מלחמת סחר? פוטין זורק את הדולרים מהכלכלה הרוסית

רוסיה משיבה מלחמה כלכלית ונפטרה מ-101 מיליארד דולר בקיץ האחרון • פוטין: "הדולר נוטש אותנו, לא אנחנו אותו" • מה קורה לדולר הפופולרי?

חדשות בעולם 10.1.2019 | 17:20

צרות בצרורות. הדולר בירידה | צילום: pixabay

סוכנות הידיעות בלומברג מדווחת כי הבנק המרכזי של רוסיה המיר בקיץ האחרון 101 מיליארד דולר ביתרות מט"ח, כאשר הוא ממיר אותם באירו, יואן וין. הצעדים באו בעקבות עיצומים מכיוון ארה"ב כלפי חברות רוסיות.

בסוף הרבעון השני של 2018, היה היואן סך של 15% מכלל אחזקות הבנק המרכזי ברוסיה. זאת לעומת 5% בלבד שהיו בסוף הרבעון הראשון. הנתון משקף ממוצע של פי עשרה מהממוצע בבנקים המרכזיים של שאר מדינות העולם. למעשה, רוסיה מנסה להיפטר מיתרות הדולרים שלה, ומעדיפה להחזיק ביתרות מט"ח אחרים, מלבד הדולר. זאת, כדי להיפטר מתלות כלכלית בארה"ב.

המגמה לא פסחה גם על האירו, ועל פי הדיווחים, רכש הבנק המרכזי של רוסיה ברבעון השני של 2018 יורו בשווי של 44 מיליארד דולר, כאשר 21 מיליארד דולר הומרו לין יפני.

לפי הדיווח, העיצומים על החברות הרוסיות בסוף אפריל השנה, גרמו לכך שערכו של הרובל ירד, כך שנוצר חשש לפגיעה חמורה בכלכלה הרוסית, כיוון שמדיניות טראמפ מבודדת את רוסיה מהכלכלה האמריקאית. הרוסים מצידם, מיהרו להיפטר גם מאגרות חוב ממשלתיות של ארה"ב בתגובה לכך.

עד כמה רחוק הולכים הרוסים? אם אתמול דיווחנו על הנפקה מוצלחת של אג"ח בשווי של 2.5 מיליארד דולר, הרי שרוסיה נפטרה מאג"ח ממשלתיות של ארה"ב על סך 81 מיליארד דולר, וזאת רק בחודשים מאי ויוני.

גם סין, שנתונה במלחמת סחר עם ארה"ב, מכרה חלק גדול מאגרות החוב של ארה"ב המוחזקות בידה. גם היא פעלה במטרהזהה – על מנת להפחית את התלות שלה בכלכלה האמריקאית, ובמדינות נוספות באירופה מתחילים להשתמש יותר ביורו ופחות בדולר בעסקאות בינ"ל.

למעשה, גם ההנפקה המוצלחת אמש של אג"ח הממשליות על סך של 2.5 מיליארד אירו, היא חלק ממדיניות החשב הכלכלי שתומכת בביזור החוב בין מטבעות ומדינות שונות, על מנת לשמור על יציבות ולא להיות תלויים בגורם אחד.

בנובמבר השנה, התייחס נשיא ארה"ב פוטין לנושא, ואמר כי הם "לא נוטשים את הדולר", אלא הדולר נוטש אותם. "חוסר היציבות של התשלומים בדולרים מעורר אצל הרבה כלכלות בעולם רצון למצוא מטבעות חלופיים וליצור מערכות הסדרים עצמאיות שאינן תלויות בדולר. אנחנו לא היחידים שעושים זאת, האמינו לי". כך פוטין, שצעדיו עומדים לגרום כאב ראש גדול לקברניטי המשק האמריקאי.

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום