הפרופסור מתריע: "יש פה תהליך שהוא מאוד מסוכן"

מנואל טרכטנברג, לשעבר ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, הזהיר מהשפעות המלחמה על החברה הישראלית: "היכולת של החברה הישראלית לשאת במאמץ כזה היא גבוהה, אבל היא לא אין־סופית. הממשלה מתנהלת כאילו זה איזה מאגר אין־סופי"

קובי עוזיאלי | חדשות בארץ 7.5.2024 | 22:42

כוחות צה"ל בעזה | צילום: דובר צה"ל

מנואל טרכטנברג, לשעבר ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, הזהיר היום (שלישי) בכנס 'מדיניות, כלכלה וחברה - איך נמנעים מאסון' מהשפעות המלחמה על החברה והמדינה: "צריך לנפץ את האשליה שאפשר להמשיך לדחות הכרעות בפוליטיקה, בביטחון, בכלכלה. אנחנו משלמים מחיר נורא". בשיחה עם ענת דוידוב ב-103fm הסביר את דבריו.

תחילה אמר: "אני התכוונתי למאגרים של החברה הישראלית, לעמוד באתגרים שעומדים בפנינו. אנחנו במלחמה הכי ארוכה שהייתה אי פעם לישראל מאז מלחמת העצמאות, שעדיין לא רואים את סופה. הדבר הזה משפיע עמוקות על הכלכלה ועל החברה בישראל. הטענה היא שגם כאשר החברה הישראלית מתגייסת ונרתמת במאמץ אדיר, יש לזה גם אלמנט של עייפות, ואנחנו מתחילים להרגיש זאת".

איך זה מתבטא?

"זה מתבטא בכך שאני חושב שהנכונות של המשפחות שנושאות בנטל הכבד, שהבעל או האישה במילואים וחלק מפונים והמחירים עולים, הנטל הזה כבד מנשוא, ויש כרסום ביכולת לשאת בזה".

לדבריו, "יש פה תהליך שהוא מסוכן. דיברתם קודם על החרם מטורקיה, זה נכון שזה לא סופני הדבר הזה, אבל יש פה תהליך שהוא מאוד מסוכן. ברגע שמדינה שהיא בנאט"ו, שהיא כל כך גדולה ומשפיעה, מטילה חרם על מדינת ישראל, יש לזה משמעויות".

מנואל טרכטנברג | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

"כל מלחמה באשר היא, יש לה מחירים, קודם כול בחיי אדם וגם מחיר כלכלי, מה ההבדל? ההבדל הוא שבמלחמות קודמות הייתה לזה התחלה וסוף. גם מלחמת יום הכיפורים, היא ארכה 19 יום עד להפסקת האש. היום אנחנו בשבעה חודשים של מלחמה, והמחירים שאנחנו משלמים הם עצומים ולא רואים את הסוף. היכולת של החברה הישראלית לשאת במאמץ כזה היא גבוהה, אבל היא לא אין־סופית. הממשלה מתנהלת כאילו זה איזה מאגר אין־סופי", סיכם.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום