מדד המחירים לצרכן ירד בדצמבר ב- 0.3%; סעיף ההלבשה זינק

מדד המחירים לצרכן רשם בחודש דצמבר 2018 ירידה בשיעור של 0.3% • בשנת 2018 כולה, רשם המדד עלייה של 0.8% • לסעיף הירקות והפירות הייתה השנה השפעה משמעותית על המדד, הסעיף עלה בשיעור של 12.4%

כלכלי 16.1.2019 | 13:48

אנשים קונים פירות וירקות בשוק בצפון העיר צפת | צילום: דוד כהן פלאש 90

מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר 2018 ירד בשיעור של 0.3% לרמה של 101.2 נקודות. בשנים-עשר החודשים האחרונים עלה המדד בשיעור של 0.8% והמדד ללא אנרגיה עלה ב-1.0%.

ירידות מחירים נרשמו החודש כמעט בכל סעיפי המדד הראשיים, למעט סעיף הלבשה והנעלה שעלה בשיעור של 3.2% וסעיף הבריאות שעלה בשיעור של 0.2%. מחירי הארחה, נופש וטיולים בארץ ירדו החודש בשיעור של 9.9%, ומחירי הנסיעות לחו“ל עלו בשיעור של 1.3%. סעיף הדיור (שכ“ד) נותר ללא שינוי, ובשנים-עשר החודשים האחרונים הוא עלה ב– 1.9%.

מחירי הדירות, שאינם משתקללים במדד המחירים לצרכן, ירדו בסקר האחרון בשיעור של 0.4% (נתון ארעי) ובשנה האחרונה נרשמה בהם ירידה בשיעור של 2.3%.

שנת 2018 הסתיימה עם עלייה של 0.8% במדד המחירים לצרכן. לסעיף הירקות והפירות הייתה השנה השפעה משמעותית על המדד, הסעיף עלה בשיעור של 12.4%, לאחר ירידה של 3.8% בשנת 2017.

שני סעיפים נוספים שהשפיעו השנה על עליית המדד היו שירותי דיור בבעלות הדיירים שעלה בשיעור של 1.9% והוצאות על נסיעות לחו“ל וטיסות בארץ שעלו בשיעור של 5.7%. האינפלציה נמוכה מהגבול התחתון של היעד מזה חמש שנים.

רמת האינפלציה הנמוכה השנה הושפעה מעלייה ברמת התחרותיות במשק, ובכלל זה המכירות המקוונות שהשפיעו על מחירי ההלבשה וההנעלה וריהוט וציוד לבית. עליית השכר במשק הביאה להתייקרות של מחירי שירותים שונים, וכנראה גם השפיעה על מחירי המזון, אבל בדיעבד ניתן לומר שהשפעתה הייתה נמוכה מהמצופה. האינפלציה בשנת 2019 תושפע מהמשך עליית השכר במשק, ומהתייקרויות צפויות במחירים של מוצרים שמחירם מפוקח כמו חשמל, מים, ארנונה ואולי גם חלק ממוצרי המזון.

כלכלני בנק הפועלים מניחים כי הממשלה תיאלץ לבצע קיצוץ נרחב לאחר הבחירות, ואין להוציא מכלל אפשרות העלאת מסים עקיפים, אם כי אלו לא יהיו בעדיפות ראשונה. מחירי שכר-הדירה עולים עד כה בקצב די יציב של כ– 2% לשנה, ולכן אנו מניחים המשך עלייה בקצב הנוכחי. תחזית האינפלציה שלנו לשנת 2019 עומדת על 1.3%.

המועצה המוניטרית ציינה בהודעת הריבית שהמדיניות תתמוך בתהליך שבסופו האינפלציה תתייצב בסביבת מרכז תחום היעד. עד עתה ההכוונה הייתה 'התבססות האינפלציה ביעד' ולאו דווקא במרכז היעד, שהוא אינפלציה שנתית של 2%.

על פי כלכלני הפועלים, זה עדיין לא אומר שהריבית לא תעלה עד שנגיע לאינפלציה של 2%, אך זה מרחיק את העלאת הריבית הבאה, לעת בה סביבת האינפלציה תהיה קרובה ל-1.5%, וזה לא צפוי לקרות במחצית הראשונה של השנה. לאור המדד האחרון שהיה נמוך מהצפוי, מגמת הייסוף בשער החליפין, וסימנים להאטה בצמיחה, מעריכים עתה בבנק הפועלים כי הריבית תעלה רק פעם אחת השנה לשיעור של 0.5%.

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום