80 מצבות חוללו; הנשיא מקרון הגיע - ותקף

לאחר שבועות בהם מותקפים יהודי צרפת בעיצומה של הפגנת 'האפודים הצהובים' ובסמוך לסדרת הפגנות נגד אנטישמיות • מקרון בבית העלמין: "נטלטל את ההכרה של כולם"

חדשות בעולם 19.2.2019 | 14:08

צילום מתוך טוויטר

אנטישמיות בצרפת: היום (שלישי), שעות לפני תחילתה של סדרת מחאות כנגד האנטישמיות הגואה בצרפת, חוללו 80 מצבות בבית עלמין יהודי במדינה.

כזכור וכפי שדווח ב'כיכר השבת', גל המחאה העממי כנגד יוקר המחיה בצרפת, שממשיך להבעיר את המדינה ומכונה 'מחאת האפודים הצהובים', גבה מחיר לא קטן מן הקהילה היהודית - שכמו תמיד, אשמה בכול.

מעשי אנטישמיות מצד מפגיני 'האפודים' כללו אמירות ופוסטים של שנאה, ריסוס כתובת על חנות יהודית, כמו גם ניצולת שואה שהותקפה ברכבת, מפגינים שביזו בית כנסת בזמן תפילות שבת ועוד.

כדי להתנער ממעשים אלו נקבעו צעדות מחאה ברחבי צרפת, בהם יבהיר העם הצרפתי כי העמדות הללו אינן מייצגות אותו. הצעדות תיפתחנה הערב (שלישי); אך כאמור, כמה שעות לפני כן, ספגה הקהילה היהודית מכה אנטישמית נוספת: חילול בית עלמין - מעשה שאינו שכיח בצרפת.

לפי דיווח בסוכנות הידיעות הצרפתית France3, שמונים מצבות חוללו בבית העלמין היהודי שביישוב קווצנהיים, סמוך לשטרסבורג שבצפון-מזרח המדינה, ורוססו עליהן כתובות שנאה ונאצה, כגון צלבי קרב וכיתובים בגרמנית.

המשטרה הגיעה למקום ופתחה בחקירה. במקביל, בשעות האחרונות (שלישי) נודע כי נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הגיע עם בכירי הקהילה היהודית לבקר בבית העלמין שחולל, כדי לעמוד על היקף הנזקים ולהביע הזדהות עם הקהילה.

בביקורו בבית העלמין תקף הנשיא מקרון את מעשה האנטישמיות ואמר כי מדובר ב"מקרה חמור. רציתי להיות אתכם היום. צריך להילחם באנטישמיות במלוא העוצמה. יש לעשות יותר ממה שנעשה עד עכשיו. אנחנו נטלטל את ההכרה של כולם, נעביר חוקים חדשים. המשחיתים אינם ראויים לרפובליקה של צרפת". הוא הוסיף והתייחס לרצונם של יהודים בצרפת לעזוב את המדינה, ואמר לנציגים יהודיים: "חשוב שתישארו".

רבה של שטרסבורג, חבר הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' הרה"ג רבי אברהם ווייל אמר כי "ככל הנראה מדובר בפושעים מהימין הקיצוני המבקשים בדרך זו להביע את זעמם לקראת הערב שבו עורכות כל המפלגות בצרפת עצרות עם נגד האנטישמיות; אנו מזועזעים ונחרדים ודורשים מהשלטונות לתגבר את השמירה והסיורים ולמצות את הדין בנחישות נגד המבצעים השפלים".

בכיר מקומי גינה: "אני מרגיש כאב, כעס, הרבה כעס. זה יישוב שבו הקהילות הפרוטסטנטיות והיהודיות תמיד הלכו יחד, למרות התוהו ובוהו של ההיסטוריה. אחד התושבים אמר שבביתו לא אכלו בשר חזיר ביום ראשון, למקרה ששכן יהודי יוזמן ברגע האחרון....

"אני לא יודע אם יש קשר בין המעשה הזה לבין העצרות היום, אבל המתאם מזעזע. הלילה אני אהיה בעצרת נגד האנטישמיות שתתקיים בכיכר הרפובליקה בפריז, ואני עצוב לומר שאלך לשם עם סיבה נוספת".

חבר הפרלמנט היהודי, מאיר חביב, הגיב: "כמה עוד נוכל להזדעזע ממראות אלו? צלבי קרס על קברים יהודים, על כרזות ברחובות פריז, תקריות אנטישמיות ואלימות על בסיס יומי. כאילו חזרנו 70 שנה אחורה. אני מזועזע! צרפת צריכה לעשות חשבון נפש עמוק, ולא רק ברמה הפוליטית והציבורית - זה חייב לחדור גם לכל שכבות העם הצרפתי.

לא יתכן שרוב המפלגות הפוליטיות ואנשי ציבור מכל צרפת מתאחדים, וצפויים לצעוד יחד הערב בעצרות נגד האנטישמיות - ובאותם רגעים ממש, שונאי יהודים מסתובבים חופשי ומרימים ראש, ללא בושה וללא פחד. אירועים אלה לצערי מעלים סימני שאלה קשים לגבי עתיד היהודים בצרפת".

כיכר השבת

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום