'טבע' מנסה להתאושש: שולץ כינס מסיבת עיתונאים

ימים ספורים לאחר הצניחה במניות 'טבע', התייצב מנכ"ל החברה והשיב לשאלות: "עמדנו בכל היעדים הפיננסיים שהצבנו לעצמנו" • על הירידה במניית החברה: "התחלנו ליישם תכנית רה-ארגון בת שנתיים" • ומה התכניות ל-2019?

בריאות 19.2.2019 | 14:48

קאר שולץ | צילום: News Oresund, ויקיפדיה

לאחר שפרסמו את דו"חות 2018, שעלו על התחזיות אך גרמו לירידה עצומה במניות החברה, התייצב מנכ"ל טבע ונשיא החברה קאר שולץ למסיבת עיתונאים שנערכה היום בתל אביב.

בפתח דבריו אמר שולץ כי טבע יצאה לפני כשנה למסע להשבת חוסנה הכלכלי, תוך כדי שבחברה פועלים לייצוב העסק ולבניית עתיד בר קיימא לחברת התרופות הגדולה. שולץ הזכיר את תחילת יישום תכנית ההתייעלות של החברה שתימשך שנתיים, ומטרותיה הן: הקטנה משמעותית של בסיס העלויות, פישוט מבנה החברה ואיחודה, ושיפור הביצועים של טבע, תוך הגדלת הרווחים ותזרים המזומנים.

שולץ הדגיש כי במהלך השנה האחרונה הצליחה טבע לעמוד בכל יעדיה ולהניב את התוצאות שהם ציפו להם. כך למשל, מנה שולץ את ההכנסות בסך 18.9 מיליארד דולר (בהתאם ליעד שהוצב), הרווח למניה שהיה מעל היעד המקורי שהוצב, תזרים מזומנים חופשי של 3.7 מיליארד דולר (כמעט מיליארד דולר מעל היעד שהוצב), צמצום בסיס ההוצאות ב-2.2 מיליארד דולר, וצמצום החוב העצום של החברה ב-14%.

שולץ הוסיף ואמר כי ב-2018 המשיכה טבע לחדש ולהשיק מוצרים חדשים, כאשר במקביל היא פועלת לשימור היכולות שלה בתחום התרופות הגנריות והתרופות הייחודיות. בנוסך, הוא הזכיר כי טבע קיבלה אישור מה-FDA לשיווק של שתי תרופות ביו-סימיליאריות בארה"ב.

שולץ ציין גם, כי האתגרים ימשיכו ללוות את טבע גם בשנה הקרובה, כמו גם הירידה במכירות הקופקסון וירידה כללית בנפח המכירות, אך לעומת זאת ב'טבע' מצפים לעליה משמעותית מהשקות של תרופות גנריות חדשות, אם כי בשורה התחתונה מצפים בטבע לירידה כללית בהכנסות וברווחים בשנה הקרובה.

"בהסתכלות קדימה, אנו ממשיכים לצפות ש-2019 תהיה השנה שבה העסק יגיע לנקודת השפל, תוך שאנו ממשיכים להתמודד עם אותם אתגרים שאפיינו את 2018 ,כולל המשך השחיקה של קופקסון בארה"ב ואירופה, וכניסת מתחרים גנריים לשוק. במהלך השנה נמשיך להוציא אל הפועל את תכנית רה הארגון, כולל אופטימיזציה של רשת התפעול, בעת שאנו ממקדים את מאמצינו בייצור מזומנים לצורך הפחתת חובות החברה", אמר שולץ.

כאמור, מסיבת העיתונאים התקיימה לאחר הירידה העזה במניית טבע שהתרחשה ביום רביעי האחרון, לאחר שהחברה פרסמה את נתוניה לסוף שנת 2018. למרות שהנתונים היו במקרים רבים מעל המצופה, מניית החברה צנחה כמעט במספר דו ספרתי. על מנת לייצב את הבהלה שאחזה במשקיעים השונים, החליטו בטבע לצאת לראשונה מאז משבר הפיטורין לפני כשנה במסיבת עיתונאים בהשתתפות המנכ"ל, שאמר בנוסף כי אין לטבע תכניות לעזוב את ישראל, והכריז כי טבע לא מתכוונת להיכנס לשוק הקנאביס הרפואי הפורח בישראל.

בחברה הבטיחו גם להתמקד בשנה הקרובה בכמה דברים, תוך שהם צופים הכנסות של כ-17 מיליארד דולר ב-2019. הדבר הראשון בו מתכוונת טבע להתמקד, הוא יצירת הכנסות חדשות: ייצוב העסקים הגנריים של טבע בעולם, והמשך ניהול אבדן הבלעדיות של הקופקסון, כמו גם דברים נוספים.

הדבר השני שבו יתמקדו בטבע, הוא ניהול ההוצאות, הפחתת בסיס ההוצאות ב-3 מיליארד דולר, איחוד אתרי התפעול השונים, תוך כדי סגירה או מכירה של 11 אתרי ייצור בשנה הקרובה. מהלך שסביר להניח שיגרום לכמות גדולה של עובדים ללכת הביתה, אך ישאיר את החברה רווחית ומכניסה. כמו כן, מתכוונת טבע לנהל את הוצאותיה תוך כדי השקעה ממוקדת בתרופות ייחודיות שיש להן החזר השקעה גבוה.

בנוסף, תתמקד החברה בהפחתת החוב המשמעותי של טבע, כאשר לאחר הפחתתו בשנה האחרונה ב-14%, היא מתכוונת השנה להפחית אותו בעוד 7 מיליארד דולר, עד שיעמוד על 20 מיליארד דולר לקראת 2020. זאת, לעומת למעלה מ-30 מיליארד דולר של חוב בתחילת 2018.

בטבע יתמקדו בשנה הבאה גם בשיפור חיי המטופלים, על ידי המשך האספקה הסדירה של התרופות לכל רחבי העולם, כמו גם השקה של מותג טבע ב-20 מדינות נוספות בעולם, בצעד שאמור להגדיל את נתח השוק של טבע ולאפשר לה הכנסות נוספות.

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום