מה עומד מאחורי הניסיון של בנימין נתניהו לבקר בהודו לפני הבחירות

בליכוד מספרים כי לאחרונה נעשו ניסיונות מצד רה"מ לתאם ביקור עבודה בהודו ● על הפרק: ניסיון לקדם עסקת ענק למכירת נשק ישראלי בהיקף כולל של כ-3.5 מיליארד דולר, שתשרת בין היתר את עובדי התעשייה האווירית ● הביקור לא יצא אל הפועל, אבל נתניהו הרוויח נקודות זכות במעוז של השר חיים כץ, שמשתף פעולה עם גדעון סער

מדיני 3.2.2019 | 19:17

אבי אוחיון, לע"מ

ההכנות לפריימריז בליכוד שייערכו בשלישי הקרוב בשיאן, וגם רה"מ נתניהו שאינו מתמודד בעצמו, מעורב בנעשה. אחת הגזרות החשובות למתמודדים היא התעשייה האווירית.

על פי הערכות כ-8,000 מבין כ-15,000 עובדי החברה התפקדו לשורות המפלגה. זאת, בעיקר בשל פעילותו הנמרצת וארוכת השנים של שר העבודה והרווחה, ח"כ חיים כץ, שכיהן בעבר במשך 22 שנה בתפקיד יו"ר ועד העובדים של החברה. כיום מכהן בתפקיד זה בנו של כץ, יאיר.

טרם התפטר מתפקידו כשר הביטחון, אביגדור ליברמן הורה על הקפאת ההנפקה המתוכננת בתעשייה האווירית. מדובר בהנפקה שראשי החברה שמים עליה את יהבם, במסגרת תכניות לפיתוח ולהעצמת החברה. מבחינתם, ההנפקה היא הדרך לגייס את ההון הדרוש לביצוע תכניות אלה. אחד המהלכים הראשונים של ראש הממשלה, נתניהו, שמחזיק מאז פרישת ליברמן בתיק הביטחון היה לבטל את הקפאת ההנפקה.

כך, בחודשיים האחרונים נתניהו ביקר פעמיים בתעשייה האווירית. את הביקור האחרון שלו בחברה הוא עשה אך לפני שבועות אחדים, בעקבות הניסוי המוצלח שנעשה בטיל חץ 3.

גורם בליכוד העריך כי היחס החמים מצד נתניהו כלפי התע"א נועד לפנות לאלפי העובדים שהתפקדו לשורות המפלגה, ובעיקר בניסיון לקרוא תיגר על שיתוף הפעולה שמתקיים בין חיים כץ, שעיקר כוחו הפוליטי בא מהתע"א, לבין גדעון סער. בבחירות המקדימות לליכוד שהתקיימו ב-2015 רשם חיים כץ הישג משמעותי בקלפי ביהוד, שבה הצביעו עובדי התע"א. באותה קלפי הוא קיבל 1,350 קולות בעוד שמספר הקולות הממוצע שקיבל בקלפיות אחרות ברחבי הארץ עמד על כ-195 קולות.

גורמים בליכוד טוענים כי הניסיונות של נתניהו למצוא חן בעיניהם של עובדי התע"א נמשכו גם בימים האחרונים, והתבטאו בסיפור מוזר: במהלך השבוע שעבר נעשו ניסיונות מצד לשכת ראש הממשלה לתאם לנתניהו ביקור עבודה בהודו, שכולל מפגש עם ראש הממשלה, נרנדרה מודי. על הפרק עמד ניסיון של נתניהו לקדם מול מודי עסקת ענק למכירת נשק ישראלי להודו בהיקף כולל של כ-3.5 מיליארד דולר.

מדובר במטוסי התרעה וביון ומטוסים ללא טייס מתוצרת התעשייה האווירית וחברת הבת שלה, אלתא מערכות; תותחים מתנייעים של אלביט מערכות וטילים של רפאל. באותה פגישה, כך טענו גורמים שמעורבים בנושא, נתניהו רוצה לשכנע את מודי לקדם את העסקה שבה רפאל תמכור להודו טילים נגד טנקים מסוג ‘ספייק’ - עסקה שהיקפה כ-600 מיליון דולר - אך תקועה כבר תקופה ארוכה בגלל ויכוחים פנימיים במערכת הביטחון ההודית. גם כשביקר לפני כשנה בהודו, נתניהו ניסה לקדם במסגרת מפגש שקיים עם מודי את העסקה של טילי הספייק.

ביום שישי בצהריים כבר התברר כי חרף הניסיונות האלה, המפגש של נתניהו עם מודי לא יצא לפועל בשל אילוצי הזמנים של ראש הממשלה ההודי. לגורמים בליכוד היה הסבר, שלפיו לנתניהו ולאנשי לשכתו לא היה ספק שפגישה עם מודי לא ניתן לתאם בעת הזאת- ועוד בהתרעה של שבועיים. למרות זאת, כך טען אחד הגורמים, המסר שיצא מאותו ניסיון - נקלט בקרב עובדי התעשייה האווירית: מהלך אקטיבי שמוביל נתניהו בניסיון להיטיב עם החברה במסגרת עסקת הנשק הגדולה בתולדות מדינת ישראל.

ובינתיים בתעשייה האווירית, כלקח מהשנים הקודמות, חל איסור על שימוש במשרדים ובכלי רכב של התעשייה האווירית במסגרת תעמולת בחירות; איסור על קיום אירועי בחירות במתקני החברה; איסור על תליית כרזות בחירות במפעלים השונים - על כלי רכב ועל כלי טיס ואיסור מוחלט להציע או לתת שוחד למי מהעובדים כדי שיצביע או ימנע מהצבעה בבחירות - זאת תמצית ההנחיות שפרסמה בימים האחרונים הנהלת התעשייה האווירית לכלל העובדים שלה לקראת הבחירות הקרובות.

על רשימת ההנחיות חתום הסמנכ"ל למשאבי אנוש של החברה, ברק שטרוזברג, וגובשו על רקע אירועים מן העבר, שבהם רבים מבין עובדי התע"א היו עסוקים בתעמולת בחירות בזמן העבודה - ואף נעדרו ממנה כדי לקדם את עניינם הפוליטי של מועמדים שבהם תמכו.

ההנחיות שהופצו בקרב עובדי החברה כוללות אזהרה שלפיה הפרת ההוראות שנוגעות לאיסור על תעמולת בחירות בחצרות התעשייה האווירית - תוביל לסנקציות נגד העבריינים: “מי שמפר את האיסורים הנ"ל צפוי להליכים פליליים, מאסר של שישה חודשים או קנס", נכתב.

גלובס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום