נמנעה השביתה: עובדי בית החולים החרדי התאגדו

כ-450 האחים והאחיות במרכז הרפואי 'מעיני הישועה' בבני ברק חתמו על הסכם קיבוצי היסטורי ויזכו לראשונה להצמדת תנאי שכרם לנהוג במגזר הציבורי ולהגדלה משמעותית של הפרשותיהם לפנסיה • עוד כולל ההסכם: מענקים, תוספות על משמרות ועוד

כלכלי 21.1.2019 | 18:06

בית החולים 'מעיני הישועה' | צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות

ההסתדרות, ועד האחיות והאחים בבית החולים החרדי 'מעיני הישועה' בבני ברק והנהלת המרכז הרפואי חתמו על הסכם קיבוצי פורץ דרך שיסדיר לראשונה את תנאי העסקתם של כ-450 אחיות ואחים בבית החולים. עובדי מעיני הישועה הינם חלק מכ-800 אלף עובדים במשק הישראלי המאוגדים בהסתדרות.

עם חתימת ההסכם לסקטור האחיות והאחים במעיני הישועה, ההסתדרות תמשיך ותפעל מול הנהלת בית החולים למען שיפור תנאי העסקתם של שאר עובדי המוסד והסדרתם במסגרת הסכם קיבוצי.

ההסכם נחתם בין יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, יו"ר הסתדרות האחים והאחיות אילנה כהן, מנכ"ל האיגוד עו"ד אורי פליישמן, יו"ר ההסתדרות במרחב רמת-גן בני-ברק אבי גלילי, יו"ר ועד האחים והאחיות דבי בק ונציגי הנהלת בית החולים בראשות המנכ"ל שלמה רוטשילד.

ההסכם מביא לשיפור משמעותי בתנאי השכר של האחיות, לרבות שיפור של עשרות אחוזים בהפרשות הפנסיוניות שלהן, שכן הוא קובע כי גם על רכיבי "עבודה נוספת" ישולמו הפרשות פנסיוניות.

ההסכם אף קובע כי תנאי השכר של האחים והאחיות יעודכנו בהתאם לנהוג במגזר הציבורי, תוך השוואת תשלום "תמריץ שנתי" כנהוג לעובדי המגזר הציבורי. בנוסף לכך, אחת לשנה יחולק "מענק יובל" בשיעור 60% מהשכר החודשי של כל אחד מהעובדים שצברו ותק של 25 שנה בבית החולים ו/או בית חולים ציבורי אחר.

הצדדים הסכימו בנוסף כי אחיות שישלימו 40 שעות שבועיות יזכו לתוספת שכר מיוחדת החל מהשעה ה-36, וכי תיפתח קרן השתלמות רטרואקטיבית לכל עובד שישלים ארבעה חודשי העסקה. במקביל, עובד שישלים 18 חודשים יקבל מעמד של קביעות.

כחלק מההסכם הוסדרו מנגנונים משותפים לתיאום בין נציגות העובדים להנהלה בכל הקשור לאיוש משרות פנויות חדשות לעובדים קיימים, ניוד עובדים וסיום העסקה. כמו כן יוקצו לראשונה לנציגות האחיות שעות עבודה ייעודיות בתשלום למטרת פעילויות מטעמן וכן חדר לפעילות הוועד.

עוד קובע ההסכם, כי תוקם קרן ימי מחלה מיוחדת לצורך קידום רווחתם של עובדים שמיצו את מכסי ימי המחלה שלהם. זאת כחלק מההסכמה בין ההנהלה לנציגות העובדים על הצורך לתת מענה לעובדים החולים במחלות קשות.

בשבוע שעבר דיווחנו בהרחבה כאן ב'ביזנעס' על כוונת עובדי המרכז הרפואי לפתוח בשביתה, שתכלול פעילות ב'מתכונת שבת' בלבד, מאחר ולטענתם בכל פעם סירבה ההנהלה מחדש להציע הצעות רלוונטיות שישפרו את תנאי העובדים, מה שלא הותיר ברירה אלא להכריז על הצעדים, אותם הם איימו להחריף במידה וההנהלה לא תחזור לשולחן הדיונים. למרות זאת, הבטיחו העובדים לא להגיע למצב בו הם יסכנו חיי אדם. כמו כן, הודיעה ההסתדרות כי תפעיל וועדת חריגים על מנת לתת שירות ככל הניתן במידת הצורך.

"צר לנו שהגענו לצעדים חריפים אלו, אך אלו יכלו להימנע לו הייתה הנהלת בית החולים מתעשתת ונכונה לתגמל את העובדים בשכר מכבד", אמר סגן יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות רפי מסט. לדברי חבר ועד הפעולה של עובדי המנהל, המשק והפארא-רפואיים, אהוד בר-תור, צרת העובדים "היא צרת כלל האוכלוסיה החרדית, ואנחנו מקווים כי הדרך הקשה שלנו תסלול את הדרך לכלל השכירים החרדים ונגיע לשינוי משמעותי ולתנאים מכבדים יותר".

א', עובדת בחדר ניתוח בבית החולים, טענה כי היא עובדת במרכז הרפואי 20 שנה ועדיין עובדת על משכורת מינימום ומגדלת את ילדיה בדוחק. "ההנהלה חיה ברווח גדול, ואילו אני נאבקת בכל חודש כדי שהילדים שלי ילמדו בישיבות הכי טובות", זעמה.

ימים ספורים לאחר מכן, סיירו במרכז הרפואי גדולי הדור, בראשות מרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א, כהזדהות עם הנהלת המרכז הרפואי וכתמרור אזהרה להסתדרות, כאשר המסר אותו הם מבקשים להעביר הוא שבשונה משאר בתי החולים בארץ, למרכז הרפואי מעיני הישועה אופי שונה המתנגד להתאגדות עובדים כזו או אחרת.

את הסיור הקדים מכתב שפורסם בסוף השבוע האחרון מטעמם של הרבנים ובו נכתב כי "כל אדם אשר יראת השם בליבו, לא יתן יד ולא יטול חלק בדבר הזה (השביתה. א"ס)". זאת, לצד ציטוט מדברי החזון איש, כי "פועלים שאינם רוצים לעבוד מפני שאינם מרוצים מהשכר שקצב להם בעל הבית, אינם רשאים לשבות".

לדברי החזון איש מוסיפים מרנן ורבנן הגר"ח קנייבסקי, הגר"ג אדלשטיין, הגר"ש בעדני, הגר"ש רוזנברג והגאון רבי משה שאול קליין, כי "בפרט בבית הרפואה מעיני הישועה שבתחילת יסודו נוסד על מנת שכל שאלה תובא לפני ועד ההלכה של בית הרפואה והם יכריעו. חס ושלום לפנות לכל גורם אחר שהם יכריעו בעניינים אלו. בפרט כשמדובר בבית חולים שמתעסק בפיקוח נפש, ואם יקרה ח"ו איזה אסון בעקבות השביתה במישרין או בעקיפין, השובתים לא יוכלו לומר ידינו לא שפכו את הדם הזה. לכן, על פי דעת תורתינו הקדושה, כל אדם אשר יראת השם בליבו, לא יתן יד ולא יטול חלק בדבר הזה. ולשומעים יונעם ותבוא עליהם ברכת טוב בזכות הצלת נפשות מישראל".

בהמשך המכתב, הוסיף בכתב ידו הגאון רבי יהודה סילמן, אב"ד לממונות, כי "אסור לשבות בבית חולים אם יגרם אף חשש רחוק של פיקוח נפש, ובפרט שינו ועד הלכה שצריכים כל דבר להפנות אליו, ואני בטוח בעובדים שיפעלו בדרך התורה ולא ישתפו פעולה עם ההסתדרות, שיש בזה חששות נוספים".

בעקבות המכתב הודיעו חלק מהעובדים כי ימנעו מלהשתתף בשביתה, אך רוב רובם של העובדים התעקשו להמשיך בצעדי מחאה על רקע סכסוך העבודה, בטענה כי אופיה של השביתה לא תפגע בחיי אדם.

היום כאמור, נחתם לראשונה הסכם קיבוצי בבית החולים – והשביתה נמנעה.

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, בירך על חתימת ההסכם ואמר, כי "התאגדות בהסתדרות מצמצמת פערים חברתיים, ואת זאת אנו מוכיחים עתה עם הסכם היסטורי ופורץ דרך שיביא לשיפור משמעותי בתנאי העסקת האחים והאחיות בבית החולים מעיני הישועה. אני מודה לאילנה כהן ולאורי פליישמן מהסתדרות האחיות וליו"ר המרחב אבי גלילי על המאמצים והנחישות להביא את המו"מ לסיום ולחתום על ההסכם הקיבוצי. כעת נירתם להשלמת המשימה לשיפור ולחיזוק התנאים של שאר הסקטורים בבית החולים".

יו"ר הסתדרות האחים והאחיות, אילנה כהן התייחסה להסכם ואמרה, כי היא "מקדמת בברכה את אחיות מעיני הושעה למשפחת הסתדרות האחיות. האחיות שחתרו לחתימה על הסכם היסטורי זה, שוב מוכיחות כי הן גורם מוביל, מרכזי ומשמעותי ביצירת שינוי במערכת הבריאות. ההסכם משקף את מנעד האחריות הרחב של הסתדרות האחיות בין המטופלים וזכויות האחיות והאחים".

לדברי מנכ"ל הסתדרות האחיות, עו"ד אורי פליישמן, ההסכם אליו הגיעו "מהווה צעד היסטורי לשיפור נדרש והכרחי בתנאי העסקת ציבור האחים והאחיות במגזר החרדי. הצלחנו להוכיח כי בין הצדדים למו"מ עמד מכנה משותף שהוא הרצון לשרת, לטפל ולדאוג הן להטבת מצבם של המטופלים והן לדאגה לזכויות העובדים תוך הבנה לחשיבות חוסנו של בית החולים".

להסכם החדש הגיב גם יו"ר ההסתדרות במרחב רמת גן-בני ברק, אבי גלילי, שאמר כי הוא "מברך על ההסכם ואת העובדות והעובדים על השיפור המיוחל בתנאי העסקתם. תודה לשלמה רוטשילד שהוא המנכ"ל הראשון של בית החולים שניאות להרים את הכפפה ופעל לחתימת ההסכם מול ההסתדרות, וכן לאילנה כהן ואורי פליישמן על העבודה המשותפת והמקצועית".

יו"ר ועד האחיות, דבי בק, מסרה: "בזכות ההתאגדות שלנו עשינו היסטוריה במגזר החרדי. כמובן שיש עוד מה להשיג ולאן לשאוף אך אני מברכת על ההסכם אליו הגענו ומודה לכל השותפים לו על הנחישות ושיתוף הפעולה".

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום