בעקבות מות אסיר ביטחוני: שב"ס הגביר את הכוננות בבתי הכלא

שירות בתי הסוהר הבהיר כי פארס בארוד, שריצה מאסר עולם בבית הכלא רמון מאז שנת 1991, מת כתוצאה ממחלה כרונית ולא בשל שביתת רעב. האסירים הפלסטינים: "פתחנו בשביתה"

חרבות ברזל 6.2.2019 | 19:58

אילוסטרציה | נתי שוחט, פלאש 90

פארס בארוד, אסיר ביטחוני שריצה מאסר עולם בבית הסוהר רמון מאז שנת 1991, מת אתמול (שלישי) בבית החולים סורוקה. שירות בתי הסוהר הבהיר כי בניגוד לפרסומים, האסיר מת עקב הידרדרות רפואית כתוצאה ממחלה כרונית ולא כתוצאה משביתת רעב.

בעקבות המקרה הגביר השב"ס את הכוננות בבית הסוהר עופר ורמון מחשש להתפרעויות של אסירים ביטחוניים. במקביל, לשכת ההסברה של האסירים הפלסטינים מסרה כי האסירים פתחו בשביתה מלאה בכל בתי-הכלא בישראל. כמו בכל מקרה של מות אסיר, מינה נציב השב"ס, גונדר אשר וקנין, ועדת חקירה לבדיקת נסיבות מותו של האסיר. 

בארוד, תושב רצועת עזה ויליד 1969, היה חבר פעיל בתנועת חמאס וכאמור ריצה מאסר עולם מאז שנת 1991 לאחר שהורשע בעבירות רצח, ניסיון לרצח, חבלה גופנית חמורה וחטיפה.

לפני כשבועיים הציתו האסירים בכלא עופר תא ובמקביל החלו בהפרות סדר במספר אגפים. השריפה כובתה על ידי הסוהרים והיחידות המיוחדות של שב"ס הוקפצו לטיפול באירוע. כתוצאה מההתפרעויות נפגעו שלושה אסירים שפונו לטיפול בבית החולים, ושלושה אסירים נוספים טופלו במקום. 

ההתפרעות החלה בעקבות שורה של פעילויות שביצעו היחידות המיוחדות שב"ס, במסגרתן נערך חיפוש פתע בבית הסוהר. במהלך החיפוש נתפסו אמצעי לחימה שונים, מכשירי טלפון סלולריים, כרטיסי סים וחומר כתוב. בגופו של אסיר המשתייך לארגון הג'יהאד האיסלאמי-פלסטיני נמצאו שני מכשירי טלפון זעירים.

לפי הודעת שב"ס, בסך הכול אותרו בפעילות בשני בתי הסוהר עופר ונפחא 13 מכשירי טלפון סלולריים מאולתרים. האסירים המעורבים בהחבאת הציוד האסור להחזקה נענשו.

לפני כחודש הודיע השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, על צמצום תנאי המחבלים השוהים בבתי הכלא בישראל, כך שיהיו במינימום המתחייב על פי הדין הבינלאומי. זאת, לאחר שאימץ את עיקרי המסקנות של הוועדה הציבורית לבחינת תנאיהם שהקים ביוני האחרון. "אפעל מיידית ליישום ההמלצות ולא נירתע מאיומים ושביתות רעב. פגיעה בתנאי המחבלים הכרחית ליצירת הרתעה וגם כחובתנו המוסרית לקורבנות הטרור ומשפחותיהם".

לדבריו של השר, ישראל לא הגדירה מעולם את ההבחנה בין אסירים ביטחוניים לפליליים. "כאשר מדובר באסירים ביטחוניים, אחת מהמטרות המרכזיות של המאסר – שיקום, אינה מתקיימת, שכן מדובר באסירים חדורי אידיאולוגיה טרוריסטית שכלל אינם מתחרטים על מעשיהם", הסביר ארדן. השר הנחה את שירות בתי הסוהר להגדיר מחדש את מטרות הכליאה, כך שחוץ מאחזקתם לפי דין, היא תכלול גם יצירת הרתעה אל מול ארגוני הטרור.

החדשות 13

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום