עליה במספר עסקאות הנדל"ן, האם המצב משתפר?

הלמ"ס מפרסם את נתוני הדירות של החודשים האחרונים ויש עליה במכירות • מה הסיבה לעליה בעסקאות, באיזו עיר נמכרו הכי הרבה דירות חדשות, והאם העליה בעסקאות מלמדת על תחילת הסוף של משבר הנדל"ן? • סיקור מלא

כלכלי 15.1.2019 | 13:06

כאן בונים. צילום: מיכל פתאל | פלאש 90

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה את נתוני מכירת הדירות בישראל בחודשים האחרונים. לפי נתוני הלשכה, בשלושת החודשים האחרונים הייתה עליה של 1.3% במכירת הדירות החדשות בישראל.

לפי הלמ"ס, יש עליה עקבית בכל עשרת החודשים האחרונים במכירת הדירות. זאת, לאחר שמקיץ 2015 עד תחילת 2018 הייתה מגמת ירידה במכירת הדירות החדשות בישראל.

וכעת לנתונים: העיר בה נמכרו הכי הרבה דירות היא תל אביב, שמובילה עם 676 דירות. מחוז המרכז (רוב ערי גוש דן חוץ מתל אביב) במקום השני עם 673 דירות חדשות שנמכרו.

במקום השלישי נמצא מחוז חיפה, שבו נמכרו 251 דירות, מחוז הדרום במקום הרביעי עם 212 דירות, מחוז ירושלים נמצא במקום החמישי עם 199 דירות, ואת הרשימה סוגר מחוז הצפון עם 109 דירות בלבד.

הדבר משקף את הפופולריות הרבה שיש למחוז המרכז, כאשר תל אביב בחוד החנית, יחד עם שאר ערי המרכז. אך בצפון מסתמן כי כמעט ולא רוכשים דירות חדשות. הנתונים שמראים כי במחוז המרכז (תל אביב וגוש דן) נמכרו מעל פי 11 דירות ממחוז הצפון כולו, מסמנים את מצב שוק הדירות.

באופן כללי חשוב להזכיר שנתוני הלמ"ס מתייחסים לחודש נובמבר, ולא לחודש דצמבר, לגביו הנתונים יגיעו בהמשך. כך שתמונה מלאה על מצב שוק הנדל"ן של 2018 עם נתונים מדוייקים, תהיה רק בהמשך.

מחוז המרכז נשאר פופולרי לא רק בגזרת הדירות החדשות, אלא גם בגזרת הדירות המבוקשות, של קבוצות רכישה, או דירות חדשות העומדות להשכרה. לפי הנתונים, מחוז גוש דן (כולל תל אביב) מוביל בפער גדול עם מעל 55%. מחוז הצפון אחריו בהפרש גדול עם 11%, מחוז הדרום עם 10% וירושלים עם 9%.

מחיר למשתכן משנה את השוק?

באופן כללי, חודש נובמבר היה טוב מאוד לשוק הנדל"ן, כאשר הוא מוביל על פני שאר חודשי השנה. המספר הכולל של דירות שנמכרו (דירות חדשות, דירות להשקעה, דירות יד שניה וכדו'. י.ק.) עומד על 9,500 דירות, כאשר כ-1000 מהן נרכשו במסגרת 'מחיר למשתכן'

למרות המספרים הגבוהים, במספר הדירות להשקעה יש ירידה של כמעט 6% בהשוואה לנובמבר שעבר. הדבר מראה כי עקב המיתון הקל במחירי הדירות, כנראה שהמשקיעים החליטו לחפש אפיקי השקעה אחרים.

בנתוני הלמ"ס מציינים גם מבצע מכירות של חברת נדל"ן גדולה במיוחד, שנערך עבור אחד ממועדוני הצרכנות בארץ, ככזה שגרם לגידול במכירות באזור המרכז. למעשה, הפרויקטים החדשים במרכז הארץ, המיקום ודרך השיווק שלהם כנראה עובדים מאוד טוב, וגורמים לכך שבשורה התחתונה, מחוז המרכז מוביל בגדול על שאר הארץ.

אז האם מחיר למשתכן מצליח לשנות את שוק הנדל"ן? קשה לתת תשובה מדוייקת, אבל כל עוד מחיר הדירות באופן כללי לא יורדים, כנראה שהיה צריך לעשות משהו אחר.

שהרי למעשה, ה"ירידה" הקלה מאוד שהייתה במחירי הנדל"ן בחודשים האחרונים, היא רק מחמת הדירות של 'מחיר למשתכן' שזולות משאר הדירות וגוררות איתן את המדד כלפי מטה, שעה שמחירי הדירות הקיימות עולות כל הזמן.

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום