כחלון: צריך להתייחס לתחבורה הציבורית כמצב חירום ביטחוני

שר האוצר בכנס metroTLV: "חוק המטרו חייב להיות מלווה בריכוז סמכויות; אם מישהו חושב שהוא יצליח, עם כל המורכבות והאינטרסים של ראשי העיר, להעביר את הדבר הזה בקלות - שיהיה לו בהצלחה, ונתראה בעוד הרבה שנים"

רכב ותחבורה 13.2.2019 | 14:24

פלאש 90

שר האוצר משה כחלון השתתף היום (ד') בכנס metroTLV של נת"ע, משרד התחבורה ומשרד האוצר, ואמר: "לפני 4 שנים נכנסתי למשרד האוצר, וקיימנו דיונים על הכלכלה ומה צריך לעשות. הנהלת האוצר אמרה לי אז שאנחנו במשבר דיור, ושהמשבר הבא הוא התחבורה הציבורית והתחבורה בכלל. לא האמנתי כמה מהר יגיע המשבר הזה. אנחנו בתוך המשבר. הפתרונות של המטרו - אנחנו תומכים ונתמוך בהם, כי אין משהו אחר, פשוט כי הם היחידים שאנחנו רואים כמובן ורוצים לסייע כדי לנסות לפתור את בעיית התחבורה עד כמה שניתן. חוק המטרו הוא אתגר".

לדבריו, "חוק המטרו חייב להיות מלווה בריכוז סמכויות. כמו בדיור. לקחנו את התכנון ואת רשות מקרקעי ישראל ומטה דיור ומשרד השיכון וכל מה שקשור לקחנו אלינו. אם מישהו חושב שהוא יצליח, עם כל המורכבות והאינטרסים של ראשי העיר, להעביר את הדבר הזה בקלות - שיהיה לו בהצלחה, ונתראה בעוד הרבה שנים.

"על הרקע הזה הדבר המרכזי שצריך להיות וזה צריך להיות ברמה הפוליטית של האוצר והתחבורה בהסכם קואליציוני, כולל ידידנו מכל המפלגות חרדים או לא. להתנהג על זה כמו במשבר. זה כמו שפעת העופות שכולם רצים מהר. זה משבר שפוגע במשק ובכלכלה. ממליץ לנהוג בצורה הזו של שעת חירום ובה מקצרים הליכים. עושים קצת מעקפים ולא יקרה כלום. נשמור על איזונים ושטחים ירוקים ורווחת הציבור, אבל אי-אפשר להתייחס לאירוע של התחבורה במדינה כאירוע רגיל. ואם הממשלה הבאה לא תכניס את זה כחוברת בחוק הסדרים ותכתוב לא תוכנית מטרו אלא תוכנית חירום לתחבורה - המשפטנים לא יראו בזה תוכנית רגילה. ועדה בכנסת מיוחדת לנושא הזה - לא ועדת כלכלה או כספים. מה שרציתי בדיור היה תנאי להקים ועדת רפורמות, הקמתי ועדה מיוחדת כדי להפריד כרטיסי אשראי מהבנקים, ולמשבר בדיור. אין לי סיכוי להיכנס לסדר היום של הוועדות, וזו ההמלצה, וזה מה שאני אוביל אם וכאשר נהיה שם.

"הרצאה של 150 מליארד שקל - קשה להצביע על מקורות וחירום כמו במלחמה, אז מביאים מקורות - ככה צריך להתייחס למשבר התחבורה. נושא התכנון - החלק המרכזי הוא התכנון. אנחנו בדיור הפתרון המרכזי שראינו היה לייצר מלאי תכנוני. ב-2011-2012 תכננו 24 אלף יחידות שהיה צריך 50 אלף. השנה תכננו 152 אלף, ונמשיך ביעדים בשנים הבאות לייצר מנאי תכנוני - אולי לא נשתמש בזה, אבל שיהיה על המדף. אני רואה את האוצר שותף, וגם כחבר ממשלה אני מאמין בזה ומחויב לזה, כי זה משבר חמור שפוגע בנושא החברתי, פערים בים פריפריה למרכז, איפה שלא נסתכל המשבר הזה פוגע בכלכלה הישראלית ובחברה. כממשלה עלינו לעשות הכול - זה לצאת למילואים לעומק בזה.

"אני מצטער שלא התחלנו כבר לבנות תשתיות באזורים כפי שהייתה המלצה במשרד האוצר. בחיים תמיד הדחוף דוחה את החשוב. היה משבר דיור קשה אני מקווה שאנחנו ביציאה ממנו, בנוסף להתחייבות כאן כבעל ברית - אם תראו שבחוק ההסדרים הבא לא תהיה התייחסות באישור משרד המשפטים, זה חייב להיות במצב חירום ולא במסלול רגיל - צריך להיות מתווה של מסלול ירוק כי יהיו פה המון חסמים וקשיים. המון גופים אינטרסנטים, לא רק של ראשי הערים - הפרויקט הזה הוא פי 10 או 30 מדיור. לא שאנחנו יכולים לבוא עם הסכם-גג לראשי הערים ולתת להם טיילת או מדרש כדורגל. לא תוכל לפצות. אני באופן אישי מחויב לזה ואריץ את זה ככמה שניתן הסכומים האדירים האלה ישלמו את עצמם, תוכנית חירום לתחבורה זה מה שצריך".

גלובס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום