מכה לעובדי טבע בישראל: התרופה החדשה של החברה תיוצר בחו"ל

עובדי החברה גילו לאחרונה כי החברה מתכננת לייצר תרופה בתחום הביוסימילר, שחיכו לה זמן רב, במפעל בחו"ל ולא בכפר סבא. ייתכן והדבר נובע ממאבק יצרי שמתקיים בין החברה לעובדים ביחס לתנאי העבודה במפעל האמור בכפ"ס. יו"ר ועד העובדים: "לא ניתן לפגוע במפעל

כלכלי 9.1.2019 | 15:55

ארכיון | יונתן זינדל, פלאש 90

אחד ממנועי הצמיחה לטווח הארוך שסימן מנכ"ל חברת התרופות טבע, קאר שולץ, הוא תחום הביוסימילר - גנריקה לתרופות ביולוגיות. לאחר שנים ארוכות של דשדוש של טבע בשוק משמעותי זה, בחודשים האחרונים היא קיבלה אישור לשווק בארה"ב שתי גרסאות ביוסימילר לתרופות רבות-מכר. עם זאת, ייתכן שמי שהיה יכול ליהנות מהפריחה המחודשת הזאת - עובדי אתר הייצור של טבע בכפר סבא - לא ייהנו מכך.

ל"גלובס" נודע כי עובדי האתר קיבלו הודעה על כך שבטבע הוחלט כי מוצר ביוסימילר חדש, שהיה עשוי להיות מיוצר בכפ"ס, ייוצר באתר אחר של טבע בחו"ל. האתר בכפ"ס מייצר כיום את הקופקסון, התרופה המקורית של טבע לטיפול בטרשת נפוצה, שהייתה מקור לרווחים עצומים בחברה בשנים קודמות. עם זאת, בשנים האחרונות מכירות הקופקסון נשחקות, בשל התחרות הגנרית לתרופה, ונראה כי האתר המקומי היה יכול לשמר את מעמדו בתוך טבע באמצעות ייצור של תרופות ביוסימילר ותרופות מורכבות אחרות.

ההערכות הן שמפעל טבע בכפ"ס עלול להיפגע בעתיד מהחלטות דומות של הנהלת טבע בנוגע להיכן לייצר מוצרי ביוסימילר - משום שייתכן שהוא נתפס כאתר שבו יחסי העבודה אינם יציבים במיוחד. ההחלטה היכן לייצר כל מוצר כוללת שיקולי ידע, טכנולוגיה ועמידה ביעדים, וייתכן שסכסוכי העבודה התכופים יחסית בכפ"ס (ביחס לאתרים אחרים בחברה) ישפיעו לרעה על החלטות מסוג זה. טבע היא חברה גלובלית ובראש הפירמידה שלה נמצאים מנכ"ל דני ומנהל תפעול איטלקי, שלא אמורים להיות להם סנטימנטים מיוחדים לאתר ישראלי ספציפי.

נכון להיום ישנו באתר זה סכסוך עבודה פעיל, שהוכרז לפני מספר ימים. זאת על רקע מה שהעובדים מגדירים כ"גרירת רגליים" בדיוני השכר מול ההנהלה. לעובדים הוצעה העלאת שכר של 1.4% ב-2019 (לעומת 0% ב-2018). העובדים טוענים גם כי ישנו באתר שימוש לרעה בהליכי משמעת, יחס בלתי הולם, כוחני ומתעמר בעובדים, וכי שינויים חד-צדדיים שבוצעו שם פוגעים בביטחון התעסוקתי שלהם. מנגד טענו בטבע כי העלאות השכר שהוצעו לעובדי כפ"ס ממקמות את השכר שלהם מעל לנהוג בשוק.

אלירן קוזליק, יו"ר ועד העובדים בכפ"ס, אמר היום כי "אין לנו רצון לפגוע בחברה, אבל לא נסכים שהחברה תפגע בנו. האתר הזה חשוב לנו יותר מאשר למנהלים שבאים לקדנציה או שתיים, אנחנו נשארים פה, זה הבית שלנו".

וואלה

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום