מגלגלים? תצטרכו לשלם יותר על הסיגריות

מעשני הסיגריות המשתמשים בכאלו שנדרשות לגלגול ייאלצו לשלם יותר ברכישת המוצר • שופטי בית משפט העליון החליטו כי סיגריות מגולגלות וסיגריות מוכנות הן אותו מוצר מן הבחינה הפונקציונלית

כלכלי 4.2.2019 | 18:00

הדס פרוש, פלאש 90

בבית המשפט העליון נערך דיון לבקשת המיזם הרב מגזרי למיגור העישון והאגודה למלחמה בסרטן ישראל, שביקשו להשוות את שיעור מס הקנייה המושת על טבק לגלגול, לשיעור מס הקנייה המושת על סיגריות.

העתירה הוגשה נגד שר האוצר משה כחלון, משרד הבריאות ודובק בע"מ. ברקע הדברים מצויות המלצותיה של הוועדה הציבורית לצמצום העישון ונזקיו, בראשותו של מנכ"ל משרד הבריאות, שהוגשו לממשלת ישראל בראשית שנת 2011.

על בסיס המלצותיה של הוועדה, ביום 29.5.2011 קיבלה הממשלה את החלטה מס' 3247 שכותרתה "תכנית לאומית לצמצום העישון ונזקיו". בהחלטה זו קבעה הממשלה, בין היתר, כי על שר האוצר לבחון את ההמלצות ביחס לשיעורי המיסוי המוטלים על מוצרי טבק ולהגיש את המלצותיו לממשלה בתוך 90 ימים.

בשנת 2013 חתם שר האוצר דאז על תיקון לצו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין, במסגרתו הועלה שיעור המס החל על סיגריות "רגילות". לפי הנטען בעתירה, צו זה היה אמור להיות הפעימה הראשונה מבין כמה פעימות בדרך להעלאת המסים על מוצרי טבק, אך בפועל לא נעשו לאחר מכן צעדים נוספים ביחס למוצרי טבק לגלגול, כך שנוצר פער משמעותי בין המיסוי המוטל על סיגריות רגילות לבין זה המוטל על מוצרי טבק לגלגול.

לטענת העותרות, הפער בין מס הקניה בסיגריות רגילות לבין שיעור המס בטבק לגלגול סיגריות, אינו מבוסס על הצדקה עניינית ויוצר תמריצים לצריכתו של טבק לגלגול באופן שפוגע בבריאות הציבור, בהתחשב בכך שמן הבחינה הפונקציונאלית מדובר בחוויית עישון דומה. לכן, כך טענו, העלאת מס הקניה על סיגריות לא השיגה את מטרתה בפועל, בשל קיומה של אפשרות להוסיף ולעשן "בזול".

עוד טענו, כי יש תימוכין לדעה שהנזקים הכרוכים בעישון סיגריות "מגולגלות" אף גדולים יותר מסיגריות רגילות. עוד וטענו כי מס הקניה הוא כלי רגולטורי המאפשר למדינה לטפל גם בתופעות חברתיות בלתי רצויות, כדוגמת עישון. לשיטתן, המדינה מחויבת לשקול בהקשר זה את כלל השיקולים הרלוונטיים ולנהוג בשוויון. באופן כללי יותר, העלו העותרות טענות לעניין חשיבות ההגנה על הזכות לבריאות והזכות לחיים, בהתחשב בסכנות הנובעות מעישון.

על מנת לייעל את הדיון בעניין, בית משפט העליון צירף את חברת דובק כמשיבה, וזו טענה שההחלטה על שיעור מס הקניה על טבק לגלגול היא עניין מובהק שבמדיניות, ולכן יש לכבד את עמדתו של שר האוצר בנושא ולדחות את העתירה.

בתום דיונים בעניין זה, הרכב שופטי בית משפט העליון החליטו בהתאם לעמדתם של גורמי המקצוע במשרד הבריאות, כי סיגריות מגולגלות וסיגריות מוכנות הן אותו מוצר מן הבחינה הפונקציונלית. לכן, האבחנה בין מוצרים אלה, באופן שמשליך על הכוונת התנהגויות שיש להן השפעה על הבריאות, אינה יכולה להיקבע ללא כל טעם.

"אנו מורים אפוא על מתן צו מוחלט המורה לשר האוצר, להפעיל את סמכותו לפי חוק מס קניה ולהטיל באופן מיידי מסי קניה שווים על מוצרי טבק לגלגול ועל סיגריות רגילות".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום