכונת צפון בני ברק החדשה | הדמיה: אינג' אורי הורוביץ ואדריכל אלי פירשט

לא ייאמן: רגע לפני סיום הקדנציה של שר האוצר, משה כחלון, מגיע גם תורו של המגזר החרדי ליהנות מ'מחיר למשתכן' – כפי שפורסם ב'ביזנעס' לראשונה לפני למעלה משלשה חודשים.

אתמול (רביעי) פורסמה חוברת המכרז הסופית עבור פרויקט 'מחיר משתכן' שמיועד להיות בבני ברק ושיכלול 1,183 יחידות דיור בסך הכל, לתשעה מגרשים, בחמישה מתחמים.

מכרז זה, הוא חלק מתמ"ל 1045 להקמת מתחם מגורים חדש בן כ-2,100 דירות, הכולל מבני מגורים, מבנים ומוסדות ציבור שכונתיים, מבני תעסוקה, מסחר ושירותים ציבורים עירוניים, ושטחים ציבוריים פתוחים באזור הגובל בין קרית הרצוג כיום, לפארק הירקון בצפון בני ברק, סמוך לגבול תל אביב ובי"ח אסותא שבקרית עתידים.

רצף מגורים, רצף עסקים

התכנית כולה תיישב בסופו של דבר באזור 'בני ברק החדשה' – למעלה מ-10,000 יח"ד, שייבנו ברצף אחד עם דירות המגורים של קרית הרצוג, בקו ישר, עד לירקון. ואילו החלק המערבי של השטחים שבין פרדס כץ לנחל הירקון – מזרחית לקניון איילון – יהפכו לעסקיים.

העירייה אף מקדמת מזה מספר שנים כחלק מחלוקת ההקצאות (הנדירה) שלה למוסדות – מגרשים ייעודיים למבני ציבור שישכנו בינות למתחמי העסקים שיהיו אף הם בקו רציף ואחיד עד לנחל הירקון.

במאמר מוסגר נציין כי ל'ביזנעס' נודע, שהקצאת הקרקעות למבני ציבור באזור העסקי נובעת מרצונה של החברה הכלכלית להותיר לעצמה שטחי מסחר בתחתית המבנים – ככל שהדבר מתאפשר – כדי להותיר לעצמה הכנסות מהשכרת הנכסים שעלות בנייתן אינה מוטלת ישירות על קופתה, אלא מתקזזת, בדרך כלל, מול מקבלי המגרש.

התכנית האחרונה

עוד כוללת התכנית לבינוי מתחמי 'מחיר למשתכן' למגורים, גם מימוש מערכת דרכים ומעברים בתחום המתחם, שנקבעה בתכנית בב/572, הכוללת גם גשר גישה למתחם (גשר צבי הרלינג) מכיוון דרך ששת הימים-אם המושבות, ומאפשרת גישה רציפה להולכי רגל מהעיר הקיימת, צפונה אל הפארק, כמו גם הרחבת דרכים, וקביעת תחום להטמנת קווי מתח עליון.

כאמור, סביר להניח שזהו הפרויקט האחרון של מחיר למשתכן שאכן יהיה מיועד עבור הציבור החרדי, מאחר והבחירות יתקיימו בעוד כחודש. לאחריהן, כלל לא בטוח שכחלון אכן יהיה שר האוצר, זאת לאור מצבו העגום בסקרים.

על פי כל ההערכות, הרי שמן הסתם שר האוצר הבא יציג תכנית חדשה להורדת מחירי הדירות ויפסיק את מחיר למשתכן, עליה נשמעו לא מעט ביקורות. כך שבסוג של נחמת עניים, המגזר החרדי מקבל מכרז אחד רציני במסגרת 'מחיר למשתכן'.

חשוב לציין שלפני כשנתיים כבר יצא מכרז אחד של 'מחיר למשתכן' בשכונת רמת שלמה הירושלמית שיועד עבור המגזר החרדי, אלא ששם היה מדובר על כמה עשרות דירות בלבד, מה שלא ממש פתר את מצוקת הדיור החריפה בקרב המגזר.

כאמור, הפרויקט בבני ברק יכלול 1,183 יחידות דיור, כאשר המחיר המקסימלי למ"ר עומד – לפי חוברת המכרז – על 10,900 שקלים, כך שהמחיר של דירה בת כ-90 מ"ר יעמוד על כמעט מיליון ש"ח. מדובר במחיר זול משמעותי ביחס למחירי הדירות המאמירים בבני ברק.

'ביזנעס' מציין, כי מחיר דירה בת שלשה חדרים בבני ברק, שגודלה 90 מ"ר, עשויה להגיע כבר כיום לכ-1,600,000 ש"ח ויותר. מה גם, שאם מחירי הדיור באזור המרכז ימשיכו לטפס, עשוי המחיר להגיע לדירה ממוצעת, בגודל 90 מ"ר, אף לכ-2 מיליון ש"ח – עד שהדירות בפרויקטים של 'מחיר למשתכן' יאוכלסו.

רחוב טיפוסי בצפון בני ברק, הדמיה – צילומסך מאתר רמ"י

סביר להניח שהמחיר הסופי יעלה עקב הוצאות בלתי צפויות שתמיד מתרחשות, אך כאמור המחיר הסופי נמוך בהרבה ממה שתעלה דירה חדשה בבני ברק.

המכרז עצמו פתוח לכלל הציבור ולא רק חרדים יוכלו לרכוש שם דירות, זאת בשונה מפרויקטים שונים למגורים בבני ברק, שם נשמעו טענות על וועדות קבלה שמנעו רכישת דירה מבני עדות המזרח או ממשפחות שנחשבות 'פתוחות' יחסית. הייחודיות של המכרז היא במיקום שלו שנמצא בבני ברק, כמו גם התאמה של בניית הפרויקט לבני המגזר החרדי, התאמה שמתאפיינת במרפסות סוכה רבות, מעליות שבת וכדומה.

התאריך האחרון להגשת הצעות למכרז, הוא ב-13 למרץ בשבוע הבא, כך שלא נותר זמן רב להגשת הצעות בנושא, ניתן רק לקוות שהפרויקט החדש אכן יסייע – ולו במעט – לפתירת מצוקת הדיור החריפה הקיימת בקרב המגזר החרדי.

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום