כמה זה עולה לנו? יקר מאוד! הושק סל המוצרים הבסיסי

24% יקר יותר ממחיר הסל הממוצע במדינות ה-OECD: הושק סל הכלכלה שאמור לתת תמונת מצב על מחיר מוצרי היסוד בארץ • מה נכלל בסל ומה לא, ועד כמה הסל אכן נותן תמונת מצב על המחירים? • האם נראה ירידת מחירים בעקבות הסל החדש?

כלכלי 20.1.2019 | 18:57

סניף רמי לוי. אילוסטרציה | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

משרד הכלכלה משיק היום (א'), יחד עם הלמ"ס, את סל המוצרים הבסיסי, שמאגד את המוצרים הבסיסיים הנמכרים ביותר במשקי הבית בישראל ואמור לאפשר להשוות את העלות שלו בין הרשתות. הסל עצמו אמור לשמש להשוואה בין הרשתות וליצור ביניהן תחרות על הרשת שתציע את הסל הנמוך ביותר.

בסל נכללים 68 מוצרים במגוון קטגוריות כאשר ניתן להשוות ביניהן. הקטגוריות שנמצאות בסל הן: חלב ומוצריו, לחם, מוצרי בשר ודגים, מזון יבש, פרות וירקות, ומוצרי טואלטיקה. במשרד הכלכלה ובלמ"ס אומרים כי בכל עדכון של המחירים, תפורסם העלות הכוללת של סל המוצרים, כאשר התחשיב הוא רכישת יחידה אחת מכל מוצר. בנוסף לכך, בכל חודש יפורסמו המחירים הממוצעים ושיעור השינוי בעלות הכוללת של הסל, אם ללמעלה ואם ללמטה.

חלק משמעותי ביותר בסל, הוא ההשוואה של המחירים במגוון התחומים בין ישראל לבין הממוצע במדינות המערב. כך אנו יכולים לראות כי מחירי מוצרי החלב בארץ, גבוהים בממוצע ב-67% מהשיעור הממוצע במדינות ה-OECD. איך זה מסתדר עם העובדה שהפרה הישראלית היא המניבה ביותר בכל העולם? לא ידוע, אבל טוב שיש את הסל שמשווה את המחירים.

גם מחירם של המשקאות הקלים והלחם גבוהים ב-37% ו-36% ממחיריהם הממוצע באירופה. הענף היחיד שמוצריו זולים יותר מאשר באירופה, הוא הפירות והירקות שזולים בממוצע ב-8% יותר מאשר במדינות ה-OECD. בשורה התחתונה, מחירי סל המזון כפי שנקבע ע"י משרד הכלכלה והלמ"ס, גבוהים ב-24% ממחיר הסל הממוצע במדינות ה-OECD.

מדובר בנתון עגום למדי, מחמת והנתון הוא רק על העלות של הסל, וזאת מבלי לחשב את שכר המינימום בישראל שנמוך משמעותית מזה הנהוג במדינות ה-OECD. בנוסף למחירי הדיור ודברים נוספים שגורמים למשכורת שלנו להסתיים עוד לפני העשירי לחודש. אך למעשה במשרד הכלכלה מציבים נתון אחד מנחם, לפיו מחיר הסל ירד במעט, ובעוד שבשנת 2017, העלות הממוצעת של הסל עמדה על 1,090 ₪, הרי שבשנת 2018 מחיר הסל עמד על 1,087 ₪.

לאחר ההישג בדמות ירידה של 3 שקלים במחיר הסל לאורך שנה, ממשיכים בלמ"ס ובמשרד הכלכלה להבטיח, כי בכל עדכון של סל מחירי סל המוצרים יפורסמו העלות הכוללת של רכישת סל המוצרים, בנוסף למחיר החודשי הממוצע של כל מוצר ושיעור השינוי בעלות הסל הכוללת.

הסל עצמו אמור לתת תמונה כוללת על הוצאה של משק בית, למרות שבתוך המוצרים אנו מוצאים סכיני גילוח, ג'ל גילוח, ומוצרים נוספים שספק אם הלמ"ס ומשרד הכלכלה חשבו על כלל הציבור ועל סל שיכול לשקף את ההוצאה של רוב משקי הבית בישראל.

במשרד הכלכלה ובלמ"ס אומרים כי בחירת המוצרים נעשתה באמצעות מתודולוגיה סדורה שפותחה ע"י משרד הכלכלה והתעשייה והלמ"ס. כאשר המוצרים נבחרו על פי שלושה קריטריונים: המשקל היחסי שלהם ב'סקר הוצאות משקי הבית' של הלמ"ס, רמת ההבדל והשונות בין חמישוני ההכנסה בישראל, ומוצרים הנמכרים לאורך כל השנה.

בלמ"ס ובמשרד הכלכלה מדגישים כי המוצרים בסל הנם מוצרים נבחרים ואינם כוללים את כלל מוצרי הצריכה הנרכשים ע"י משקי הבית. בנוסף לכך הסל מהווה כ-45% מסך ההוצאה הממוצעת של משקי הבית על קטגוריות המזון (כולל פירות וירקות) ומוצרי ניקיון, מחמת ושאר ההוצאות הן יותר יחודיות לפי צרכי משקי הבית השונים.

בעקבות השקת הסל החדש אמר שר הכלכלה אלי כהן, כי "הכלי שמשיקים היום משרד הכלכלה והתעשייה בשיתוף הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יהווה כלי מעקב מוחשי אחר מחירי המוצרים עבור הצרכנים. מדובר בכלי נוסף לעודד צרכנות נבונה שיאפשר לבצע השוואת מחירים רחבה ומקיפה, שיגביר את התחרות בין הרשתות ויתרום להורדת המחירים".

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום