פרשת וארא תשע"ט, קברנה דור 7, יקב 1848.

מדור שבועי מרתק באדיבות מומחה היינות שרגא גבהרד | והשבוע: קברנה דור 7, יקב 1848.

יין ואלכוהול 4.1.2019 | 00:26

פרשת וארא תשע"ט, קברנה סוביניון 2014 דור 7, יקב 1848

מעודי תמהתי על הרווחיות ביין הפשוט, ברשתות הוא נמכר בסביבות 15 ש"ח לבקבוק. הרי הזכוכית עולה כסף, הפקק והתווית עולים כסף, לתוך הבקבוק לא מכניסים מים, ענבים עולים כסף, סחיטה עולה כסף, ועוד הרבה פעולות עד שרואים נוזל נקי ומסונן ראוי למזיגה. אחר כך צריך גם לשנע. לא יתכן שהיקב מפסיד ומסבסד את היין הזה.

ההסבר לכך הוא פשוט, מהיינות הפשוטים הללו עושים הרבה מאד. ההמוניות מוזילה מחירים במאוד, ומאידך גם אם מרוויחים רק שנים או שלושה שקלים על כל בקבוק, כשמוכרים מהם אלפים, זה מצדיק את התעשייה.

רווח נוסף מלבישים על הבקבוקים הפשוטים, באותה משאית שמשנעים לסופר מאה ארגזים, לוקחים גם שלושה ארגזי יין משובח  לחנות היין הנמצאת בקרבת מקום, והנה יצאה להם הובלה בחינם.

הקשר לנושא שלנו הוא, שכבר הייתי בהרבה מאד תערוכות יין, והראו שם מגוון עצום של סוגים, זנים, צבעים וקומבינציות. באף דוכן לא ראיתי את היינות הזולים. למרות שיש יקבים שאני נעצר ליד הדוכן שלהם, ו80% מהיין שהם מייצרים, זה יין פשוט וזול. בכל זאת הם לא מראים את זה בתערוכה.

כשתדעו למה, תבינו כיצד זה קשור לפרשת השבוע.

כאשר בעקבות מכת הדם מתו כל דגי מצרים, עשו חרטומי מצרים גם כזה 'הוקוס-פוקוס', שפכו הרבה רעל והמיתו הרבה דגים, ואמרו: "הנה גם אנו יודעים"!

הטיעון שלהם היה: "תבן אתם מכניסים לעפריים"?  (רש"י שמות ז/כב). כלומר: מצרים היא מלאה כשפים, ואל תבואו לכאן להראות את החכמות שלכם (מנחות פה/א).

יש להתפלא על הטיעון הזה, הרי דווקא לחנות תכשיטים מביאים לאמוד מחירה של מרגלית יפה.  אלא להיכן יביאו אותה? לשוק הדגים, או הירקות? חז"ל אומרים שרק בשוק המרגליות יודעים להעריך את שוויה (בתי מדרשות א' מעשה רב כהנא).

ההבדל ברור, בתבן אין סוגים, אין טוב ורע, שק גדול מלא תבן משובח עולה 4 ש"ח, וכזו כמות של תבן זול עולה 3,90. לכן אין מה להציע תבן במצרים, מזה, יש מספיק ואין תחרות.

משה רבינו הסביר להם שהוא אינו עושה להטוטים בגרוש, הוא עושה ניסים אמיתיים, ולכן דווקא למצרים הוא מציע אותם, כי היא מרכז הכשפים העולמי. דווקא שם יגלו את האמת בשליחות שלי.

אם זה ברור, אנו כבר מבינים מדוע אין יין פשוט בתערוכה. שם באים לטעום, ללמוד, לראות, להשוות, להבין ולהחכים. את זה עושים עם מרגליות ולא עם תבן.

לכבוד המרגליות של השבוע, כדאי לקחת משהו מומלץ, שמחירו הרבה יותר זול ממרגלית.

השבוע נפגשתי שוב ב'קברנה סוביניון' 2014 דור 7 של 'יקב 1848' יין מאוזן, רגוע, טאנינים קלים ונעים לשתיה ומחירו 110 ₪ שזה VFM או באריכות value for money דהיינו תמורה לכסף.

לחיים ושבת שלום!
שרגא גבהרד – יועץ בתחום הכשרותי והמקצועי ביין, סדנאות יין וסיורי יקבים: 052-6176201.
http://kosher-wine.co.il

לעמוד היקב

הרצאה ייחודית, מעניינת וטעימה.
"כשרות היין" "חשיבות היין". "יין בתורה". "תהליך עשיית היין". "איך מתאימים וטועמים יין". "נזקים בכרמים ויקבים" ועוד מגוון נושאים רבים ומעניינים, מלווה בטעימת יינות. מתאים לכל ציבור, לפרטים נוספים לחצו כאן

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום