משרד הכלכלה מקצה 5 מיליון ש"ח להרחבת התחרות במוצרים ללא גלוטן

בשורה משמחת לחולי צליאק או כלכלת בחירות? משרד הכלכלה הודיע על תמיכה של 5 מיליון ש"ח להגברת התחרות בתחום המזון ללא גלוטן. ההקצאה מגיעה על רקע המחירים הגבוהים וחוסר התחרות בתחום.

כלכלי 3.2.2019 | 21:15

pixabay

 בהודעה לקונית במיוחד, פרסמה הרשות להשקעות המסונפת למשרד הכלכלה את המודעה הבאה: "מעוניינים/ות להקים או להרחיב את פעילותכם בתחום מוצרי המזון ללא גלוטן? הרשות להשקעות מבקשת לסייע בהגברת התחרות בתחום המזון ללא גלוטן ומקצה לכך עד 5 מיליון ש"ח".

מאחורי פרסום המודעה מסתתרת מלחמת סחר ארוכת שנים הנערכת על גבם של חולי צליאק, אשר מנועים לאכול כל מאכל או מאפה המכילים בתוכו דגן מכל סוג, עקב רגישות מיוחדת למאכלים אלו.

על פי עמותת צליאק בישראל, צליאק היא המחלה הכרונית השכיחה ביותר הקשורה למזון בילדים באירופה וישראל. והיא אחת המחלות הכרוניות השכיחות ביותר בילדים בשכיחות של 1 מתוך 100 ילדים. למעשה השכיחות של המחלה בילדים במגמת עליה בעשורים האחרונים. כ-80% מהמקרים נשארים לא מאובחנים, למרות שניתן לאבחן ולטפל במחלת הצליאק בקלות ישנו לפעמים איחור של 8 שנים באבחון.

חולי הצליאק נאלצים לאכול מוצרים ללא גלוטן (חלבון הקיים בכמעט כל סוגי הדגנים). שוק המוצרים ללא גלוטן מגלגל כ- 150 מיליון ש"ח בישראל והוא משמש בעיקר את החולים במחלת הצליאק, ועוד אחוזים בודדים של לקוחות המשתמשים במוצרים למטרות דיאטה. 

קהילת החולים בצליאק; הם למעשה קהל ששבוי בידי כמה חברות בודדות המייצרות מאפים ומוצרי מאכל העשויים ללא גלוטן וגובים על כך מחירים אסטרונומים.

כך למשל, מבדיקה שערך "כיכר השבת": חבילת פיתות 5 יחי' נמכרת באחת מרשתות המזון הגדולות  ב- 20.50 ש"ח, פיתות ביס 8 יחי' (360 גר') ב- 16.40 ש"ח, ופתיתים אפויים (250 גר') 15.40 ש"ח.

המחירים היקרים, הובילו בעבר להפגנות ותגובות נזעמות של חולי הצליאק ומשפחותיהם. אולם ככל הנראה עד היום לא נמצאה הדרך להוזלת מחירי המזון ללא גלוטן באפן דרסטי.

ועדות שונות הוקמו בנושא וחלק מכיווני החשיבה היו לסבסד את המוצרים דרך משרד הבריאות וסל הבריאות והגדרתם כמוצר תרופתי או לחלק קופוני הנחה למשפחות החולים אולם שיטות אלו לא התקבלו והמחירים גאו.

אלא שכאמור, משרד הכלכלה שכבר הקצה בעבר כמה וכמה פעמים מיליוני שקלים להרחבת התחרות, אך ביטל את ההקצאות בגלל חוסר במשתתפים. מפרסם בימים אלה מודעה על הקצאה של עד 5 מיליון ש"ח למי שיקים או ירחיב את הפעילות שלו בתחום המזון ללא גלוטן. האם המהלך יביא לירידת מחירים ולעזרה משמעותית לחולי הצליאק? התשובה איננה חד משמעית. 

כיכר השבת

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום