הנחל געש, המפקדים לא הורו לעצור

בניגוד להצהרות שהגיעו מהצבא, מפקדיו של אביתר יוספי ז"ל ידעו על כך שנחל חילזון עלה על גדותיו אך לא מסרו על כך כל אזהרה לחיילים. אחרי האירוע הפגישו המפקדים את חיילי סיירת צנחנים עם הסנגוריה הצבאית

חדשות בארץ 10.1.2019 | 21:23

דוברות כבאות והצלה מחוז צפון

האסון בנחל חילזון שבו נהרג אביתר יוספי ז"ל במהלך ניווט עוד נחקר בשורות הצבא, וכעת מתפרסמים פרטים חדשים שמעלים סימני שאלה על התנהלות המפקדים באירוע. בניגוד למה שנאמר בתדרוכים שונים ובאמירות שהגיעו מתוך הצבא, לא ניתנה לחיילים שום הנחייה באף שלב שלא לחצות את הנחל במהלך הניווט. זאת, על אף שגשם כבד המלווה בברד ירד באזור, ודיווח שהגיע למפקדים על כך שהנחל עולה על גדותיו.

מיד לאחר האירוע והיוודע גודל האסון, המפקדים של הצוות מסיירת הצנחנים כינסו את החיילים ביישוב סמוך והפגישו אותם עם אנשי הסניגוריה הצבאית שתדרכו אותם לגבי הזכויות שלהם, כיוון שכל חייל זכאי לליווי משפטי כשנפתחת חקירה.

דובר צה"ל מסר בתגובה לדברים: "בעקבות האירוע שבו נפל סמל אביתר יוספי ז"ל ב-7 בינואר 2019, נפתחה חקירת מצ"ח ונערך תחקיר על ידי צוות מומחים. לא נוכל להתייחס לנושאים המתבררים במסגרת החקירה והתחקיר עד להשלמתם. צה"ל משתתף בצער המשפחה וימשיך ללוותה".

המשפחה הטיחה במג"ד: "הבן נהרג לשווא"

פחות מיממה לאחר שסמל אביתר יוספי ז"ל הובא למנוחות, מפקד הגדוד שבו שירת הגיע לנחם את המשפחה האבלה שהטיחה בו: "אתה לא עונה על כלום. איך תמנעו את החייל ההרוג הבא?".

פנחס יוספי, אביו של החייל, הטיח במג"ד סגן אלוף ישי רוזיליו: "אל תעשו מאיתנו מטומטמים. אתה יודע מה השם שלו? אתה יודע מה המספר האישי שלו? איפה הקבר שלו? אתה בא לנחם ועוד שעה כבר תשתה קפה. לא אכפת לכם".

"כל הלילה חיכיתי לפגישה איתך, כל הלילה, ואתה לא נותן לי שום תשובות", הוסיף האב השכול באוזני המפקד. "כלום אתה לא אומר. מה הוא חשב? מה הוא הרגיש? כמה זמן הוא היה במים? אתה לא עונה לי על כלום. איך תמנעו את החייל ההרוג הבא? על מה הוא מת? על כלום, לא מלחמה, לא פיגוע, על כלום".

סא"ל רוזיליו הדף את הטענה ואמר: "אני לא בורח מלתת לך תשובות. אנחנו נעשה תחקיר ונחזור עם כל התשובות".

התשובה של מפקד הגדוד לא סיפקה את המשפחה, וגיסו של החייל השיב לו: "אני שואל אותך שאלה פשוטה: היתה הוראה לחצות את הנחל? זאת שאלה של כן או לא". גם התשובה לשאלה זו הייתה עמומה, וסא"ל רוזיליו השיב לו: "ברור לך שאני לא יכול להגיד לך. נעשה תחקיר וניתן לכם את כל התשובות".

התאונה התרחשה במהלך סדרת אימונים מסכמים של גדוד הסיור של חטיבת צנחנים במהלכו נשלחים הלוחמים לניווטי בדד. הם עברו תדרוך על פי הנוהל לפני היציאה, ולמרות מזג האוויר הוחלט לקיים את הניווט כמתוכנן.

מתחקיר ראשוני שנערך אתמול עלה כי האימון אושר על ידי מח"ט הצנחנים, אל"מ יקי דולף, וזאת משום שעומס הקור היה ברמה 0 - כזה שמאפשר יציאה לניווט. החיילים יצאו לנווט אמש סביב השעה 20:00, והפקודה לעצור את התרגיל התקבלה בשעה 04:30 בשל מזג האוויר שגרם להצפת הנחל.

mako

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום