מו"מ חשאי עם צרפת על "קברי המלכים"

נושא התפילה היהודית בקברי המלכים בירושלים עולה שוב לכותרות וכעת נחשף כי בין צרפת שמחזיקה במקום לבין ישראל מתקיים משא ומתן חשאי בנושא הסבוך (חדשו

מדיני 3.2.2019 | 08:35

ויקיפדיה

ישראל וצרפת מנהלות שיחות חשאיות על פתיחת אתר היסטורי בירושלים לכניסת ותפילת יהודים. מסיבות היסטוריות, המקום נמצא בניהול הקונסוליה הצרפתית. את הדברים מפרסם הבוקר (ראשון) לראשונה, הכתב המדיני של 'ישראל היום'-אריאל כהנא

מדובר במשא ומתן חשאי וסבוך על פתיחת "קברי המלכים", אתר הסמוך לעיר העתיקה בירושלים לתפילת יהודים. לאתר, שבו קברים המתוארכים לשלהי תקופת בית שני (המאה הראשונה לספירה) ערך היסטורי ודתי עצום, אך כבר שנים ארוכות שהקונסוליה הצרפתית בירושלים לא מאפשרת לזרים להיכנס למקום.

מדובר, כך לפי כמה היסטוריונים, בקבריהם של נקדימון בן גוריון, כלבא שבוע, הלני המלכה וכן עשרות צדיקים שעל פי המסורת גופותיהם טמונות באתר שברחוב צאלח א-דין בבירה.

המקום נמצא דה־פקטו בניהול ממשלת צרפת כ־150 שנה, אך הקהילה היהודית בצרפת וגורמים דתיים בארץ טוענים, כי הבעלות שייכת ל"הקדש קברי המלכים". הסכסוך אף נדון לפני מספר שנים בבית הדין הרבני בירושלים.

על פי הדיווח ב"ישראל היום", במהלך ביקור הנשיא ריבלין בצרפת בשבוע שעבר, הפתיע אותו נשיא צרפת עמנואל מקרון כשהעלה את דרישת ההכרה. ריבלין, שלא היה בקי, לא הגיב לדרישת מקרון.

בנוסף, בעיתון דווח כי גם בשיחות הרבות בין מקרון לבין ראש הממשלה נתניהו, הנושא עלה לפחות פעם אחת ונראה כי כאשר יבשילו השיחות בדרג המקצועי, שר החוץ הוא זה שיכריע.

לפני כחודש נערכה מחאה של מתפללים יהודים בפתח הקונסוליה הצרפתית בדרישה לאפשר ליהודים להיכנס ולהיתפלל במקום.

אחד מיוזמי המחאה, הרב זלמן גרוסמן, הסביר ל'כיכר השבת': "פשוט מאוד; רוצים להפוך את המקום הזה למקום של הנוצרים, בזמן שכל השנים היו באים לפה יהודים להתפלל, כמו לדוגמה מתי שלא ירדו גשמים בארץ ישראל. זה מקובל מכל ה'מקובלים', וחבל שהמקום הזה ככה יהיה סגור".

"מי שיכול מעם ישראל לבוא, לחזק את המקום הזה ולהתפלל בו, יהיו לו ברכות והצלחות בפרט בענייני הפרנסה", בטוח הרב גרוסמן.

לדבריו, "אנחנו מבקשים שיפתחו את המקום, שעם ישראל יוכלו לבוא ולהתפלל פה. זה הכל. לא מבקשים שום דבר, רק שיהודים רוצים לבוא ולהתפלל על קברי המלכים".

"הקונסוליה הצרפתית, מספקת כל מיני תירוצים מתירוצים שונים. למשל אומרים שצריך שיהיה ביטחון...: 'שמעון הצדיק' יש פה באזור, ויש את קבר שמואל הנביא ו'דוד המלך', וברוך השם בכל המקומות אין לנו בעיות עם אף אחד, כי רק באים להתפלל".

יוזם המחאה מסכם: "זה מה שאנחנו מבקשים: תכבדו אותנו - שיהיה מקום לתפילה לעם ישראל, זה הכל".

עו"ד אליקים אורבך, בא כוחם של נאמני הקדש קברי המלכים, אמר בתגובה לידיעה כי "הגיעה העת להשיב את הנכס".

כיכר השבת

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום