לאורם ניסע ונלך: מסתבר שמשתלם לחיות בבני ברק

בני ברק מפתיעה לטובה במדד הבריאות שמתפרסם ע"י משרד הבריאות • כצפוי: כפר סבא ורמת גן מובילות את הדירוג בכמה מדדים • עוד יותר צפוי: נתונים מדאיגים על המצב בערי הפריפריה • מי יחיה ומי ימות

בריאות 29.1.2019 | 20:52

בני ברק | צילום: פלאש 90

לכל מקום יש את היתרונות שלו ואת החסרונות שלו, זה משהו שכולנו יודעים. אך מה לגבי הערים בהן אנו מתגוררים? כאשר אנו חיים בסביבה עירונית אנו חשופים לסכנות כזיהום אוויר, חוסר בשטחים ירוקים, מזון מתועש ומעובד, וקושי לנהל אורח חיים בריא. גם שיקולים חברתיים ינחו אותנו כאשר נבא להתגורר במקום מסויים. הקהילה, המעורבות החברתית וסביבה תומכת, יכולים למלא את החסר שנגרם בכל מיני מקרים.

למעשה, רוב תושבי ישראל (מעל 4.4 מיליון אזרחים) מתגוררים ב-16 ערים גדולות כאשר כל אחת מהן מכילה מעל 100,000 תושבים. לכל עיר יש כמובן את המאפיינים הייחודים שלה, מבחינה כלכלית, תרבותית וחברתית. כמו גם ברמת הפיתוח בעיר, השקעת הרשויות בתושב והשקעה באיכות הסביבה.

במשרד הבריאות סקרו את נתוני כל הערים ותושביהם, לצורך פרסום הדו"ח השנתי בנושא אי שוויון במערכת הבריאות, והדרך בה מתמודדת המדינה עמו. במסגרת העבודה הנוכחית נאסף מידע רב על שורה של מדדי בריאות בערים הגדולות, על מנת להציג פרופיל בריאותי של הערים, וכן לזהות את נקודות החוזק והתורפה של כל עיר ולראות את המגמות בנושא. הדו"ח מפורסם באופן שנתי והוא כולל בתוכו נתונים רבים ומפתיעים, כאשר העיר שהכי מפתיעה לטובה היא בני ברק.

למעשה, מתוך ארבעה עשר מדדים שונים, בני ברק מובילה לטובה בששה מהם. כאשר נרשמו בה אחוזי עישון נמוכים ביותר, אחוזי השמנה בילדים נמוכים ביותר, התמותה מסרטן (בשלש קטגוריות מתוך 3) היא הנמוכה ביותר בארץ, ובאופן כללי, ההערכה העצמית של מצב הבריאות היא הגבוהה ביותר מבין כל ערי הארץ, ועומדת על 92%. המדד היחיד שבני ברק נמצאת בו בתחתית הוא מדד הפעילות הגופנית, מאחר ולפי הנתונים עולה כי תושבי בני ברק עושים הכי פחות כושר בארץ. מצד שני, בבני ברק כאמור נרשמו הכי פחות מקרים של סרטן בארץ, כך שזה מתאזן.

במשרד הבריאות מסבירים כי בגלל היותה של בני ברק עיר שבה יש ילדים רבים, כמו גם היותה ממוקמת בתחתית הסולם החברתי כלכלי, הרי שהדבר גורם לכך שאחוזי העישון נמוכים, (כיוון שאחוזים רבים מתושבי העיר הם ילדים) כמו גם למקרים מועטים יותר של השמנת יתר אצל ילדים (כאמור עקב היות בני ברק באשכול 2 בסולם החברתי כלכלי). בשורה התחתונה העיר בני ברק מובילה בהכי הרבה מדדים, וחושפת נתונים מפתיעים על שיעור תחלואה נמוך מאוד של חולי סרטן בעיר התורה.

ומה בנוגע לשאר הערים? שתי הערים האחרות שהובילו את המדדים, הן כפר סבא ורמת גן. נתחיל בכפר סבא, מדובר בשנה הראשונה שבה העיר נכנסת לרשימת הערים הגדולות, והיא כבר מובילה בשני המדדים החשובים ביותר: מקום ראשון בתוחלת החיים, שעומדת על 84.4, ומקום אחרון בשיעור תמותת התינוקות. (0.9 לכל 1000 לידות). בשאר התחומים הכל די סביר, אין בעיה יוצאת דופן של השמנת ילדים בעיר, רוב התושבים אכן מבצעים חיסוני שפעת ובדיקות ממוגרפיה, ובנוסף לכך יש אחוזי עישון נמוכים מהממוצע בעיר. למרות זאת, נרשמו שיעורים גבוהים מעט מהממוצע בהתייחס לסוגי סרטן שונים.

עוד עיר שמובילה את המדד היא רמת גן, שמובילה את המדד כהעיר שנערכו בה (יחסית) הכי הרבה בדיקות ממוגרפיה, מה שכמובן מקטין את הסיכויים לסוגים שונים של סרטן נשים. בנוסף לכך ברמת גן נרשם השיעור הנמוך ביותר של חולי סכרת. תמותת התינוקות ברמת גן היא בין הנמוכות בערים, והתושבים עצמם מדווחים על פעילות גופנית שהם מבצעים לבריאותם, בשיעור הרבה יותר גבוה מכפי שמקיימים תושבי בני ברק השכנה. גם תוחלת החיים ברמת גן גבוהה מהממוצע הארצי, אך לא מגיעה לרמת תוחלת החיים של תושבי כפר סבא.

ומה לגבי ירושלים הבירה? במדד הזה ירושלים לא שוברת אף שיא חיובי, אך יש שיא אחד שלילי שהיא מחזיקה בו יחד עם בני ברק, מדובר בתחום הפעילות הגופנית, מסתבר שתושבי ירושלים פחות אוהבים ללכת לחדרי הכושר. באשכול הכלכלי-חברתי ממוקמת ירושלים באשכול 3, תוחלת החיים של אזרחי הבירה מעט גבוהה מהממוצע הארצי, אך גם מקרי תמותת התינוקות גבוהים מעט מהממוצע הארצי. בשאר המדדים ירושלים נמצאת באמצע, כאשר בדרך כלל המצב בעיר הבירה טוב יחסית מהממוצע בכל הארץ.

העיר העברית הראשונה – תל אביב, מחזיקה בשיא אחד חיובי ושיא אחד שלילי, היא זו שיש בה הכי פחות בעלי מוגבלויות בישראל, אך היא העיר שבה נרשם סרטן הנשים בשיעורים הגבוהים בישראל. לעומת זאת, שיעורי תמותת התינוקות בתל אביב נמוכים מאשר בכל הארץ, ושני תחומים בהם נרשמו אחוזים גבוהים, הם ההערכה העצמית של התושבים לגבי מצב בריאותם, שם נרשמו 91% לתל אביב, כמו כן גם בנושא הכושר, התברר שתושבי העיר הלבנה אוהבים את חדר הכושר, אך לא כמו שכניהם מרמת גן.

עוד עולה מהדו"ח, כי ערי הפריפריה מסתמנות כערים הפחות בריאות בישראל. כך למשל, אשקלון מובילה כעיר עם הכי הרבה מקרי השמנת יתר אצל ילדים, מוגבלויות תפקודיות, וכן יש לתושביה את ההערכה העצמית הנמוכה ביותר מקרב כל תושבי הערים.

אשדוד מובילה לרעה את המדד כעיר עם הכי הרבה מקרי סרטן לגברים, הכי הרבה מקרי סוכרת, והכי הרבה תושבים הנוטלים כדורי שינה. באר שבע מובילה בתמותת תינוקות. בבת ים יש שיעור דומה לשיעור הסוכרת שיש באשדוד, כמו כן יש שם את תוחלת החיים הכי נמוכה מבין הערים. בחולון יש הכי הרבה נשים החולות בסרטן (כללי) ובראשון לציון יש 28 אחוזי עישון, גבוה יותר מבכל עיר אחרת בארץ.

המדד מראה את ההבדלים החדים שיש בין תושבי כפר סבא לבין תושבי אשקלון. אמנם אין זה אומר שמי שנולד באשקלון חייו יהיו קצרים יותר מזה שנולד בכפר סבא, אך ללא ספק שהמצב הכלכלי חברתי הרעוע, כמו גם חוסר ההתייחסות של הממשלה לצרכי התושבים הרבים, גורם לחלק לא קטן מהמצב הבעייתי.

בעקבות פרסום המדד אמר סגן שר הבריאות חה"כ יעקב ליצמן כי צמצום הפערים וחיזוק הפריפריה הוגדרו בתור יעד עליון בסדר העדיפויות של משרד הבריאות. "ביצענו בשנים האחרונות תוכניות רבות בנושא ובכל תוספות המשאבים שהבאנו למערכת למיטות, מכשור רפואי מתקדם, תמיד ניתנה עדיפות לפריפריה. נמשיך לחזק את מערכת הציבורית ולפעול בנושא". כך ליצמן, שלפי הדיווחים מתכוון גם בממשלה הבאה לדרוש את תיק הבריאות.

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום