סכסוך עבודה על אש קטנה: החל מיום ראשון עיצומים ברכבת

העיצומים יקיפו כ-1,500 עובדים • בין היתר, קורסי פקדים ואתתים יושבתו, תהיה פגיעה באספקת החלפים ובטיפול בציוד במוסך באר-שבע, הדרכות שונות יבוטלו, נהגי מכוניות ישבתו וכך גם עובדים בבניין ההנהלה בלוד • לא מתוכננת פגיעה בנוסעים, אבל אם העיצומים יימשכו עלולים להיות איחורים ואולי גם ביטולי רכבות

רכב ותחבורה 28.2.2019 | 23:24

דוברות רכבת ישראל

שבוע אחרי גל המחלות של הנהג, נוקט ועד עובדי הרכבת עיצומים רשמיים. הפעם, לא צפויה פגיעה ברכבות הנוסעים, אך אם העיצומים יימשכו עלולים להיות איחורים ואולי גם ביטולי רכבות.

הסיבה העיקרית לעיצומים, לפי הוועד, היא החלטת ההנהלה לבטל תקנים ולפטר עובדי תפעול ופקידים "בעת שהיא קולטת עוד ועוד מנהלים ומחלקת מענקים לבכירים שהובילו את הרכבת לגירעון". 

בהנהלה, לעומת זאת, מצביעים על סידורי העבודה של הנהגים כעילה העיקרית לעיצומים. לטענתם, ההסתדרות והוועד נסוגו מהסכמות להפעלת סידורי עבודה חדשים, בהם נהגי הקטרים יפעילו אותם ארבע שעות במשמרת, במקום שלוש וחצי כיום (ההסכם הקיבוצי מאפשר שש שעות במשמרת, מתוך משמרת של שמונה וחצי שעות ביום). עוד טוענים בהנהלה כי העיצומים "הסמויים" עלולים לגרום לאיחורים ואף לביטול רכבות נוסעים.

העיצומים יקיפו כ-1,500 עובדים. בין היתר, קורסי פקדים ואתתים יושבתו, תהיה פגיעה באספקת החלפים ובטיפול בציוד במוסך באר-שבע, הדרכות שונות יבוטלו, נהגי מכוניות ישבתו וכך גם עובדים בבניין ההנהלה בלוד. עיצומים אלה מתחילים בתום שבוע שבו נפגעו רבים מנוסעי הרכבת בשל סגירת תחנת רחובות, אחת העמוסות בישראל, לצורך עבודות תשתית.

מוועד העובדים של הרכבת נמסר: "המצב שבו הנהלת הרכבת עושה כל העולה על רוחה, מודיעה על פיטורי עשרות עובדים, מצמצמת תקנים ושעות, מטילה עומס עבודה בלתי סביר על העובדים, פוגעת בשכר ובעבודה של הנהגים ושל הפקחים, הקופאיות, מנהלי המשמרות, מנהלי התחנות, מונעת התקדמות במו"מ של חטיבת המטענים ועוד - הוא מצב שכוועד לא נוכל לקבלו. המו"מ לא מתקדם בגלל התעקשות ההנהלה לפגוע בעובדים ולראיה, כל ההצעות של יו"ר ההסתדרות מהבוקר, הצעות פשרה רבות, לא התקבלו ע"י ההנהלה. כדי להגן על העובדים וכדי להבטיח את הזכויות הבסיסיות של העובדים לא נותרה בידינו ברירה אלא לנקוט בצעדים ארגוניים. כאמור צעדים אלו לא יפגעו בתנועת רכבות הנוסעים".

מההנהלה נמסר כי: "שוב סכנה להמשך תנועתן הסדירה של רכבות הנוסעים, בשל נסיגתם של ההסתדרות ונציגות העובדים מההסכמות להפעלת לו"ז הנהגים המעודכן. ועד העובדים בגיבוי ההסתדרות מפעיל עיצומים סמויים שעלולים להביא לביטול רכבות נוסעים סדירות, עיכובים ואיחורים. זאת לאחר ההסכמות שאליהן הגיעו הנהלת הרכבת וההסתדרות בשבוע שעבר. זה, לצד עיצומים במקומות נוספים ברכבת. הנהלת החברה מעריכה את הנהגים ועבודתם, ומודעת לעובדה שציבור העובדים אינו תומך בהשבתה זו, ושהדבר נכפה עליו ע"י ועד כוחני, פראי, ולא אחראי.  הנהלת הרכבת קוראת לוועד להתעשת, לנהוג באחריות, להיות שותף באופן חיובי בתהליכים המשמעותיים הנעשים ברכבת ישראל, ולהימנע מפגיעה בעובדים ובמאות אלפי הנוסעים".

גלובס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום