כתב האישום חשף: כך הונו את רוכשי הקרקעות החקלאיות

כתב אישום יוגש נגד בכירי 'אדמה' שהונו רוכשים תמימים • יואשמו בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב, הלבנת הון, מסירת מידע כוזב ועבירות מס • כך הצליח האיש ששווה 14 מיליון ש"ח 'בלבד' לצבור חובות אישיים של 60 מיליון ש"ח

כלכלי 4.1.2019 | 11:00

סוף לקרקעות החקלאיות? אילוסטרציה | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

מי לא רוצה קרקע שניתן לבנות עליה דירה במחיר מצחיק? מצוקת הדיור הקשה בארץ פותחת פתח לנוכלים מסוגו של אורן קובי.

על פי הודעת הפרקליטות, בשנים 2013-2016 פעל בעל השליטה בקבוצת 'אדמה', אורן קובי, יחד עם שותפיו, ליצירת תכנית שקר, באמצעותה ניצל אזרחים מכל שכבות האוכלוסייה, תוך כדי שהוא מבטיח להם בעלות על דירה או נדל"ן. זאת, לצורך קבלת כספים רבים מהם ככל האפשר.

מהודעת הפרקליטות עולה, כי הכספים שקיבל קובי שימשו לטובתו האישית ולחברות הכושלות שבבעלותו. על מנת ליצור מיצג שווא כאילו העסקים אכן מצליחים, הקים קובי חברות כזב נוספות, שהיו רשומות תחת שמם של אנשי קש שונים. זאת, על מנת לקבל אשראי והלוואות מהבנקים וכדי להראות למשקיעים התמימים שעסקיו פורחים לכאורה.

דבר נוסף שעשה קובי, הוא להציג לרוכשים התמימים את העסקאות בתור אפיק השקעה מיידי, פשוט וללא סיכון. כחלק מכך, שכר קובי משרדים יוקרתיים עבור חברות הנדל"ן וטען שהעסקאות מקודמות ומלוות על ידי משרדי עורכי דין ואדריכלים מפורסמים.

בנוסף, הפעיל קובי מערך יח"צ ופרסום משומן שנועד 'למשוך' לקוחות פוטנציאלים. על פי הודעת הפרקליטות, הונחו העובדים להפעיל במעמד המפגש "מכבש לחצים", על מנת לגרום ללקוחות לחתום על העסקאות. לקורבנות הובטח גם כי הכספים שיעבירו בטוחים בייעודם למימוש העסקה בחשבון נאמנות, וכי יש באפשרותם לקבל כספם חזרה.

כתוצאה ממערך המרמה הזה, הצליח קובי לצבור נכסים אישיים בסך משוער של 26,481,607 ש"ח. במטרה למקסם את רווחיו מהגנבה, דיווח קובי בכזב לרשויות המס על הוצאותיו הפרטיות בהיקף של כ-4,751,342 ש"ח, כאילו היו אלו הוצאותיה של חברת "אדמה", במסגרת ולשם פעילותה העסקית, ובכך פעל להקטין במרמה ובכזב את חבותו וחבות חברות נדל"ן אחרות לתשלום מס הכנסה. הסך הכולל של הסכום אותו חשוד קובי שהעלים הוא כ- 60 מיליון ש"ח.

בחודש יולי 2016 פסק בית המשפט כי יפורקו חברותיו של קובי, כמו צו כינוס נכסים אישי. לאחר מכן, נעצר קובי ושוחרר, ואט אט הצטברו התביעות בפני הנאמן שמינה בית המשפט.

סך כל התביעות שהוגשו נגד קובי היה 780 ולפיהן מעריכים בפרקליטות כי היקף החובות הכולל של קובי הוא 63 מיליון שקלים, והיקף החובות של החברות שבבעלותו עומד על מעל 170 מיליון שקלים. זאת, למרות שקובי הצהיר על נכסים בהיקף של 14 מיליון שקלים.

כעת כאמור, הודיעה הפרקליטות על הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע נגד קובי, מתוך תקווה כי הדבר ימעיט את מקרי עוקץ הקרקעות החקלאיות, שפורחים לאחרונה כפטריות אחרי הגשם.

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום