השקל ממשיך להתחזק; יתרות המט"ח גדלו ב- 223 מיליון דולר

אחרי שהצהיר כחלון שהאוצר עמד ביעד הגירעון, מתחזק הבוקר השקל מול הדולר והיורו • הדולר נחלש גם בשווקים הבינלאומיים ומתחזקת ההערכה כי הפד יצמצם את המדיניות המוניטרית • בבנק ישראל מדווחים על זינוק במספר יתרות המט"ח

כלכלי 7.1.2019 | 12:49

אוליבר פיטוסי, פלאש 90

בנק ישראל הודיע הבוקר כי יתרות מטבע החוץ הסתכמו בסוף חודש דצמבר 2018 בסך 115,279 מיליוני דולרים, גידול בסך של 223 מיליוני דולרים לעומת סוף החודש הקודם. היתרות מהוות 31.3% אחוזים מהתוצר המקומי הגולמי.

בבנק ישראל הסבירו את הגידול בכך שהבנק רכש מטבע חוץ בסך 226 מיליוני דולרים. זאת, על פי תכנית הרכישות שנועדה לקזז את ההשפעה מהפקת גז בישראל על שער החליפין. בנוסף, העבירה הממשלה כ- 338 מיליוני דולרים מחו"ל ומהמגזר הפרטי בוצעו העברות בסך כ- 17 מיליוני דולרים. מאידך, הקיטון קוזז על ידי שערוך יתרות מטבע חוץ בסך כ- 358 מיליוני דולרים.

בתוך כך, מתחזק הבוקר (ב) השקל לעומת הדולר והיורו, כאשר הדולר נסחר תמורת 3.688 שקלים – נסיגה של 0.9% – לרמה הנמוכה מאז אמצע נובמבר. היורו לעומת זאת, נסחר במגמת ירידה פחותה מזו של הדולר, והוא נחלש ב- 0.6% לעומת השקל לרמה של 4.219 שקל ליורו.

במקביל, נחלש הדולר גם בשאר השווקים הבינלאומיים, מה שמחזק את ההערכה כי הבנק האמריקאי המרכזי ישהה את המדיניות המוניטרית המצמצמת, ויפחית את מספר העלאות הריבית המתוכננות להשנה.

את התחזקות השקל היום ניתן לייחס להצהרתו של שר האוצר כחלון אמש (א), כי "עמדנו ביעד הגירעון ולא סטינו באגורה" וכי הגירעון לשנת 2018 צפוי להסתיים בשיעור של 2.9%.

עם זאת, יש הטוענים כי כחלון לא ממש הגיע ליעד בצדק, אלא בחסד. לדברי פרשנים, בחודשיים האחרונים פעלו ברשות המסים במלוא העוצמה על מנת לגבות שומות שהיו אמורות להיגבות בשנה הבאה. כך שלמעשה, ספק אם ויכל שר האוצר הבא לשחזר את ההישג שוב.

כחלון מצידו, השיב אמש כי זה לא נכון. "שלא יספרו לכם סיפורים, אין מושג כזה לשחק במספרים, זה קשקוש, כל המספרים מפוקחים על ידי חברות בינלאומיות. בחיים הכלכליים, כשאתה הולך להנפיק חוב או לגייס כספים, אי אפשר לשחק במשחקים", כך כחלון.

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום